دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد تعداد کشته شدگان حوادث روز عاشورا در تهران 7 نفر بوده است.
کد خبر: ۳۰۲۷۸۸

دادستان عمومی و انقلاب تهران تعداد کشته شدگان در حوادث روز عاشورا را هفت نفر عنوان کرد و گفت: دستگاه قضایی با کسی شوخی ندارد و هیچکس در حاشیه امن نیست و مطمئناً افرادی که جرایم و اتهاماتی متوجه آنان باشد دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عباس جعفری دولت آبادی صبح امروز سه شنبه در حاشیه مراسم معارفه سعید حمزه نژادی به عنوان سرپرست جدید دادسرای ناحیه 9 ویژه فرودگاههای تهران در جمع خبرنگاران پاسخگویی سئوالاتی در خصوص حوادث روز عاشورا بود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص تعداد بازداشت شدگان در حوادث روز عاشورا گفت: از بنده تعداد بازداشت شدگان را نخواهید اما افرادی که دستگیر شده اند در بازداشت به سر می برند و اگر برای قضات احراز شود که بیگناه هستند و مدرکی علیه آنها وجود نداشته باشند آزاد خواهند شد در غیر این صورت افرادی که در این روز توسط ماموران بازداشت شده اند حتماً به اتهام جرایم علیه امنیت تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

دستگاه قضایی به دنبال بررسی تمام ابعاد حوادث روز عاشورا

وی در خصوص تعداد کشته شدگان در حوادث روز عاشورا گفت: هفت نفر در تهران کشته شده اند که در یک مورد اعلام شده با گلوله بوده است. گرچه نیروی انتظامی رسماً اعلام کرده که پلیس هیچ گلوله ای شلیک نکرده است و موضوع در دست تحقیق است. در مورد بقیه باید بگوییم بر اثر برخورد جسم سخت و آسیبهای مشابه کشته شده اند و دو مورد هم بر اثر گلوله های ساچمه ای بوده که اساساً در اختیار نیروی انتظامی نیست. اما موضوع کشته شدن افراد در این روز قابل بررسی است و دستگاه قضایی به دنبال بررسی تمام ابعاد آن است امیدواریم عاملان آن به سزای اعمال خود برسند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص اینکه چه تعداد از بازداشت شدگان افراد سیاسی بوده اند گفت: افراد بازداشت شده در روز عاشورا کسانی بودند که در صحنه حوادث بازداشت شده اند و ما تفکیک بین سیاسی و غیرسیاسی نداریم و هرکسی در آن روز در تجمع حضور داشته و شعار داده و تخریب کرده است توسط پلیس دستگیر شده است به همین دلیل تفکیک میان آنها غیرقابل قبول است.

خبرنگاری در خصوص ورود ماموران به خبرگزاری ایسنا و ضرب و شتم یکی از خبرنگاران پرسید و دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ گفت: موضوع ورود به یکی از خبرگزاریها را در مطبوعات خواندم و این امر یک اتفاق بوده و برنامه سازماندهی شده نبوده است.

دستگیری‌ها حتماً به موجب دستور قضایی است

خبرنگاری پرسید آیا مرتضی حاجی، عمادالدین باقی، قربانعلی بهزادیان نژاد و ابراهیم یزدی در تجمعات روز عاشورا حضور داشته اند؟ و چرا گفته می شود که عمادالدین باقی و یزدی شبانه در منزلشان دستگیر شدند که دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ گفت: در مورد افراد اگر بازداشت شوند حتماً اتهامی در مورد آنان مطرح است و دستگیریها حتماً به موجب دستور قضایی است.

خبرنگاری پرسید در گذشته نمایندگان مجلس طی نامه ای خطاب به قوه قضائیه خواستار محاکمه عاملان اغتشاشات شده اند و مردم نیز در حال حاضر این ادعا را دارند و آیا دادستانی با این موضوع برخورد می کند؟ همچنین داستانی کل در گذشته اعلام کرده بود که اگر دادستانی تهران با موضوع برخورد نکند خود وارد عمل خواهد شد که دادستان در پاسخ گفت: دستگاه قضایی به وظایف مقرر خود عمل می کند و طبیعتاً دستگاه قضایی طبق مقررات قانونی ایفای وظیفه خواهد کرد.

دولت آبادی در ادامه تصریح کرد: سعی نکنید سئوالات جهت داری مطرح کنید و شما می توانید سئوالی کنید که دستگاه قضایی در قبال مبارزه با این جرایم چیست و بنده توضیح دهم.

‌جسد خواهرزاده میرحسین موسوی در پزشکی قانونی است

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی با کسی شوخی ندارد و هیچکس در حاشیه امن نیست و مطمئناً افرادی که جرایم و اتهاماتی متوجه آنان باشد دستگاه قضایی اقدام خواهد کرد اما زمان و مکان آن بستگی به شرایط کشور دارد و دستگاه قضایی به طور حتم کوتاه نخواهد آمد.


خبرنگار دیگری در مورد بازداشت یکی از مدیران دولتی استان تهران سئوال کرد و جعفری دولت آبادی در پاسخ گفت: فردی در مسائل ضد اخلاقی اخیراً دستگیر شده است و این فرد بازداشت شده و پرونده آن در حال بررسی است.

خبرنگاری پرسید همسر عمادالدین باقی مدعی شده که حکم بازداشت همسرش که به امضای دادستان تهران رسیده 29 آذر صادر شده و اتهام وی مصاحبه با آیت الله منتظری بوده است. در حالی که این مصاحبه آن زمان پخش نشده بود و عمادالدین باقی نیز پس از حوادث عاشورا دستگیر شده است که دادستان تهران در پاسخ گفت: بازداشت افراد بدون ذکر نام به دستور و حتماً به موجب یک اتهامی بوده است. بنابراین از ما اسم نخواهید. افرادی که بازداشت شده اند حسب دستور و قانونی بوده است.

خبرنگار دیگری در مورد اتفاقات رخ داده در حسینیه جماران سئوال کرد و دولت آبادی گفت: من از آن حادثه اطلاع دقیقی ندارم و تنها آن را در مطبوعات خوانده ام.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حوادث مهمتری در روز عاشورا رخ داده است فکر می کنم دادستانی آنقدر گرفتاری قضایی دارد که به حوادث مهمتری بپردازد.

خبرنگاری در خصوص مفقود شدن خبرنگاری به نام رضا الباشا سئوال کرد و دادستان در پاسخ گفت: کسی مفقود نشده است و سئوال باید تصحیح شود، شخصی دستگیر شده است و اگر وزارت ارشاد تایید کند که مجوز داشته حتماً آزاد خواهد شد.

خبرنگاری پرسید آیا قاتل خواهرزاده میرحسین موسوی دستگیر شده است و آیا ناپدید شدن جسد وی صحت دارد که وی در پاسخ گفت: من تعجب می کنم خبرنگاران این سئوالات را از کجا می آورند باید یکبار دیگر به منابع خبری خود رجوع کرده و اخبار موثق را بخوانید.

وی تاکید کرد:‌ جسدی ربوده نشده و در پزشکی قانونی است و هماهنگیهایی انجام می شود که طبق مقررات جسد تحویل داده شود.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که خانواده موسوی اعلام کرده که جسد تحویل آنان داده نشده است گفت: به ما اعلام نشده است.

جعفری خاطرنشان کرد:‌ ما نمی توانیم میان پرونده ها تفکیک قائل شویم و اینکه می گویم اسم نیاورید به همین دلیل است. زمانی که اسم به میان می آوریم تبعیض قایل می شویم پرونده تمام کسانی که کشته شده اند در دادسرای جنایی تحت رسیدگی است و خواهرزاده موسوی نیز یکی از این پرونده ها است.

وی همچنین در مورد دستگیری قاتل خواهرزاده موسوی نیز گفت: ما به شایعات نه دامن می زنیم و نه یا آن را تایید می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها