فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور با تاکید بر ضرورت ایجاد مناطق ممنوعه در برخی مناطق مرزی کشور گفت: در محدوده های مرزی که اشرار در آنها تردد دارند باید مناطق ممنوعه ایجاد شود.
کد خبر: ۳۰۱۲۴۸

سرتیپ حسین ذوالفقاری در گفتگو با مهر اظهار داشت: بیشترین آسیب پذیری در مرزهای کشور مربوط به مرزهای شرقی و جنوب شرقی است که ناشی از آشفتگی در کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: آشفتگی موجود در کشورهای همسایه باعث افزایش ورود اتباع غیرمجاز از طریق مرزهای شرقی کشور شده است به طوری که روزانه 600 نفر از اتباعی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می شوند توسط پلیس مرزبانی دستگیر می شوند و یا سالانه بیش از 800 تن مواد مخدر توسط پلیس در داخل کشور کشف می شود که از طریق همین مرزها وارد کشور شده اند.

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به ورود اتباع بیگانه به کشور گفت: بیشترین تردد غیرمجاز در مرزهای شرقی از طرف اتباع کشور افغانستان صورت می گیرد و در مرزهای دیگر کشور حداقل مشکل را در این رابطه داریم.

سردار ذوالفقاری یکی از علتهای هجوم اتباع افغانی برای ورود به کشور را آن هم به صورت غیرمجاز عدم اجرای صحیح قانون در کشور در رابطه با این افراد دانست و تاکید کرد: در این رابطه قوانین سختگیرانه ای وجود دارد که متاسفانه قوانین به طور کامل اجرا نمی شود. باید گفت شرایط کشور افغانستان هم در این باره تاثیرگذار است به طوری که بخش بزرگی از ورود قاچاق کالا، مواد مخدر و یا اسلحه به کشور به دلیل آشفتگی در آن سوی مرزها است.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به ناتوانی بعضی از کشورهای همسایه در کنترل جرائم اظهار داشت: عدم کنترل جرائم و عدم ایجاد نظم و امنیت توسط مسئولان اجرائی در بعضی از کشورهای همسایه باعث شده است سرریز جرائم آنها وارد کشور ما شود به عنوان مثال در مرزهای دریای خزر ما کمترین مشکل را داریم چرا که کشورهای حاشیه دریای خزر قانونمندتر هستند.

سرتیپ ذوالفقاری ورود مواد مخدر و قاچاق سوخت و تردد اشرار را از دیگر مشکلاتی دانست که در مرزهای شرقی کشور با آن مواجه هستیم و افزود: پلیس مرزبانی برای مقابله با این مشکلات اقدام به اجرای طرح انسداد مرزها و استفاده از تجهیزات الکترونیکی در مرزهای شرقی کرده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما هشت هزار و 755 کیلومتر مرز مشترک با 15 کشور دارد ادامه داد: پلیس مرزبانی در تمام طول این مرز نمی تواند برای کنترل مرز از نیروی انسانی استفاده کند.

ذوالفقار درباره یکی دیگر از راهکارهای پلیس برای مبارزه با قاچاق و ورود غیرمجاز اتباع بیگانه گفت: سرمایه گذاری در بخش مرزبانی یکی از راهکارهایی است که می تواند به کنترل هرچه بهتر مرزهای کشور کمک کند که در همین راستا طرح جامع انسداد مرزها که نیاز به بودجه سه هزار میلیاردی دارد تدوین شده و بخشی از آن تا کنون اجرائی شده است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با قاچاق و تردد غیرمجاز را ایجاد مناطق ممنوعه مرزی دانست و تاکید کرد: با ایجاد این مناطق در مرزهایی که محل گذر قاچاقچیان مواد مخدر و تردد اتباع بیگانه هستند هر فردی که در این مناطق دیده شود از سوی مرزبانان دستگیر خواهد شد.

وی قاچاق را به دو قسمت تقسیم کرد و افزود: مشروبات الکلی، سلاح و مواد مخدر جزء کالاهای ممنوعه و پارچه، لباس، لوازم خانگی و... از کالاهای غیرممنوعه به شمار می روند. در بحث قاچاق کالاهای ممنوعه بین تمام دستگاهها اتفاق نظر برای مقابله قاطعانه وجود دارد اما در موضوع قاچاق کالاهای غیر ممنوعه باید تصمیمات کلانتری گرفته شود.

ذوالفقاری ساماندهی گذرگاه ها و در نظر گرفتن شرایط مردم مناطق مرزی را از دیگر راهکارهای مبارزه با قاچا کالا دانست و گفت: دادن امتیازهایی برای مرزنشینان باعث می شود تا آنها در جهت یاری مرزبانان برای حفظ و حراست از مرزها تلاش بیشتری داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها