خبرهای کوتاه از مجلس

سوال 20 نماینده‌ازعلت توقیف مطبوعات

20 نماینده مجلس در سوالی از وزیر ارشاد خواستار توضیح درخصوص علت توقیف پی در پی مطبوعات شدند. مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان با اعلام این خبر و ارسال این سوال به هیات رئیسه مجلس گفت: در این سوال از وزیر ارشاد خواسته شده در خصوص علت توقیف مطبوعات پس از ارسال پرونده‌ها به دادگاه توضیح دهد.
کد خبر: ۲۹۸۹۴۶

در متن این سوال آمده است: متاسفانه با وجود تذکرات مکرر مبنی بر این که باید فرصت دفاع به مدیران مسوول مطبوعات بویژه روزنامه‌ها جهت توضیح تخلف داده شود، هیات نظارت بر مطبوعات پیش از ارسال پرونده‌ها به دادگاه، رویه ناصوابی را انتخاب کرده و با توقیف مطبوعات علاوه بر ایجاد ناامنی شغلی برای روزنامه‌نگاران، موجبات دغدغه خاطر و اضطراب دائمی در عرصه رسانه‌ها بویژه رسانه‌های مستقل و منتقد دولت را فراهم کرده است.

در ادامه شرح این سوال آمده است: به عنوان نمونه روزنامه حیات نو توقیف شده و سیاسی شدن روزنامه به جای اجتماعی بودن، آن هم پس از چند سال عامل اصلی قلمداد کردن.

همچنین گفته می‌شود مدیرمسوول این روزنامه مشخص نیست در حالی که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای می‌گوید: پس از آن که پاسخ معرفی فرد دیگری داده نشد، فرم‌های مربوط را تکمیل و ارسال کردم.

گفتنی است، این روزنامه به دلیل ساختارشکنی توقیف می‌شود، پرسش اصلی این است که اگر امثال آقای سیدهادی خامنه‌ای ساختارشکن باشند پس دیگر چه کسانی دلسوز انقلاب و نظام و حاکمیت مردم‌سالاری دینی و جمهوری اسلامی هستند؟

پرسش اصلی نمایندگان این است که تا چه زمانی هیات نظارت بر مطبوعات به رویه ناصواب توقیف مطبوعات ادامه می‌دهد و اظهارات رئیس‌جمهور که می‌گویند در دولت ما یک روزنامه هم بسته نشده است، کجا رفت؟

مصطفی کواکبیان در توضیح این سوال تاکیدکرد: به‌رغم تذکرات پی در پی نمایندگان، هیات نظارت بر مطبوعات رویه‌ای را در پیش گرفته که شاهد توقیف روزنامه‌ها هستیم، همچنین چند روز پیش شاهد توقیف روزنامه حیات‌نو بودیم، از این رو به‌رغم میل باطنی 20 نفر از نمایندگان از وزیر ارشاد سوال کردند.

سوال درخصوص سقوط هواپیمای تهران ایروان

12 نماینده مجلس در سوالی از وزیر راه و ترابری خواستار پاسخگویی وی در خصوص سقوط هواپیمای تهران ایروان شدند.

در این سوال که روز گذشته توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد، علت بنیادین سقوط هواپیمای توپولف پرواز تهران ایروان سوال شده است.

سکته میرحسین موسوی شایعه است

محمدرضا تابش، نماینده اردکان و دبیرکل فراکسیون خط امام (ره)‌ شایعه سکته میرحسین موسوی و بستری‌شدن وی در بیمارستان شهید رجایی را تکذیب کرد.

در حالی که در راهروی مجلس شنیده شد که میرحسین موسوی سکته قلبی کرده و در بیمارستان است، محمدرضا تابش ضمن تکذیب این خبر، این شایعات را کاری غیراخلاقی دانست.

انتخاب ناظران کمیته نحوه اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری

4 نماینده مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های برنامه و بودجه، آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان و فرهنگی به عنوان ناظر در کمیته نحوه اجرای تحقق قانون مدیریت خدمات کشوری انتخاب شدند.

حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان از کمیسیون بهداشت، علی بروغنی نماینده سبزوار از کمیسیون برنامه و بودجه، امین شعبانی نماینده سنندج از کمیسیون آموزش و تحقیقات و ستار هدایت‌خواه نماینده کهگیلویه و بویراحمد از منتخبان مجلس بودند.

محمدرضا خباز، نماینده کاشمر در انتقاد به این انتخابات دیرهنگام در تذکری به هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که قرار بود این 4 نفر درخصوص قانون مدیریت خدمات کشوری نظارت کرده و باید از فروردین ماه کار خود را شروع می‌کردند؛ اما این اتفاق نیفتاد و الان که 2 تا 3 ماه به پایان سال مانده است، انتخابات صورت گرفته است.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون‌ها در معرفی اعضا تاخیر داشتند؛ اما سلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود.

اصلاح، برای تامین نظر شورای نگهبان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف تبصره‌ای که در جلسه گذشته به لایحه چگونگی پرداخت حقوق کارکنان اخراجی نیروهای مسلح اضافه شده بود، ایراد شورای نگهبان در داشتن بار مالی را اصلاح کردند.

مجلس روز گذشته در جهت تامین نظر شورای نگهبان به بررسی و اصلاح لایحه «اصلاح ماده 14 قانون حقوق و مزایای مستمر، پس‌انداز ثابت، حق بیمه و بیمه درمانی مشمولان قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1368 و ماده 190 قانون استخدامی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1382 و الحاق ماده 187 مکرر به قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 1370 پرداختند و آن را اصلاح کردند.

مجلس بررسی لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، برای اصل 44 را آغاز کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را به تصویب رساندند و به بررسی جزئیات این لایحه 17 ماده‌ای پرداختند.

براساس مصوبه نمایندگان مجلس در بررسی جزئیات این لایحه، مجلس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را موظف کرد صرفا با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌هایی را ثبت کند که طبق مقررات سازمان بورس، نهاد مالی محسوب می‌شوند.

بر این مبنا، سازمان ثبت موظف می‌شود صرفا با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک حوزه مسکن و سایر صندوق‌هایی را که به موجب مقررات قانونی بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی نهاد مالی محسوب می‌شود، ثبت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها