با استفاده از گچ و پوست برنج

آجر عایق صوتی و حرارتی ساخته شد

جوان فریدونکناری توانست با استفاده از گچ و پوست برنج عایق صوتی و حرارتی بسازد.
کد خبر: ۲۹۸۸۱۱

به گزارش واحد مرکزی خبر ، خانم صادق زاده ، گفت:این طرح که طرح آجر نامیده می شود از ترکیب کامپوزیتی ا‌ست که از گچ و پوست برنج به عنوان مصالح در آن استفاده شد.

وی افزود: این دو ماده علاوه بر ارزان بودن و در دسترس بودن ، خاصیت آکوستیکی نیز دارند ، به گونه‌ای که گچ 60 تا 75 درصد ارتعاشات صوتی موجود در ساختمان را به خود جذب کرده و پوست برنج هم از دیرباز در این استان به عنوان یک عایق در زمینه جذب صدا و حرارت عمل می ‌کرده است.برای ساخت این آجر از قوانین مربوط به ابعاد و ضخامت در استاندارد ملی استفاده شد.

همچنین از شکل 6 ضلعی به جای دایره ای در شکل‌ گیری سوراخ‌های آجر به کار رفت که در مقایسه با اشکال دیگر کمترین فضای خالی به قطر 3 سانتی مترایجاد می‌کند وهمین امر موجب افزایش مقاومت اطراف سوراخ آجرمی ‌شود.

صادق‌زاده افزود :این آجر با توجه به مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی که توضیح داده شد ، موجب کاهش جرم ساختمان و در نتیجه کاهش آسیب‌پذیری در برابر زلزله می شود.

وی کاهش ضریب انتقال حرارت ساختمان،صرفه‌جویی درمصرف انرژی گرمایی و سرمایی، کاهش هزینه حمل و نقل بعلت کاهش وزن ، ارزان بودن مصالح، فراوان بودن پوست برنج به علت داشتن نقش بومی آن در استان مازندران را از دیگر فوائد مهم طرح آجر بیان کرد.

مبتکر فریدونکناری با بیان این که این ابتکار ، مشابه داخلی و خارجی ندارد ، افزود: با ساخت این آجر دو بار در جشنواره جوان خوارزمی برگزیده شد و در دومین جشنواره کاوشگران جوان استان نیز مقام دوم را به دست آورد.

آجر عایق صوتی و حرارتی با شماره 51739 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی ثبت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها