در جلسه علنی امروز مجلس تصویب شد

فوریت طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی

نمایندگان مجلس به فوریت طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی رای مثبت دادند.نمایندگان با رای به فوریت این طرح بر اساس سال الگوی مصرف این طرح را به مجلس ارائه کردند.
کد خبر: ۲۹۸۶۷۳

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین علی ادیانی راد نماینده قائم شهر در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس به عنوان یکی از طراحان این طرح با اشاره به سال اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد: مجلس در راستای اهداف این نامگذاری باید کارنامه قابل قبولی را ارائه کند.

وی گفت: همه می دانیم در حوزه اسراف و مصرف بی رویه در جهان رتبه اول را داریم، بنابراین باید به اصلاح الگوی مصرف بخصوص در مصارف خانگی و صنعتی بپردازیم.

ادیانی گفت:‌در حال حاضر مصرف انرژی در کشور ما 10 برابر مصرف کشور ژاپن است، بدون تردید تصویب این طرح به عنوان یکی از کارهای مجلس هشتم محسوب خواهد شد و زمینه لازم برای برنامه پنجم و چشم انداز بیست ساله فراهم خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی، این طرح را کمتر از لایحه هدفمند کردن یارانه ها ندانست و گفت: مدیریت و بهینه سازی انرژی از جمله اهداف این طرح است و با این کار تراز مثبتی بین تولید انرژی و مصرف آن ایجاد می‌شود
و حتی می توانیم صادرات برخی از اقلام انرژی مانند گاز را نیز تضمین کنیم.

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری در مخالفت با فوریت این طرح گفت: برای ارائه تقاضای فوریت باید حالت اضطراری وجود داشته باشد در حالی که این طرح چنین موردی را ندارد.

وی گفت: این طرح 90 ماده و تبصره های مختلفی دارد و در 12 بخش بسیار گسترده و مختلف تبیین شده است در حالی که بخشی از این مواد می تواند در برنامه پنجم وجود داشته باشد.

همچنین حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی در موافقت با این طرح فوریتی به وضعیت مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: ایران با مصرف 500 میلیون متر مکعب گاز به صورت روزانه به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در آمده است لذا اگر امروز جلوی این رشد مصرف را نگیریم به ضرر ما خواهد بود.

نماینده تهران افزود: اگر امروز قانون خوبی تصویب کنیم که وضعیت انرژی را سامان دهد بهتر از آن است که سال های بعد به آن بپردازیم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری و نامیدن سال 88 بنام سال اصلاح الگوی مصرف گفت: مجلس باید با بررسی قوانین مناسب ، قانون منسجمی در این زمینه وضع کند چنانچه این طرح به تصویب برسد یکی از بزرگترین کارهای مجلس انجام گرفته است.

نمایندگان با 138 رای موافق ، 34 رای مخالف و  13 رای ممتنع با فوریت این طرح موافقت کردند.

امیری – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها