سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی:

شورای‌ نگهبان ‌لایحه ‌یارانه‌ها را رد می‌کند

محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با بیان اینکه تصمیم چهارشنبه گذشته مجلس درباره لایحه هدفمند کردن یارانه ها «غیر منتظره» بود ، پیش بینی کرد شورای نگهبان بنا به سه دلیل لایحه هدفمند کردن یارانه ها را تائید نخواهد کرد.
کد خبر: ۲۹۸۳۶۳

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در گفتگو با مهر با تشریح آنچه که بر لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس شورای اسلامی گذشته است ، گفت: زمانی‌که لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس نهایی شد ، رئیس جمهور به دلیل پیوند آن با بودجه عمومی خواستار استرداد این لایحه شد اما هیئت رئیسه مجلس برای تامین نظر دو طرف ، لایحه را به کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ارجاع داد.

وی افزود: همان زمان این بحث مطرح بود که آیا امکان اصلاح لایحه هدفمند کردن یارانه ها وجود دارد یا خیر؟ و یا می توان به آن ماده الحاقی افزود؟ بر همین اساس ، کمیسیون ویژه مجلس بررسی‌های خود را در این باره آغاز کرد.

بی توجهی به توافق دولت و مجلس

فرزین با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون ویژه مجلس با رئیس جمهور برای اصلاح لایحه هدفمند کردن یارانه ها، اظهار داشت: در این جلسه ، اعضای این کمیسیون پذیرفتند که این لایحه نیاز به اصلاح دارد و بر همین اساس، کمیته مشترک دولت و مجلس برای بررسی‌ بیشتر موضوع تشکیل شد.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تصریح کرد: سپس کمیته مشترک دولت و مجلس بر سر افزوده شدن ماده الحاقی به لایحه هدفمند کردن یارانه ها (تشکیل سازمان هدفمند کردن یارانه ها) برای رفع اختلاف نظر موجود به توافق رسیدند و مقرر شد نمایندگان مجلس ، مرکز پژوهش های مجلس ، دیوان محاسبات و دولت درباره ابعاد موضوع نیز به بحث و بررسی بپردازند.

وی تصمیم چهارشنبه صبح هفته گذشته مجلس را غیر منتظره عنوان کرد و گفت: کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس قرار بود ساعت 14 روز چهارشنبه برای رای‌گیری درباره افزودن ماده الحاقی به لایحه هدفمند کردن یارانه ها تشکیل جلسه دهد که به یکباره مجلس صبح همان روز لایحه را به شورای نگهبان ارسال کرد.

فرزین در ادامه سه دلیل آورد که شورای نگهبان لایحه هدفمندکردن یارانه ها را تائید نخواهد کرد. ماده 13 و 16 لایحه هدفمندکردن یارانه ها مغایر یکدیگرند.

ارائه چندین متمم بودجه ای

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت عنوان کرد: اگر لایحه هدفمندکردن یارانه ها به بودجه پیوند بخورد دولت هر سال باید چندین متمم بودجه عمومی به مجلس ارسال کند، زیرا براساس این لایحه، دولت در زمانی که قیمت حامل‌های انرژی بیش از 25 درصد فوب خلیج فارس تغییر کند، مجبور خواهد بود تغییرات قیمتی را اعمال کند، که عملا موجبات ارائه چندین متمم را فراهم می کند. اگر امسال لایحه هدفمندکردن یارانه ها به همین شکل مصوب شده بود، به دلیل تغییر بیش از 25 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در خلیج فارس، دولت باید چندین متمم بودجه ای به مجلس ارسال می کرد.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تاکید کرد: برهمین اساس، لایحه هدفمندکردن یارانه ها با پیوند خوردن با بودجه سنواتی قابلیت اجرا نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها