در حالی مهلت دستگاه‌های اجرایی برای ارائه بودجه پیشنهادی سال 89 به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری امروز یکشنبه به اتمام رسید که هنوز برخی دستگاه‌ها بودجه پیشنهادی خود را به این معاونت ارائه نکرده اند.
کد خبر: ۲۹۵۵۱۵

به گزارش مهر، براساس بخشنامه بودجه سال 89 که در 8 آبان ماه سال جاری به دستگاهها ابلاغ شد، کلیه دستگاههای اجرایی باید تا اول آذر ماه سالجاری بودجه پیشنهادی خود را به این معاونت ارائه می کردند، در غیر این صورت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی راسا نسبت به تعیین بودجه سال 89 آنها اقدام می کند.

این در حالی است که هر ساله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نسبت به تمدید مهلت دو هفته ای ارائه بودجه پیشنهادی دستگاهها اقدام می کند که احتمال تمدید این مهلت نیز برای امسال نیز وجود دارد.

دستگاههای اجرایی قرار بود طی 23 روز گذشته بودجه پیشنهادی سال آینده خود را در قالب «سی دی» به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارسال کنند، که تعداد زیادی از آنها این کار را تاکنون انجام نداده اند.

رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا دستگاه‌ها بودجه پیشنهادی خود را در مهلت مقرر به این معاونت ارائه کردند؟ با بیان اینکه پیش از این درباره سخن گفته است، پاسخی ارائه نکرد.

سخت‌ترین دوران مدیریتی بودجه نویسی

در همین حال، مسئولان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ( سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق ) شاید برای اولین بار ظرف بیش 4 سال اخیر در فصل تدوین بودجه سخت ترین دوران مدیریتی را سپری می کنند، زیرا علاوه بر تدوین بودجه 89 و برنامه پنجم، باید نسبت به بررسی تاثیرات بحران اقتصادی غرب، طرح تحول اقتصادی با محوریت هدفمندکردن یارانه ها و... بر بودجه سال آینده حساس باشد و جداول کلان بودجه را حساس‌تر از گذشته نهایی کنند.

شرکت های دولتی که بیش از 50 درصد سهام آنها به بخشهای غیردولتی واگذار شده باشد، به طور اتوماتیک از بودجه 89 خارج خواهند شد. برهمین اساس، در بودجه سال آینده اسامی بسیاری از شرکتهای دولتی که بیش از نیمی از سهام آنها واگذار شده، دیده نخواهد شد.

بخشنامه بودجه سال 89 با امضای ابراهیم عزیزی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خطاب به دستگاههای اجرایی اصلی صادر شده است.

این بخشنامه شامل پیوست‌های ضوابط مالی ناظر بر تنظیم بودجه، دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه، دستگاه های اجرایی ملی و استانی، دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکت‌های دولتی، دستورالعمل تعریف و تعیین فعالیت‌های ذیل برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی منتخب و دستورالعمل تهیه و تنظیم برنامه سالانه است.

در این بخشنامه آمده است: تدوین لایحه بودجه سال 1389 کل کشور را در شرایطی آغاز می‌کنیم که لایحه برنامه پنجم پیشرفت و عدالت - که با ملاحظات الگوی توسعه ایرانی، اسلامی تهیه شده است - در حالی طی مراحل قانونی خود می‌باشد و لذا سال 1389 نخستین سال برنامه پنجم تلقی می‌گردد.

برای تحقق اهداف کلان برنامه نظیر دستیابی به متوسط رشد اقتصادی 8 درصد در طول برنامه نرخ بیکاری 7 درصد و افزایش سهم بهره وری به سطح یک سوم رشد اقتصادی و بهبود ضریب جینی به رقم 35 درصد در انتهای برنامه، راهبردها و سیاست‌هایی لحاظ شده است که توجه به آنها در امر تدوین بودجه سال 1389 کل کشور موجب انسجام مجموعه اقداماتی خواهد بود که در طول دوره برنامه به منصه ظهور خواهد رسید. به ویژه آنکه سال 1389 به عنوان نخستین سال برنامه پنجم، نیازمند آرایش جدید و سازماندهی عوامل و منابع و شتاب بخشیدن به فعالیت‌ها در مجموعه امور کشور است.

پیش بینی ها حاکی از رشد تقاضای جهانی و تجارت بین الملل و در نتیجه احتمال فزاینده افزایش قیمت جهانی نفت خام در سال آینده و فراهم شدن زمینه رای تامین منابع مالی مورد نیاز کشور‌های صادر کننده نفت  است.

همچنین با توجه به افزایش ریسک سرمایه ‌گذاری در برخی کشورها، مقاصد ورود سرمایه‌های بین المللی تغییر یافته و پیش بینی ها نشان از افزایش ورود سرمایه‌های خارجی به منطقه خاورمیانه در طی سال‌های آینده و ایجاد فرصت بیشتر برای جذب سرمایه گذاری خارجی به اقتصاد ایران دارد.

کاهش متوسط نرخ بیکاری از رقم 11.5 درصد در سال 1384 به 10.4 درصد در سال 1387 و برآورد تحقق رشد اقتصادی بالای 6 درصد برای متوسط دوره یاد شده نشان دهنده بهبود ضریب جینی و کاهش آن در مناطق شهری و روستایی کشور به ترتیب 0.406 و 0.402 در سال 1384 به رقم 0.394 و 0.384 در سال 1387 است.

جهت‌گیری بودجه 89

ارتقای بهره وری کلیه عوامل شامل نیروی کار، سرمایه و انرژی ؛ گسترش عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر، با تاکید بر کاهش فاصله طبقاتی و توسعه مناطق روستایی، بهبود فضای کسب و کار، توسعه رقابت و حمایت از حضور فعال بخش غیر دولتی، اهتمام به انضباط مالی و بودجه‌ای و تعادل بین منابع در آمدی (غیر نفتی) و مصاف هزینه ای دولت و هدایت منابع نفتی به سمت سرمایه‌های زاینده اقتصادی و غیره از جمله راهبردهای اساسی و جهت گیری کلی لایحه بودجه سال 1389 کل کشور است.

بر اساس این گزارش ، طی سالهای اخیر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اقدامات گسترده ای برای پیاده ساز ی بودجه ریزی عملیاتی انجام داده است.

نحوه پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی

البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق در دوران ریاست فرهاد رهبر بر این سازمان سه مرحله (شفاف سازی، ارتقای بهره وری و اثربخشی) برای بودجه ریزی عملیاتی در نظر گرفت که این برنامه تاکنون نیز تداوم یافته است.

در مرحله اول پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی که در سال 85 آغاز شد و در سال 86 تداوم یافت، با شفاف سازی بودجه شاخصهای بودجه کمیت پذیر شدند و بر همین اساس، ارتباطی بین بودجه سالیانه با برنامه پنجم ساله توسعه کشور برقرار شد.

کارشناسان بودجه نویسی معتقدند که برقراری ارتباط بین بودجه سالیانه با برنامه های توسعه ای یکی از اصول پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی است.

در ادامه مرحله دوم پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی که بر ارتقای بهره وری تاکید دارد، آغاز شده است. به گفته کارشناسان بودجه نویسی، این مرحله مشکل ترین مرحله پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی محسوب می شود.

برنامه ارتقای بهره وری دستگاهها با افزایش اختیارات آنها در هزینه اعتبارات و سایر مسایل از سال جاری آغاز شده و در سال آینده نیز تداوم خواهد یافت. در صورت اجرای درست و دقیق، این برنامه در نهایت به بهبود مدیریت عملکرد منجر خواهد شد.

مرحله سوم پیاده سازی بودجه ریزی عملیاتی که اثربخشی است، پس از اجرای موفق مرحله دوم عملیاتی خواهد شد. کارشناسان بودجه نویسی معتقدند که پیاده سازی کامل بودجه ریزی عملیاتی در برخی کشورها سالیان زیادی طول کشیده است.

زمان ارائه بودجه 89 به مجلس

لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 89 تا پایان دی یا اوایل بهمن ماه سال جاری به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد ، این در حالی است که با توجه به اینکه لایحه برنامه پنجم توسعه نیز برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه خواهد شد ، تسریع در روند ارائه لایحه بودجه سال 89 به مجلس الزامی به نظر می رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها