مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از آغاز طرح عرضه گازوئیل خودروهای شخصی دیزلی با کارت هوشمند سوخت در کشور خبر داد و گفت: با افزایش تعداد خودروهای شخصی دیزلی، گازوئیل یورو 4 و 5 وارد می کنیم.
کد خبر: ۲۸۹۹۶۱

عباس کاظمی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف سبد سوخت خودروهای کشور با بیان اینکه برای تعیین سهم انواع سوختها در این سبد هیچ گونه اختلاف نظری ما بین شرکت ملی نفت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور وجود ندارد، گفت: در مورد سهم هر یک از سوختها در این سبد توافق نهایی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود ظرف یک هفته آینده تصمیم گیری نهایی در این رابطه حاصل شود، تاکید کرد:  توافق های حاصل شده باید در کار گروه توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به تصویب برسد که منتظر تصمیم گیری نهایی وزیران عضو این کارگروه هستیم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه سبد فعلی سوخت خودروهای کشور شکننده و غیر متنوع است، تصریح کرد: اما در سبد جدید سوختی حاملهای انرژی همچون بنزین، گاز مایع ( ال پی جی)، CNG، هیبرید و گازوئیل دیده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تنوع سازی سبد سوختی موجب افزایش امنیت عرضه سوخت خودروهای کشور خواهد شد، تبیین کرد: یکی از سیاستهای کلان دولت افزایش سهم برخی سوختها همچون گازوئیل و هیبرید بوده زیرا افزایش سهم آنها موجب ارتقای کارآیی سبد سوختی کشور می شود.

عرضه کارتی گازوئیل وارداتی به خودروهای شخصی

کاظمی در خصوص تامین گازوئیل با کیفیت برای خودروهای شخصی دیزلی با توجه به تولید گازوئیل پر گوگرد در پالایشگاه های داخلی، توضیح داد: هم اکنون با توجه به منفی بودن بالانس تولید گازوئیل در پالایشگاه های داخلی به طور متوسط روزانه 10 میلیون لیتر گازوئیل با استانداردهای یورو 4 و 5 وارد کشور می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به هماهنگی های انجام گرفته با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای واردات گازوئیل با استانداردهای یورو 4 و 5 بیان کرد: از سوی دیگر به موازات واردات گازوئیل باید نظام عرضه و توزیع این فرآورده نفتی نیز تغییر کند.

وی با بیان اینکه همزمان با افزایش تعداد خودروهای گازوئیل سوز شخصی امکان عرضه دو نوع گازوئیل معمولی و وارداتی در جایگاهها فراهم خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به اجرایی شدن طرح عرضه گازوئیل از طریق سامانه هوشمند سوخت به زودی کارتهای هوشمند گازوئیل برای خودروهای شخصی پایه دیزلی صادر می شود.

کاظمی با بیان اینکه از طریق این کارتها گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 به خودروهای شخصی عرضه می شود، یادآور شد: از سوی دیگر هم اکنون طرحهای بهبود کیفیت برای ارتقای عدد اکتان بنزین و حذف گوگرد از گازوئیل در پالایشگاه های داخلی در حال انجام است.

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود تا سال 1390 امکان تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت بالاتر در پالایشگاه های داخلی فراهم شود.

در همین حال پیش از این محمد رویانیان با انتقاد از تاخیرهای وزارت نفت در تولید گازوئیل کم گوگرد، به خبرنگار مهر گفته بود: در صورت بهبود کیفیت گازوئیل تولید شده در پالایشگاه های داخلی تعداد خودروهای دیزلی نیز افزایش می یابد.

هم اکنون میزان گوگرد موجود در گازوئیل تولید شده در پالایشگاههای داخلی حدود 10 هزار پی پی ام است که باید با اجرای طرحهای بهینه سازی و بهبود کیفیت میزان گوگرد موجود در آن به حدود 50 پی پی ام کاهش یابد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها