مقام های امنیتی کرمان هشدار دادند

مواد مخدر صنعتی افغانستان در راه ایران

کرمان - حکمت قاسم‌خانی - خبرنگار جام‌جم: قرار داشتن استان کرمان در مسیر ترانزیت مواد مخدر ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره این استان وارد کرده است. موقعیت استراتژیک کرمان در جنوب شرق کشور، انتقال حجم عظیم مواد مخدر ورودی به کشور از طریق این استان به دیگر نقاط کشور در کنار دیگر عوامل محیطی و بومی منطقه، باعث شده کرمان به عنوان گذرگاه و محل ترانزیت مواد مخدر به دیگر شهرهای کشور شناخته شود. در این میان نبود درآمد کافی برای برخی از اقشار کم درآمد باعث شده خواسته یا ناخواسته به بازار این ارمغان شوم وارد شوند.
کد خبر: ۲۸۹۹۳۰

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در گفتگو با جام‌جم با اشاره به انتقال 70 درصد مواد مخدر ورودی به کشور از طریق استان کرمان به دیگر نقاط کشور گفت: هوشمندی ماموران نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات باعث شده که بخش عظیمی از این مواد در داخل خاک استان کشف شده و از انتقال آنها به دیگرنقاط کشور جلوگیری شود. رضا کلانتری با اشاره به کشف حدود 57 تن انواع مواد مخدر طی 6 ماهه نخست سال جاری در استان کرمان، از افزایش چشمگیر کشفیات مواد مخدر شیمیایی ابراز نگرانی کرد و افزود: قاچاقچیان مواد مخدر به سمت تولید مواد مخدر شیمیایی گرایش پیدا کرده‌اند و سعی می‌کنند هر روز مواد مخدر صنعتی را با اشکال و نام‌های مختلف و جدیدتری روانه بازار کنند.

وی با اشاره به این‌که 92 درصد از جمعیت معتادان،به مواد مخدر سبک و 8 درصد مابقی آن به مواد مخدر صنعتی اعتیاد دارند، افزود: قشر جوان کشور به سمت استعمال مواد مخدر صنعتی گرایش پیدا کرده است. کلانتری، افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان را اقدامی سیاسی توسط بعضی از کشورها دانست و افزود: بعد از حضور ناتو در افغانستان تولید مواد مخدر صنعتی به طرز چشمگیری افزایش یافته است و قاچاقچیان مواد مخدر سعی کرده‌اند با انتقال این مواد به داخل ایران قشر جوان کشور را درگیر اعتیاد به مواد مخدر صنعتی کنند.

ضرورت هماهنگی تمام نهادها

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به این‌که تشدید مجازات و صدور احکام قضایی سنگین برای توزیع کنندگان مواد مخدر باعث کاهش عرضه و دسترسی آسان به آن می‌شود، افزود:قانون تعیین میزان مجازات برای قاچاقچیان مواد مخدر باید تغییرداده شود و با استفاده از کارشناسان مجرب میزان مجازات‌ها به گونه‌ای افزایش یابد تا دیگر کسی به فروش مواد مخدر نپردازد.

وی با اشاره به این‌که در بحث مبارزه با اعتیاد همه نهادها باید همکاری وهماهنگی داشته باشند از عملکرد کمیته پیشگیری و درمان مواد مخدر انتقاد کرد و افزود: در حالی که برای مبارزه با مواد مخدر کمیته‌های مختلفی تشکیل شده است فقط عملکرد کمیته مقابله نظیر نیروهای انتظامی و اطلاعات چشمگیر بوده و عملکرد نهادهای پیشگیری از گرایش به مواد مخدر نامشخص است. فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان نیز با ابراز نگرانی از افزایش کشفیات مواد مخدر شیمیایی در استان کرمان گفت: طی سال جاری کشفیات مواد مخدر شیمیایی بیش از 370 درصد افزایش داشته که بسیار نگران کننده است. سردار محمدرضا اسحاقی با اشاره به دپوشدن چندین هزار تن مواد مخدر در افغانستان، از سیاست کشورهای غربی برای تبدیل آنهابه مواد مخدر شیمیایی ابراز نگرانی کرد و افزود: اگرفقط 30درصد این مواد وارد کشور شود فاجعه‌ای بزرگ در انتظار نسل جوان ما خواهد بود.

مراکز ترک اعتیاد بدون مجوز

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان درباره مراکز ترک اعتیاد گفت:وجود مراکز ترک اعتیاد بدون مجوز در کنار داروهای غیرمجاز مشکلاتی را در راه مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر به وجود آورده است. رضا کلانتری افزود: یک معتاد زمانی که می‌خواهد ترک کند، مقداری پول و اندکی امید برای ترک دارد ولی متاسفانه با مراجعه به مراکز غیرمجاز و قرار گرفتن تحت درمان‌های غیرکارشناسی و اصولی پول و امید خود را برای سالم شدن و بازگشت به جامعه از دست می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها