در پنجمین روز جشنواره تئاتر ماه، 5 نمایش از شهرستان‌های گرگان، اردبیل، زاهدان، شهرکرد و فرخ‌شهر روی صحنه می‌روند. نمایش‌های «رستگاری در ساعت 25»، «نقل سرچشمه»، «تو چرا هیچی نمی‌گی»، «خیشخانه» و «مرداب در ماه» امروز به ترتیب ساعت 15 در تالار محراب، ساعت 17 در تماشاخانه مهر، ساعت 15/18 در تماشاخانه ماه، ساعت 30/19 در تالار اندیشه و ساعت 21 در تماشاخانه مهر اجرا می‌شوند.
کد خبر: ۲۸۸۳۸۶

بخش خیابانی این جشنواره هم امروز شاهد اجرای نمایش‌های «چند دقیقه در بهشت»، «سیاه‌تر از واکس سیاه»، «اعدام اینترنتی»، «یک معرکه»، «معرکه» و «مرگ موش» در محوطه باز تئاترشهر و حوزه هنری خواهد بود.

ضعف بازی‌ها و کارگردانی

با نگاهی به اجراهای 4 روز سپری شده جشنواره تئاتر ماه، آنچه بیش از هر چیز دیگر به چشم می‌آید، ضعف بسیاری از نمایش‌ها در 2 عرصه کارگردانی و بازیگری است. اگر چه این کاستی بیشتر در آثار ارائه شده از سوی هنرمندان شهرستان‌های کوچک دیده می‌شود، اما نبایداز خاطر دور داشت برای جشنواره‌ای که داعیه پشتیبانی از تئاتر چهار گوشه کشور و حتی نقاط دورافتاده را دارد، ضعف کارگردانی و بازیگری توجیه‌پذیر نیست.

به نظر می‌آید تجربه‌ چند روز گذشته ششمین جشنواره تئاتر ماه، این واقعیت را گوشزد می‌کند که مدیران و مسوولان برگزاری این رویداد هنری بهتر است در سال‌های آینده از کمیت آن بکاهند و با کاهش تعداد نمایش‌ها، وقت و توان بیشتری را در حوزه آموزش تئاتر شهرستان صرف کنند.

با این وجود و به‌رغم ناشناس بودن تعداد زیادی از گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر ماه، استقبال مخاطبان از آثار روی صحنه رفته خوب بوده است. در این میان نمایش‌هایی که در تالار اندیشه و مهر اجرا شده‌اند، علاقه‌مندان بیشتری را جذب خود ساخته و با سالن آکنده از تماشاگر روبه‌رو شده‌اند.

شهرستانی‌ها در مسیر پیشرفت

در ارتباط با کیفیت آثار راه‌یافته به ششمین جشنواره تئاتر ماه، پای صحبت‌های 2 هنرمندی نشستیم که بازبینی و انتخاب نمایش‌های متقاضی را برعهده داشته‌اند.

عبدالحی شماسی، یکی از ارزیابان بخش صحنه‌ای با پذیرش این امر که برخی از گروه‌های راه‌یافته به جشنواره، کارهایی آماتوری را ارائه کرده‌اند، توضیح می‌دهد: در گزینش‌ بعضی کارها کمی گذشت کردیم و اجازه دادیم تا آنان با حضور در جشنواره و محک زدن خود با دیگر نمایش‌ها، ضعف‌های کارشان را بشناسند و در آینده بر سطح کیفی آثارشان بیفزایند.

این داور جشنواره با اشاره به این‌که نباید یک‌سویه به این ماجرا نگاه کنیم، می‌افزاید: باید توجه کنیم که چه کمبودها و اشکالات سخت‌افزاری و پشتیبانی در شهرستان‌ها وجود دارد و گروه‌ها و هنرمندان این مناطق با چه موانع و مشکلاتی برای اجرای یک نمایش دست و پنجه نرم می‌کنند.

دکتر رحمت امینی هم که یکی از اعضای هیات بازبینی این جشنواره بوده است، در این باره می‌گوید: قصد و هدف اصلی تئاتر ماه، به نمایش درآوردن توانایی‌های تئاتری کشورمان است که در این راستا اگر از شهرستان‌هایی که امکانات کمتری دارند، نمایش‌‌های ضعیف‌تری به جشنواره راه پیدا کنند، طبیعی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها