مهر: سومین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک، همزمان با سال جهانی نجوم از امروز با حضور 20 تیم 5 نفره از دانش‌آموزان کشورهای شرکت‌کننده در این المپیاد، کار خود را در تهران آغاز می‌کند. المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک (IOAA) مسابقه‌ای بین‌المللی در نجوم و اختر فیزیک است که بین دانش‌‌آموزان دبیرستانی برگزار می‌شود. این مسابقه پیش از این، میان دانش‌آموزان جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی برگزار می‌شده است.
کد خبر: ۲۸۷۸۸۵

سال 1996 برای اولین بار، المپیاد جهانی نجوم به شکل یک مسابقه بین‌المللی بین 2 کشور روسیه و سوئد برگزار شد و از آن تاریخ به بعد، این المپیاد همه ساله در یکی از کشورهای جهان برگزار شده است.

اما اولین حضور ایران در این مسابقات، مربوط می‌شود به سال 2003 در المپیاد هفتم که در کشور روسیه برگزار می‌شد.

تیم دانش‌آموزان ایرانی از این سال به بعد در تمام دوره‌های المپیاد جهانی نجوم شرکت کرد.

اما 5 سال طول کشید تا دانش‌آموزان ایرانی بتوانند طعم کسب مدال را در این مسابقات بچشند. در دوره دوازدهم این مسابقات در سال 2006 در کشور هند تیم ملی جمهوری اسلامی با کسب 3 مدال طلا و 5 مدال نقره مقام اول جهان را در رده سنی 17 سال کسب کرد.

بعد از این دوره بود که اساسنامه المپیاد جهانی دستخوش تغییراتی شد و موضوعاتی از جمله ویژگی‌های سنی دانش‌آموزان، نوع آزمون‌ها و همچنین زبان رسمی المپیاد مشخص شد.

همزمان با همین دوره، اولین دوره جدید با عنوان المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک با قوانین جدید و به طور آزمایشی در کشور تایلند برگزار شد. در این دوره نیز ایران در سال 2007 توانست با اعزام 2 تیم به مسابقات به موفقیت دست یابد و یک مدال طلا و 4 مدال برنز کسب کند.

از سال 2008 کمیته بین‌المللی تصویب کرد، المپیاد نجوم و اختر فیزیک به سبک تازه‌ای برگزار شود. از همین رو، دومین دوره المپیاد نجوم اختر فیزیک سال 2008 در کشور اندونزی و با حضور 24 کشور از جمله ایران در شهر باندونگ اندونزی برگزار شد. در همین دوره بود که با میزبانی ایران موافقت شد و سومین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در سال 2009 از امروز تا 5 آبان ماه در تهران برگزار می‌شود. مسابقه المپیاد نجوم و اختر فیزیک شامل3 امتحان است که امتحان اول به صورت تئوری و به شکل کتبی برگزار می‌شود. دانش‌آموزان باید 15 سوال کوتاه و 3 مساله تشریحی را که در قالب موضوعاتی چون مکانیک سماوی، نجوم کروی و اختر فیزیک طراحی شده، پاسخ دهند.

امتحان دوم هم به صورت کتبی و موضوع آن تحلیل داده‌های نجومی است.

امتحان سوم، امتحان رصد است. در این بخش همه دانش‌آموزان با استفاده از تلسکوپ و دوربین سی سی دی (CCD) آسمان را رصد می‌کنند و به سوالاتی در این زمینه پاسخ می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها