گروه فرهنگ و هنر - سینا علی‌محمدی: امروز را در تقویم‌ها به نام شاعر شهیر شیراز حافظ ثبت کرده‌اند و گوشه و کنار ایران و حتی جهان، امروز ویژه برنامه‌های متعدد و مختلفی به نام این رند، شاعر و عارف ایرانی برپا می‌شود. حافظ شاید از معدود شاعرانی باشد که توجه عموم مردم و مسوولان به او در طول سالیان دراز هیچ گاه نیازی به مناسبت و تقویم نداشته و ندارد و معمولا عمق نفوذش در فرهنگ ایرانیان آنقدر بالاست که گشایشگر بسیاری از محافل، مراسم و نشست‌های صمیمی و رسمی، معمولا غزلی یا بیتی از دیوان او است.
کد خبر: ۲۸۶۸۳۸

اما امروز پایتخت فرهنگی ایران شیراز تکاپو و حال و هوای دیگری دارد، صبحگاه مردم و علاقه‌مندان به لسان‌الغیب راهی حافظیه می‌شوند، ابتدا مقبره او را گلباران می‌کنند و سپس به صورت رسمی مراسم بزرگداشت او آغاز می‌شود. قرار است افتتاحیه این مراسم با حضور و سخنان رئیس‌جمهور رقم بخورد.

مرکز حافظ‌پژوهی که در تالار حافظ و نزدیکی حافظیه قرار دارد نیز امروز میزبان پژوهشگران و حافظ‌پژوهانی چون بهاء‌الدین خرمشاهی، اسماعیل آذر، جعفر حمیدی و کاووس حسن‌لی خواهد بود تا دیوان لسان‌الغیب را از دریچه جهان امروز مورد تحقیق و بررسی قرار دهند.

حافظ در خانه شاعران ایران

خانه شاعران ایران و مجموعه دفتر شعر جوان در تهران نیز امروز شاهد برپایی گردهمایی ویژه‌ای به احترام غزلسرای بزرگ ایران است و شاعرانی همچون ضیاء موحد، مفتون امینی، عبدالجبار کاکایی و فاطمه راکعی درباره شعر حافظ سخنرانی و شعرخوانی خواهند کرد. فرهنگستان هنر و موسسه فرهنگی هنری صبا نیز دیگر نهادی است که در این روز برنامه ویژه‌ای در ارتباط با خواجه شیراز دارد و نگاه آنها به خواجه شیراز از منظر هنرهای تجسمی وخوشنویسی خواهد بود.

خوشنویسی حافظ

این برنامه که محل برپایی آن فضای باز محوطه رواق هنر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود «کلک مشکین خیال» نام دارد و از بخش‌های متعددی تشکیل شده است.

یکی از این بخش‌ها برپایی کارگاه خوشنویسی با حضور استادان و هنرمندان این فن و با مشارکت دانشجویان و عموم علاقه‌مندان در این کارگاه شرکت‌کنندگان و اشعار حافظ را خوشنویسی می‌کنند. مراسم شعرخوانی و اجرای زنده موسیقی سنتی و اصیل ایرانی (موسیقی‌های محلی، مقامی و...) از دیگر بخش‌های برنامه فرهنگستان است.

سرای اهل قلم نیز روز گذشته میزبان اساتیدی همچون پرویز عباسی داکانی و عبدالرضا مظاهری و حسن بلخاری بود و آنها با رویکرد و محوریت عرفان اشعار حافظ را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.

شهر کتاب مرکزی در تهران هم که در طول سال‌های گذشته برنامه‌ها و نشست‌های متعددی را در حوزه ادبیات برگزار کرده است، روز گذشته مراسم ویژه‌ای برپا کرد و در این مراسم دکتر اصغر دادبه، حافظ پژوه و استاد دانشگاه علامه طباطبایی به رندی حافظ پرداخت و گفت: اراده حافظ از رندی، شبیه آن چیزی است که ما امروز روشنفکری می‌خوانیم؛ با همه ابعادی که روشنفکری دارد، تنها ممکن است تفسیرها و قالب‌ها متفاوت باشد.

در این میان اما جای خالی پرداخت و معرفی جدی و منسجم به حافظ در خارج از مرزهای جغرافیایی ایران بشدت احساس می‌شود، اگرچه بسیاری از ایرانیان مقیم خارج، نهادهای خصوصی و حتی دانشگاهیان و مراکز علمی خارج از کشور به صورت خودجوش محافل و مراسم‌هایی را در این رابطه برگزار می‌کنند، اما سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی ایران در دیگر کشورها شاید بتوانند بهترین و مهم‌ترین نقش را در این زمینه ایفا کنند نقشی که حداقل در سال‌های اخیر بسیار کم رنگ بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها