رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه علمی حضرت امام صادق (ع) گفت: تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر نوآوری علمی و نهضت علمی برای یادآوری این امر است که تمدن ایرانی از فرهنگی برخوردار است که با مجاهدت علمی می تواند مجد و عظمت گذشته خود را بازیابد.
کد خبر: ۲۸۶۵۳۱

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس، شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مکتب جعفری را تسلیت گفت و اظهار داشت: حضرت در زمانه ای می زیست که جریان های مختلف فکری در قلمرو اسلامی به وجود آمده بود.

وی گفت: ایشان حلقه تدریسی بی نظیری برای توانمند سازی فکر اسلامی ایجاد کردند که بیش از 4 هزار شاگرد را در بر می گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: نشاط علمی و شور و تحرک در فراگیری علوم به نحوی بود که همه علاقه مندان در جغرافیای اسلامی را به سوی محفل علمی ایشان رهنمون می کرد.

رئیس مجلس با اشاره به نقل قول شاگردان امام جعفر صادق (ع) در توصیف جایگاه علمی ایشان، اظهار داشت: این امر نشان می دهد مکتب جعفری، مکتب شور و نشاط علمی و پرورش عقلی و فقهی است.

وی با بیان اینکه اساس حرکت های فکری اعم از علوم تفسیری، علوم فقهی، علوم کلامی و علوم بشری در زمانه امام جعفر صادق (ع) نضج (رشد) گرفت و تکامل یافت، گفت: این امر در فضای آزاد اندیشی و اهمیت دادن به علم و دانش علمی شد.

وی گفت: هر چند این نهضت علمی بر اثر اختناق در دوره هایی از حرکت پویا باز ماند اما تاثیرات خود را در ایجاد حلقه های پرتحرک علمی گذاشته است به طوری که در بیش از 10 قرن که اروپا در سکوت علمی بود، آثار متفکرین اسلامی نظریه ابن سینا و ابن عربی جریان سازی فکری بزرگی را در دانشگاه های اروپا ایجاد کردند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: این پشتوانه و تجربه تاریخی است که باید امروز به مدد انقلاب اسلامی آید و با تکیه بر آن پیشینه تمدنی و فکری، بنای پیشرفت را سامان دهد.

لاریجانی گفت: تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای، بر نوآوری علمی و نهضت علمی برای یادآوری این امر است که تمدن ایرانی از فرهنگی برخوردار است که با مجاهدت علمی می تواند مجد و عظمت گذشته خود را بازیابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها