بعداز نشست دیروز اوباما وقانونگذاران آمریکایی مشخص شد

تشدید اختلا‌ف ها بر سر جنگ افغانستان

گروه بین‌الملل: باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده روز گذشته پس از برگزاری نشستی خصوصی با جو بایدن، معاونش برای بررسی راهکارهای اصلاح استراتژی آمریکا در افغانستان چهره‌های برجسته دو حزب پیشرو آمریکا در کنگره را برای رایزنی‌های بیشتر به کاخ‌سفید فراخواند. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، اعضای دعوت شده کنگره به کاخ‌سفید در حالی نشست مشترک‌شان با اوباما را به پایان رساندند که به نظر می رسد اعضای دو حزب در مورد وضعیت افغانستان دچار اختلاف‌نظرهای عمیقی هستند.
کد خبر: ۲۸۶۰۰۰

در شرایطی که برخی تحلیلگران ارشد نظامی آمریکا نسبت به احتمال شکست آمریکا در افغانستان طی 12 ماه آینده در صورت عدم بازنگری جدی در استراتژی جنگی این کشور در افغانستان هشدار داده اند نه اوباما ناچار است تلاش‌های خود را معطوف جلب حمایت اعضای کنگره کند تا طرح‌هایش با مخالفت آنان مواجه نشود.

تنها خبری که تاکنون در مورد نشست محرمانه اوباما - بایدن و همچنین دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با اعضای پیشرو کنگره منتشر شده مخالفت اوباما با طرح بایدن است که در قالب آن، فعالیت‌های نظامی ارتش آمریکا در افغانستان به مقابله با حضور نیروهای القاعده در این کشور محدود شده و سرکوب طالبان به نیروهای افغان واگذار خواهد شد.

اوباما در صورت قبول پیشنهادات سرلشکر استنلی مک‌کریستال، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و یگان‌های ناتو در افغانستان که بندهایی چون اعزام 40 هزار نیروی تازه‌نفس به افغانستان را در برمی‌گیرد به حمایت و همراهی کنگره احتیاج خواهد داشت.

ادامه اختلافات قانونگذاران آمریکایی که گروهی هوادار افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عده‌ای خواستار تدوین برنامه عقب‌نشینی نیروها از این کشور هستند، می‌تواند روند تصویب لوایح دولت برای تامین نیازهای نیروهای آمریکا در افغانستان را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

تمایل به جمهوریخواهان

افزایش مخالفت‌ها در حزب دموکرات موجب شده اوباما به سمت اعضای جمهوریخواه کنگره متمایل شود که هوادار افزایش حضور نیروهای آمریکایی در عراق هستند.

جان کری، سناتور دموکرات ایالت ماساچوست که در نشست دیروز قانونگذاران آمریکایی با اوباما حضور داشت و هوادار اعزام نیروهای بیشتر به عراق است با یادآوری این که یکی از مشکلات موجود بر سر راه بازنگری در سیاست نظامی آمریکا در افغانستان بار مالی آن است، می‌گوید: قانونگذاران آمریکایی باید اول از خود بپرسند حاضرند تا چه حد برای جنگ عراق هزینه کنند. او افزود: به نظر می‌رسد ریشه اصلی اختلافات بار مالی جنگ در افغانستان برای اقتصاد آمریکا است.

رویکرد اوباما

اوباما به قانونگذاران آمریکایی گفته است که قصد ندارد تحت هیچ استراتژی در کوتاه‌مدت تعداد سربازان آمریکا در افغانستان را کاهش دهد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ‌سفید در همین راستا روز دوشنبه اعلام کرده بود خروج از افغانستان در دستور کار پنتاگون نیست.

شکاف در دو حزب پیشروی آمریکا پس از نشست دیروز 30 قانونگذار آمریکایی با اوباما و وقتی رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره خواست از دولت حمایت بیشتری به عمل آورد، برجسته‌تر شد.

اگرچه قرار بود کاخ‌سفید با بررسی گزارش هفته گذشته مک‌کریستال پیرامون وضعیت جنگ عراق، استراتژی جدید این کشور در افغانستان را تدوین کند اما آنچنان که هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنا دیروز پیش‌بینی کرد تدوین استراتژی جدید حداقل چند هفته طول خواهد کشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها