نابودی کوهها، نتیجه دخالت انسان در طبیعت

در زیر رشته کوه‌هایی که در سطح آن جویبارها و رودخانه‌ها در جریان هستند و درختان جنگلی همچون پوشش سبز رنگ و یکدستی روی آن گسترده شده‌اند، شیارهای کم‌عمقی دیده می‌شود که ذغال‌سنگ همچون بستری در آن ته‌نشین شده است.
کد خبر: ۲۷۹۹۴۸

شرکت‌های بزرگی که در جستجوی معادن، قدم بر طبیعت می‌‌گذارند برای این که بتوانند راهی برای دستیابی به گنج نهفته در اعماق زمین دست یابند، چاره‌ای ندارند جز این که پیش از هر چیز درختان جنگلی را قطع کرده و آنها را از مسیر بردارند.

آنها برای این که بتوانند از دل سنگ‌ها و صخره‌ها راهی بگشایند، در آن محل مواد منفجره را آتش می‌زنند و پس از آن خاک سطحی را در دره‌ها روی هم انباشته می‌کنند. غافل از این که با این کار سکونتگاه تعداد زیادی از گونه‌های موجودات زنده مانند پرنده‌های مهاجر همچون چکاوک‌های آبی‌‌رنگ و زیبا را به خطر انداخته و از بین می‌برند. پس از آن برای استخراج ذغال‌سنگ از عمق خاک‌ها و صخره‌های سنگی، ماشین‌های حفاری بسیار بزرگی که ارتفاع آنها به اندازه یک ساختمان بیست طبقه است به محل اعزام می‌شوند که لایه‌های سطحی صخره‌های سنگی و خاکریزه‌ها را جمع‌آوری کنند.

پس از استخراج ذغال‌سنگ از دل‌سنگ‌ها برای حذف ناخالصی‌های آن، ذغال‌سنگ استخراج شده در حوضچه‌های آبگیر مخصوصی ریخته می‌شود تا ناخالصی‌ها از آن جدا شوند در نتیجه این کار رسوبات سمی و فاضلاب حاوی مواد مسموم‌کننده و آلوده بر جای خواهد ماند که می‌تواند تهدیدی جوی بر علیه زندگی ساکنان مناطق پایین‌‌دست این کوه‌ها باشد و سلامت آنها را در معرض خطر قرار دهد. پس از انتقال ذغال‌سنگ، کارخانه‌هایی که اقدام به حفر زمین و از بین بردن منابع طبیعی کرده‌اند، ملزم به اصلاح و بازسازی منطقه حفر معدن هستند و باید هر چه سریع‌تر وضعیت این منطقه را به حالت طبیعی بازگردانند. بسیاری از شرکت‌‌ها برای احیای سطح زمین اقدام به کاشت گیاهان غیربومی و کاشت پراکنده درختانی می‌کنند که به سرعت رشد کرده و منطقه وسیعی از سطح زمین را می‌پوشانند. این در حالی است که گاهی نیز برخی از این شرکت‌ها مجوز ساخت یا تاسیس یک کارخانه یا احداث یک زمین ورزشی در محل مورد نظر را گرفته و برای همیشه این منطقه را به منطقه جدیدی که روزی سکونتگاه شمار زیادی از موجودات زنده بوده است، مبدل می‌سازند. به این ترتیب در نتیجه دخالت انسان در طبیعت برای دستیابی به اهدافش هر روز شاهد از‌‌دست‌‌‌رفتن بخشی وسیع از منابع طبیعی پیرامونمان هستیم که می‌تواند پیامدهای بیشماری را در روند زندگی بسیاری از موجودات زنده و حتی بسیاری در افراد داشته باشد که از اطراف این مناطق ساکن هستند.

فرانک فراهانی
منبع: wgeraphics5

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها