گروه اقتصاد: تازه‌ترین گزارش واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست از آخرین وضعیت قراردادهای نفت و گاز ایران حاکی است، چین با استفاده از غیبت شرکت‌های غربی که از تحریم متضرر شدند، پای ثابت در قراردادهای نفت و گاز ایران شده است. به گزارش فارس، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در بخشی از تازه‌ترین گزارش خود از اقتصاد ایران به ارائه آخرین وضعیت بخش نفت و گاز ایران پرداخته و نوشته است: تحریم‌های سازمان ملل بر ضد ایران که شامل 3 قطعنامه شورای امنیت بر ضد تهران است، نسبتا ملایم است.
کد خبر: ۲۷۸۴۶۸

گرچه آمریکا از سال 1979 میلادی تاکنون تحریم‌های یک‌جانبه زیادی را بر ضد ایران وضع کرده ولی اعمال فشار بر بانک‌های خارجی برای خودداری از همکاری با ایران، موجب گسترش تحریم‌ها شده است.

بنابراین گزارش، کنگره آمریکا اکنون در حال تصویب قانونی برای اعمال فشار و جریمه بر ضد شرکت‌هایی است که حمل و نقل، فروش، بیمه و تامین مالی فرآورده‌های نفتی وارداتی ایران را تامین می‌کنند. اوایل ماه آگوست ایران از امضای قراردادهای جدید به ارزش 130 میلیارد دلار با شرکت‌های چینی برای توسعه ظرفیت پالایشگاهی ایران خبر داد. البته معلوم نیست آیا قراردادهای جدید ادامه قراردادهای قبلی شرکت‌های سینوپک و شرکت ملی نفت چین برای توسعه پالایشگاه آبادان و احداث پالایشگاهی جدید در هرمزگان است یا خیر.

ایران به دنبال افزایش نقش و جایگاه چین در بخش انرژی است. در کنفرانس خبری که اوایل جولای در پکن برگزار شد، ایران از کاهش 5 درصدی قیمت نفت خام برای پالایشگاه‌ها و معافیت مالیاتی 8 ساله برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و آزادی انتقال نامحدود سود سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد. در این کنفرانس همچنین از پیشنهاد 8/42 میلیارد دلاری ایران برای اجرای پروژه‌های نفتی به شرکت‌های چینی اطلاع‌رسانی شد. در ماه آگوست وزارت نفت ایران از امضای قرارداد بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت چین برای توسعه میدان نفتی آزادگان خبر داد. ظرفیت این میدان تولید روزانه 260 هزار بشکه در روز است. شرکت ملی نفت چین بیش از 70 درصد سهام این پروژه را در اختیار خواهد داشت و 90 درصد هزینه‌های پروژه را تامین خواهد کرد.

هزینه اجرای این پروژه بیش از 5/2 میلیارد دلار اعلام شد و طی ژانویه 2009 قراردادی به ارزش 2 میلیارد دلار برای توسعه میدان آزادگان شمالی امضا شد. به‌رغم بحران مالی و اقتصادی جهان، شرکت‌های چینی برای تامین امنیت انرژی به حضور و نقش خود در صنعت انرژی ایران ادامه می‌دهند. ایران به دومین تامین کننده بزرگ نفت چین طی 5 ماه نخست امسال تبدیل شده است. بر اساس آمارهای دولت چین، این کشور در این مدت روزانه 548 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که این رقم معادل 2/15 درصد کل واردات نفتی چین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها