همزمان با هفته دولت، موزه های مشاهیر، اشیا و سفال روز یکشنبه درآیینی در همدان افتتاح شد.
کد خبر: ۲۷۶۵۱۵
به گزارش ایرنا، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌‌ دستی و گردشگری همدان در آیین افتتاح موزه مشاهیر گفت: همدان دارای مشاهیر و مفاخر بزرگی است که افتخار شهر تاریخ و تمدن ایران زمین محسوب می شوند و ارایه مشخصات تصویری آنها کمترین و الزامی ترین وظیفه است.

"اسدالله بیات" افزود: سازمان میراث فرهنگی استان به این منظور وهمچنین برای معرفی بیشتر این مفاخر و راه اندازی موزه، اقدام به تملک و مرمت خانه بیژن، به عنوان یکی از عمارتهای قدیمی به مبلغ شش میلیارد ریال کرده است.

وی اضافه کرد: موزه مشاهیر همدان با زیر بنای حدود 220 متر مربع در دو طبقه است که پوسترها و مجسمه هایی از مشاهیر و مفاخر بزرگ استان در آن به نمایش درآمده است.

بیات، ادامه داد: نما و پوسته با ارزش این بنا در هویت بخشی و ایجاد سیمای شهری متناسب با محور فرهنگی، تاریخی شهر همدان نقش بسزایی دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌‌ دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه این موزه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: دراین مرحله موزه پنج مجسمه و تندیس از مشاهیر و بزرگان قرون گذشته ازجمله عین القضات همدانی، سید جمال الدین اسدآبادی، کریم خان زند وکیل الرعایا، میر رضی الدین آرتیمانی و خواجه رشید الدین همدانی و عکسهایی از مفاخر گذشته و معاصر همدان به نمایش درآمده است.

وی افزود: همچنین در مرحله دوم نیز پنج تندیس دیگر از مشاهیر و بزرگان همچون شهید مفتح، علی اکبر نهاوندی، حیقوق نبی، باباطاهرو ابوعلی سینا اضافه خواهد شد.

همزمان با موزه مشاهیر، موزه سفال و اشیا نیز در یکی از محلات قدیمی شهر همدان گشایش یافت.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ ‌دستی و گردشگری همدان در این باره گفت: موزه و بانک اشیا و سفال همدان نیز در یکی دیگر از منازل قدیمی همدان در قدیمی ترین نقطه شهر در منطقه جولان ارایه شده است.

"علیرضا ایزدی " افزود: برای مرمت بنا و راه اندازی این موزه 440 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در فاز اول این موزه تعدادی از آثار سفالی قدیمی و تاریخی مربوط به قرن های گذشته به نمایش گذاشته شده است.

ایزدی، خاطر نشان کرد: همچنین عصرشنبه بزرگترین سفره خانه سنتی غرب کشوردر کنار موزه مردم شناسی و در فضای حمام قلعه همدان آغاز به کار کرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در خصوص بنای تاریخی حمام قلعه، توضیح داد: حمام قلعه همدان با یک هزار و 700 مترمربع عرصه گستره از زیبایی های خاص خود برخوردار است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها