مطالعات باستان شناسی قلعه زیویه در جهت انجام مرمت‌های اصولی آن طی یکی دو سال گذشته آغاز شد. طی این مطالعات مشخص شد که تالار ستون‌دار این دژ دوره تاریخی، دچار رانش شده و چند متر هم رانش کرده است. درحال حاضر پایه ستون‌ها از جای خود حرکت کرده و چندین ترک نیز در کف تالار به وجود آمده است.
کد خبر: ۲۷۵۳۱۴

تالار ستون‌دار قلعه زیویه به علت تاخیر در مرمت و آسیب از کاوش‌های سال‌های قبل در حال رانش است. در حال حاضر این تالا چند متر از جای اصلی خود حرکت کرده و در آستانه فرو ریختن قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، قلعه زیویه که از آن به عنوان مهمترین اثر پیش از هخامنشی در کردستان یاد می‌شود، طی دو سال گذشته پس از مدت‌ها فراموشی مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. اما دیری نپایید که این توجه‌ها به علت برخی مشکلات استانی دوباره نادیده گرفته شد و مرمت‌های این قلعه باستانی که دوباره از سر گرفته شده بود به علت تغییر مدیریتی به حالت تعطیلی درآمد.

«کامیار عبدی»، سرپرست هیات باستان‌شناسی قلعه زیویه درباره رانش تالار ستون‌دار گفت: «مطالعات باستان شناسی قلعه زیویه در جهت انجام مرمت‌های اصولی آن طی یکی دو سال گذشته آغاز شد. طی این مطالعات مشخص شد که تالار ستون‌دار این دژ دوره تاریخی، دچار رانش شده و چند متر هم رانش کرده است. به همین علت مطالعه و سپس مرمت قلعه را از این بخش آغاز کردیم.»

وی در ادامه گفت:« دیوار شمالی این تالار مدتی قبل ریخته بود و 4 تا 6 متر هم خاک روی آن را فرا گرفته بود. در کاوش‌های قبلی نیز کف تالار و داخل آن حفاری شده بود که همین امر باعث سست شدن تالار شده است. بر همین اساس رانش تالار شروع می‌شود و طی پایه ستون‌ها از جای خود حرکت کرده و چندین ترک نیز در کف تالار به وجود می‌آید.»

به گفته عبدی؛ هیات مرمت قلعه با جمع‌آوری خاک‌های دستی که هیچ استقامتی در مقابل رانش تالار نداشتند کار خود را آغاز کردند و قرار بود پس از برداشتن این خاک‌های سست با استفاده از خشت و درست مطابق الگوی قلعه جلوی رانش تالار گرفته شود.

وی در این‌باره افزود:« بر همین اساس حفاری به منظور شناسایی کف تالار و برداشتن خاک‌های اضافه را آغاز کردیم اما درست زمانی که قرار بود به نتیجه اصلی برسیم، به علت برخی مشکلات مدیر پایگاه زیویه عوض شد و کار ما نیز متوقف ماند.»

حفاری زیر تالار ستون‌دار که سال‌ها قبل انجام شده بود به منظور شناسایی ادامه خشت‌های کف تالار بود. اما ترانشه 2 در 18 متری که به این منظور باز شده بود و عدم مرمت به موقع آن باعث شد تا کف تالار سست شده و شروع به حرکت کند.

این تالار اکنون در وضعیت اضطراری قرار گرفته و رانش آن همچنان ادامه دارد. از تالار ستون‌دار زیویه به عنوان یکی از مهمترین معماری‌های پیش از هخامنشی یاد می‌شود.

زیویه در اطراف شهرستان سقز و در شمال روستایی به همین نام واقع شده است. گفته می‌شود پیشینه‌ی این دژ به پیش از میلاد و دوران حضور اقوامی به نام مانایی‌ها باز می‌گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها