گروه جامعه: «چند گلوله، 6 جسد خونین و 31 مجروح با وضع وخیم»! این سوغات سفر زائران ایرانی است که 3 شب نزدیکی خانقین عراق خواب زیارت می‌دیدند! مرگ 6 هموطن ایرانی در عراق در این حمله تروریستی در حالی رخ داد که پیش‌تر «جام‌جم» به مسوولان کشورمان پیشنهاد کرده بود به دلیل نبود امکانات و امنیت در عراق، راه ورود ایرانیان به این کشور بسته شود تا بیش از این، شاهد قتلعام ایرانیان در این کشور نباشیم. به گزارش «جام‌جم»، شلیک چندین گلوله از سوی گروهکی تروریستی به زائران ایرانی ساعت 23 سه‌شنبه، نزدیکی خانقین در مسیر خسروی به بغداد سبب کشته شدن 6 زائر و مجروح شدن 31 نفر از آنها شد.
کد خبر: ۲۶۸۰۸۵

نکته ابهام‌برانگیز

نخستین اقدام سازمان حج و زیارت طبق روال گذشته، اعلام اعزام انفرادی این زائران بود، به طوری که در همان ساعات نخست رئیس عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور با اعلام این که زائران از مشهد به صورت انفرادی اعزام شده‌اند، از قبول مسوولیت کشته‌شدگان خودداری کرد.

سلب مسوولیت سازمان حج و زیارتدر حالی صورت می‌گیرد که به گفته گروهی از صاحبان تورهای زیارتی کربلا، مجوز تعداد زیادی از کاروان‌هایی که از مرز خسروی عبور می‌کنند نیز از سوی سازمان حج و زیارت صادر شده است.

مساله قابل توجه در این رخداد، اطلاعاتی است که بهرام تیموری، فرماندار قصر شیریندر این‌باره به ایسنا داده است.

تیموری اظهار کرده است: این اتفاق در حالی روی داد که نیروهای امنیتی عراق، اعضای این کاروان را که حدود 10 تا 12 اتوبوس بودند، همراهی می‌کردند.

او همچنین ابراز کرد: مسوول کاروان تاکنون شناسایی نشده که این اظهارنظر در کنار ادعای همراهی نیروهای امنیتی عراق احتمال‌های پیشین را مبنی بر این که این کاروان صرفا انفرادی اعزام شده باشد، تا حدودی رد می‌کند.

به گفته این مسوول، هنوز هویت یکی از زائران فوت شده مشخص نیست اما نام 5 نفر دیگر عبارت است از عزت اسماعیلی، منیژه امیدنیا، معصومه حسینی، اکرم بیات و حسین سلیمانی.

رسیدگی به امور کشته‌شدگان در اسرع وقت

در همین خصوص کاظم شیخ فروتن، کاردار سفارت ایران در بغداد روز گذشته در گفتگو با فارس از اعزام هیاتی متشکل از نمایندگان سفارت ایران، حج و زیارت و پزشک برای مداوا و رسیدگی به امور کشته‌شدگان و مجروحان حمله تروریستی اخیر در عراق خبر داد که در پی این اقدام، اجساد کشته‌شدگان بعدازظهر روز گذشته تحویل فرمانداری قصرشیرین و از آنجا تحویل بیمارستان 501 ارتش کرمانشاه شد.

تردد انفرادی زائران از امروز ممنوع شد

به گفته رئیس پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا هیچ سازمانی غیر از سازمان حج و زیارت، حق اعزام زائران را به عتبات عالیات ندارد و بر این اساس، از امروز حق تردد از مرزهای رسمی کشور اعم از زمینی و هوایی تنها به کاروان‌هایی داده می شود که از سوی سازمان حج و زیارتبه صورت سازمان یافته اعزام شده‌ باشند.

سرهنگ غلامرضا رضاییان روز گذشته در جمع خبرنگاران، حوادث پیش آمده برای زائران در عراق را ناشی از اعزام کاروان‌های سازمان‌نیافته به این کشور دانست و اعلام کرد: با توجه به این موضوعات، ستاد عالی اعزام زوار تصمیم گرفت تا از اول مردادماه امسال تمام کاروان‌های زائران به صورت سازمان‌یافته به عتبات عالیات اعزام شوند.

سرهنگ رضاییان در پاسخ به این که تکلیف هموطنانی که پیش از تصویب این مصوبه اقدام به ثبت‌نام انفرادی کرده‌اند چیست، گفت: این افراد از فردا باید به نمایندگی‌های سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و سازمان نیز براساس مصوبه شورای عالی اعزام زوار موظف است، با سازماندهی این افراد در جهت اعزام آنها اقدام کند.

به گفته او این مصوبه تنها در یک بازه کوتاه زمانی انجام می‌شود تا وضعیت افرادی که در گذشته اقدام به گرفتن ویزا کرده‌اند، مشخص شود.

او درباره چگونگی رفت و آمد زائران گفت: موضوع اعزام افراد به عتبات عالیات به صورت سازمان یافته تنها مربوط به زوار است و در نتیجه تجار می‌توانند مثل روال گذشته با گرفتن گذرنامه اقدام به تردد کنند.

رئیس پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا، همچنین از مردم درخواست کرد از گرفتن ویزا و سپردن گذرنامه‌ها به افراد و همچنین آژانس‌ها در خارج از کشور خودداری کنند.

قشقاوی حمله تروریستی به زوار ایرانی در عراق را بشدت محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه حمله تروریستی به زوار انفرادی ایرانی عازم عتبات عالیات را یک اقدام تروریستی و مغایر با ارزش‌های الهی و انسانی دانست و آن را شدیدا محکوم کرد.

به گزارش ایسنا،‌ حسن قشقاوی افزود: متاسفانه آثار ناشی از اشغالگری هنوز فرصت را برای تاخت‌وتاز گروهک‌های تروریستی برای ارتکاب اقدامات جنایتکارانه باقی گذاشته است، هر چند ما امیدواریم دولت عراق اگر جایگاه خویش را در مسوولیت‌های مربوطه به طور کامل به دست آورد، این فرصت برای تروریست‌ها از بین می‌رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تکرار این گونه رویکردها، خاطرنشان کرد: ما متاسفانه نظاره‌گر این‌گونه رخدادهای تاسف‌بار برای زوار ایرانی عتبات عالیات به طور مکرر بوده‌ایم و امیدواریم مسوولان ذی‌ربط عراقی در قبال حفاظت از جان زوار ایرانی که روادید دولت عراق را اخذ کرده،به طور مسوولانه‌تر عمل کرده و تلاش جدی‌تری برای صیانت از زوار به اجرا گذارند.

وی همچنین به علاقه‌مندان و زوار گرانقدر اعزامی به عتبات عالیات عراق توصیه اکید کرد که از عزیمت انفرادی و خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت به عراق اجتناب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها