عباس سلیمی‌نمین

جناب رئیس‌جمهور؛ یکبار با هم مرور کنیم

وعده تغییر و تحول در اعضای کابینه دهم که در اولین گفتگوی تلویزیونی ریاست‌‌جمهوری با مردم بعد از انتخابات 22 خرداد مطرح شد، شیرینی و حلاوتی بسیار گذرا داشت.دست‌‌ کم انتظار عمومی این بود که افرادی همچون آقای مشایی به طور کلی از دستگاه دولت کنار گذاشته شود.
کد خبر: ۲۶۷۳۰۰

اما متاسفانه نه تنها به این مطالبه بحق پاسخ درخوری داده نشد بلکه با ارتقاء جایگاهی آقای مشایی در اولین گام انتصابات نوعی بی‌‌توجهی به رای‌دهندگان را شاهدیم.بروز چنین مظاهری از بی‌اعتنایی به نظرات آحاد جامعه و افکار عمومی، یادآوری نکاتی را خدمت ریاست‌محترم جمهوری ضروری می‌سازد:

الف: در انتخاب معاونان و مشاوران، تمایلات و گرایش‌های رئیس‌جمهور فارغ از هرگونه ملاحظه و تعامل با دیگر بخش‌ها و نهادهای قدرت چون مجلس ظاهر می‌شود. بنابراین در صورت گزینش افراد فاقد صلاحیت و پرحاشیه، توجیهاتی همچون سهم‌خواهی دیگران مسموع نخواهد بود.

ب: قریب به نود درصد از کسانی که به آقای احمدی‌‌نژاد رای دادند از وجود پدیده‌های ناسازگار با اصولگرایی در کنار ایشان ناخرسند بودند و به صراحت در جلسات حضوری و در رسانه‌ها عدم رضایت خود را ابراز می‌داشتند.نادیده گرفتن این حجم از انتقاد و پافشاری بر امری خطا، با وعده مطروحه در اولین گفتگوی تلویزیونی به هیچ‌ وجه سنخیت ندارد. بویژه اینکه در چینش جدید معاونان، هم به‌نوعی پست قدیم برای آقای مشایی محفوظ داشته شده و هم به پاس ضعفهای مدیریتی و سیاسی خود ارتقاء جایگاه یافته است.

ج: آقای رئیس‌جمهور نباید تصور کنند چون مردم در برابر جریانی قرار دارند که به هیچ وجه به چرخش قدرت اجرایی اعتقاد ندارد، در جاده‌ای یکسویه قرار گرفته‌‌اند. ترجیح آقای احمدی‌‌نژاد بر طالبان مادام‌العمر قدرت اجرایی بدین معنا نیست که مردم بر ضعف‌های ایشان چشم می‌پوشند و آنها را نادیده می‌گیرند.

د: اصولگرایی دارای شاخصه‌هایی است که حل همه مشکلات جامعه بشری در گرو پایبندی به آنهاست. توجه ملت ایران به این مهم، هزینه‌ها و دستاوردهایی را به دنبال داشته است. نباید به گونه‌ای عمل شود که هزینه اصولگرایی بر ملت سنگین‌تر گردد. بنابراین با چنین استدلالی که مردم ما به هر بهایی اصول و ارزش‌‌ها را رها نخواهد ساخت، نباید از کنار ضعف‌‌ها بسهولت گذشت.

ه: برای رئیس‌جمهور و کشور هزینه برگشتن از چنین حکم و تصمیمی به مراتب کمتر از پافشاری بر آن است. محل تردید بودن همسویی آقای مشایی با راهبردهای سیاسی و روز نظام، عدم مقبولیت اجتماعی و مذهبی وی به ویژه در میان صاحبنظران و حاشیه‌ساز بودن شدید مشارالیه از جمله مواردی است که منطقا ما را می‌‌بایست به برگشتن از چنین انتصابی سوق دهد.

و: انتخابات اخیر ثابت کرد که اطرافیان ریاست‌‌جمهوری تا چه میزان در زمینه سازماندهی و تشکیلاتی دارای ضعف‌اند. زمانی که ملت سازمان وسیع و گسترده جریان تمامیت‌‌خواه را که چهره خود را پشت کاندیداهای رقیب آقای احمدی‌نژاد پنهان ساخته بود، دید، با تمام توان به میدان آمد. با چنین ایثار و فداکاری، کاستی‌های مردان رئیس‌‌جمهور برطرف شد. قدردانی از چنین ملتی ایجاب می‌کند تا برخی روابط را بر مصالح برتری نبخشیم.

ز: برخی ادعاهای شاذ پیرامون ارادت به حضرت ولی‌عصر (عج) که متاسفانه در حکم انتصاب آقای مشایی به آن اشاره شده است، نباید پوششی برای ندیدن ضعف‌ها وعملکردهای پرهزینه مشارالیه قرار گیرد.

در پایان گفتنی است که حتی اگر رئیس‌‌جمهور حساسیت بحق جامعه نسبت به آقای مشایی را وارد هم نداند، شایسته این بود که از باب احترام به افکار عمومی از صدور این حکم اجتناب می‌ورزید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها