در نامه رییس بانک جهانی به سران گروه جی 8

بانک جهانی سال 2009 را سال خطرناک نامید

روبرت زولیک رییس بانک جهانی در آستانه اجلاس «جی 8» طی نامه‌ای به سران گروه هشت کشور صنعتی تاکید کرد ، گروه هشت نباید رشد و رونق اقتصادی جهان را در آینده نزدیک قطعی تلقی کند.
کد خبر: ۲۶۴۳۱۵

به گزارش فارس ، رییس بانک جهانی در این نامه که خطاب به سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا و میزبان برگزاری نشست گروه هشت نوشته شده ، افزود : دخالت بانکهای مرکزی و دولتهای مختلف جهان موجب برقراری ثبات نسبی در بازارهای مالی جهان و رونق نسبی تقاضا شده است ولی با این وجود سال 2009 سال خطرناک است. دورنمای رشد اقتصادی سال 2010 چندان مطمئن نیست و نمی توان رشد و رونق اقتصادی جهان در آینده نزدیک را مسلم و قطعی تلقی کرد.

وی تصریح کرد: من فکر می کنم برخی از کشورهای توسعه یافته دستیابی به رشد و رونق اقتصادی در آینده نزدیک را کاملا آسان و در دسترس می دانند ولی این مساله برای کشورهای در حال توسعه چندان آسان و قابل دستیابی نخواهد بود.

سران گروه هشت قرار است در پایان نشست آکوییلا در ایتالیا بیانیه ای را در خصوص اوضاع و شرایط اقتصاد جهانی منتشر کنند . در این نشست در خصوص اوضاع ایران ، کره شمالی و دزدان دریایی سومالی نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد.

زولیک در ادامه خواستار توجه بیشتر کشورهای صنعتی و توسعه یافته به بحران های اقتصادی کشورهای فقیر و در حال توسعه شد.

بر اساس آمارهای بانک جهانی ، رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه به غیر از چین و هند امسال بیش از 1.6 درصد کاهش خواهد یافت.

زولیک افزود : کاهش یک درصدی رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه می تواند 20 میلیون نفر را به کام فقر اقتصادی بکشاند. کشورهای آفریقایی با بیشترین تهدیدات اقتصادی روبرو هستند ، افزایش شدید نرخ بیکاری به خصوص در بین جوانان و رشد سریع کسری بودجه این کشورها را تهدید می کند . بحران اقتصادی و مالی جهان در حال تبدیل به بحران بشری و انسانی در کشورهای آفریقایی است.

بر خلاف کشورهای توسعه یافته ، کشورهای در حال توسعه در شرایطی نیستند که بتوانند قرض کنند و وام بگیرند. کشورهای توسعه یافته باید به تعهدات خود در قبال کشورهای فقیر و در حال توسعه پایبند باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها