بر اساس فهرستی که اتحادیه جهانی خودروسازان منتشر کرده است، شرکت تویوتا موتورز ژاپن در بین 50 شرکت بزرگ خودروسازی در سراسر جهان با تولید 9 میلیون و 237 هزار و 780 دستگاه خودرو عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان در سال 2008 را از آن کرده است.
کد خبر: ۲۶۲۱۷۷

به گزارش ایسنا، بعد از تویوتا، رقیب همیشگی و البته اخیرا ورشکسته شده این شرکت یعنی جنرال موتورز قرار گرفته است. بر این اساس جنرال موتورز در سال 2008 میلادی با تولید 8 میلیون و 282 هزار و 802 دستگاه خودرو لقب دومین خودروساز بزرگ جهان را به‌دست آورد.

بعد از ژاپن و آمریکا نیز عنوان سومین شرکت بزرگ خودروسازی جهان به آلمانی‌ها رسید. به این ترتیب شرکت خودروسازی فولکس واگن در سال گذشته میلادی 6 میلیون و 437 هزار و 414 دستگاه خودرو تولید کرد و عنوان سومین شرکت بزرگ خودروسازی جهان را کسب کرد.

اما در مکان چهارم این رده‌بندی شرکت فورد جای گرفته است. بر اساس آمار انجمن جهانی خودروسازان این شرکت در سال گذشته میلادی موفق به تولید 5 میلیون و 407 هزار دستگاه خودرو شد.

هوندا ژاپن نیز با تولید 3 میلیون و 912 هزار و 700 دستگاه خودرو در سال 2008 توانست رتبه پنجم را بدست آورد.

نیسان دیگر خودروسازان ژاپنی نیز با تولید 3 میلیون و 395 هزار و 65 دستگاه ششم شد.

پژو سیتروئن نیز به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه با تولید 3 میلیون و 325 هزار و 407 دستگاه عنوان هفتم را به خود اختصاص داد.

هیوندای کره‌جنوبی با تولید 2 میلیون و 777 هزار و 137 دستگاه هشتم شد.

همچنین شرکت سوزوکی با تولید 2 میلیون و 623 هزار و 567 دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی عنوان نهمین خودروساز بزرگ جهان را بدست آورد.

فیات نیز که در سال جاری میلادی سیاست خرید شرکت‌های خودروسازی بحران‌زده جهان را در پیش گرفته است، موفق شد در سال گذشته 2 میلیون و 524 هزار و 325 دستگاه خودرو تولید کرده و دهمین خودروساز بزرگ جهان شود. اگرچه فیات نتوانست مانع افت شدید 20 درصدی تولید خودرو در ایتالیا شود. افتی که باعث شد ایتالیا از نظر تولید خودرو پایین‌تر از کشورهایی مانند ایران و ترکیه در سال 2008 میلادی قرار گیرد.

ژاپن پیشتاز بدون رقیب

اما نگاهی به اسامی 20 شرکت بزرگ خودروسازی جهان نشان می‌دهد که ژاپن بیشترین نماینده را در بین این رده‌بندی داراست. طبیعی هم به نظر می‌رسد؛ چرا که این کشور بزرگترین خودروساز جهان در سال گذشته میلادی بوده است.

بر این اساس ژاپن در میان 20 شرکت بزرگ خودروسازی جهان صاحب شش نماینده بوده و پس از این کشور نیز کشورهای آمریکا و آلمان با سه نماینده، کره‌جنوبی و فرانسه با دو نماینده و ایتالیا، روسیه،‌ هند و چین هر یک با یک نماینده در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در زیر اسامی 20 شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان در سال 2008 میلادی آمده است:

1 – تویوتا (ژاپن) با تولید 9 میلیون و 237 هزار و 780 دستگاه

2 – جنرال موتورز (آمریکا) با تولید 8 میلیون و 282 هزار و 802 دستگاه

3 – فولکس واگن (آلمان) با تولید 6 میلیون و 437 هزار و 414 دستگاه

4 – فورد (آمریکا) با تولید 5 میلیون و 407 هزار دستگاه

5 – هوندا (ژاپن) با تولید 3 میلیون و 912 هزار و 700 دستگاه

6 – نیسان (ژاپن) با تولید 3 میلیون و 395 هزار و 65 دستگاه

7 – پژو سیتروئن (فرانسه) با تولید 3 میلیون و 325 هزار و 407 دستگاه

8 – هیوندای (کره‌جنوبی) با تولید 2 میلیون و 777 هزار و 137 دستگاه

9 – سوزوکی (ژاپن) با تولید 2 میلیون و 623 هزار و 567 دستگاه

10 – فیات (ایتالیا) با تولید 2 میلیون و 524 هزار و 325 دستگاه

11 – رنو (فرانسه) با تولید 2 میلیون و 417 هزار و 351 دستگاه

12 – دایملر (آلمان) با تولید 2 میلیون و 174 هزار و 299 دستگاه

13 – کرایسلر (آمریکا) با تولید یک میلیون و 893 هزار و 68 دستگاه

14 – بی‌ام‌و (آلمان) با تولید یک میلیون و 439 هزار و 918 دستگاه

15 – کیا (کره‌جنوبی) با تولید یک میلیون و 395 هزار و 324 دستگاه

16 – مزدا (ژاپن) با تولید یک میلیون و 349 هزار و 274 دستگاه

17 – میتسوبیشی (ژاپن) با تولید یک میلیون و 309 هزار و 231 دستگاه

18 – اتوواز (روسیه) با تولید 801 هزار و 563 دستگاه

19 – تاتا (هند) با تولید 798 هزار و 265 دستگاه

20 – فاو (چین) با تولید 637 هزار و 720 دستگاه

برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان همراه با رتبه آن‌ها نیز در زیر آمده است:

ایسوزو ژاپن (22)، دانگ فنگ چین (24)، چری چین (26)، ولوو سوئد (28)، پروتون مالزی (36)، پورشه آلمان (43)، اسکانیا سوئد (46).

نکته‌ای که باید در این میان به آن اشاره کرده این است که تعدادی از شرکت‌های حاضر در این رده‌بندی با یکدیگر اتحاد استراتژیک داشته و در برخی از رتبه‌بندی‌ها آمار تولید این دسته از شرکت‌ها را با هم در نظر می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به رنو و نیسان اشاره کرد.

در صورتی که آمار تولید اتحادهای استراتژیک را حساب کنیم، تغییراتی در رده‌بندی فوق ایجاد می‌شود و به عنوان مثال تولید اتحاد رنو نیسان در سال گذشته میلادی به حدود 5.8 میلیون دستگاه خواهد رسید. همچنین اسکانیا جزو واحدهای تابع فولکس‌واگن به شمار می‌رود، اما در فهرست انجمن جهانی خودروسازان آمار تولید این شرکت به صورت جداگانه آمده است.

سایپا 22 و ایران خودرو 23

اما در حالی که انجمن جهانی خودروسازان هیچ اشاره‌ای به رتبه شرکت‌های خودروسازی ایران به ویژه ایران خودرو و سایپا در رده‌بندی خود نکرده است، در صورتی که آمار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را بپذیریم، شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو به ترتیب با تولید 609 هزار و 100 دستگاه و 569 هزار دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی بعد از شرکت خودروسازی فوجی که رتبه 21 را در اختیار دارد، رتبه‌های 22 و 23 را رده‌بندی جهانی بدست آورده‌اند.

همچنین در قاره آسیا این دو شرکت به ترتیب رتبه‌های 12 و 13 را به خود اختصاص داده‌اند.

به نظر می‌رسد داستان عدم عضویت دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا در سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی همچنان ادامه داشته که نمونه آن نیز آمار انجمن جهانی خودروسازان است که در آن هیچ اشاره‌ای به شرکت‌های ایرانی نشده است.

این در حالیست که همواره از ایران خودرو و سایپا به عنوان بزرگترین خودروسازان خاورمیانه یادشده و در همین حال این شرکت‌ها قصد دارند با شرکت‌های مطرح خارجی وارد مشارکت و همکاری شوند.

شاید یکی از مشکلات مربوط به عدم عضویت خودروسازان ایرانی در مجامع بین‌المللی مربوط به مشکلات آماری باشد که در حال حاضر نیز باعث شده است که هر از چند گاهی بین آمار تولید ارایه شده از سوی وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و آمار ارایه شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان تناقض به وجود آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها