علی دهقان کیا عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار از مخالفت شورای عالی کار با افزایش میزان بن و حق مسکن کارگران خبر داد.
کد خبر: ۲۶۲۱۳۶

علی دهقان کیا در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که سرانجام درخواست و پیشنهاد کارگران به شورای عالی کار برای افزایش و تقویت میزان بن و حق مسکن کارگران به کجا رسید؟ گفت: برای کاهش فاصله بین خط فقر و حداقل دستمزد کارگران این پیشنهاد مطرح شده بود که مورد پذیرش واقع نشد.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار اظهار داشت: این برنامه را از سال گذشته در زمان مطرح شدن افزایش میزان حداقل دستمزد مطرح کردیم و در کانون شوراهای اسلامی کار مساله را به بحث و بررسی قرار داده بودیم تا از این طریق راهکاری برای کاهش فاصله بین حداقل دستمزد کارگران، خط فقر و نرخ تورم پیدا شود.

دهقان کیا گفت: پیشنهاد افزایش میزان حق مسکن و بن دریافتی کارگران از طریق کمکهای غیرنقدی دولت مطرح شده بود به نحوی که در این بخش دولت بتواند اقدامات حمایتی از کارفرمایان داشته باشد.

وی در زمینه نحوه و نوع کمکی که دولت می تواند برای نیروی کار انجام دهد، گفت: یکی از روشهای کمک دولت به کارگران می تواند از طریق واگذاری سهام باشد.

این مقام مسئول کارگری بیان داشت: در هر حال مساله کمک به کارگران از سوی دولت در قالب افزایش حق مسکن و بن کارگری جهت افزایش قدرت خرید کارگران به شورای عالی کار پیشنهاد شده بود که متاسفانه مورد پذیرش قرار نگرفت.

دهقان کیا میزان پرداخت بن ماهیانه کارگران را در حال حاضر 100 هزار ریال اعلام کرد و بیان داشت: میزان خط فقر نیز در تهران هم اکنون 6 میلیون و 800 هزار ریال است.

عضو هیئت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار افزود: اگر دو مورد مطرح شده توسط شورای عالی کار مورد پذیرش قرار می گرفت، کمک دولت به کارفرما می توانست شرایط حمایت از کارگران را نیز فراهم کند.

یارانه مسکن به همه کارگران اختصاص یابد

وی در مورد وضعیت مسکن کارگری نیز توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اعلام شده است حدود 580 هزار نفر کارگر فاقد مسکن در کشور وجود دارد که مورد شناسایی قرار گرفته اند.

دهقان کیا در ادامه از وضعیت برنامه ریزی برای پرداخت یارانه مسکن به کارگران انتقاد کرد و افزود: در حال حاضر 7 میلیون کارگر بیمه شده در کشور داریم که با مساله مسکن سروکار دارند به نحوی که دولت موظف است پرداخت یارانه ها را برای همه در نظر بگیرد.

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: در مرحله اول بهتر است کمک دولت به بخش تولید باشد تا از این طریق کارگر هم منتفع شود ولی اگر قرار است یارانه ای به مسکن کارگری اختصاص یابد در قالب کمکهای دولتی به بخش مسکن کارگری به همه تخصیص داده شود.

وی در پایان گفت: اگر دولت بتواند یارانه ها را به تمامی کارگران به صورت یکسان ارائه کند، شرایط اجرای عدالت در این حوزه فراهم و از این طریق یارانه مسکن مستقیما به خانواده های کارگری وارد می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها