وزیر اقتصاد و دارایی امروز سه شنبه در وین اعلام کرد: ایران برای دومین سال پیاپی، ریاست شورای وزیران صندوق اوپک برای توسعه بین‌الملل را بر عهده گرفت.
کد خبر: ۲۵۹۶۵۹

به گزارش خبرگزاری مهر ، جمهوری اسلامی ایران با حمایت قاطع کشورهای عضو صندوق اوپک از جمله قطر، عراق، الجزایر، اندونزی، ونزوئلا، لیبی و کویت این سمت را عهده‌دار شد.

سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان صبح امروز در سخنانی در سی‌امین اجلاس صندوق اوپک که در ساختمان صندوق اوپک در وین برگزار شد، بر کمک بیشتر این صندوق به کم کردن رنج کشورهای فقیر جهان و کاهش تاثیر بحران مالی بر زندگی آنان تاکید کرد.

وی گفت: از صندوق اوپک و کشورهای عضو می‌خواهم تا در این باره تلاش مضاعفی انجام دهند. حسینی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بحران اقتصادی و غذایی جهان به سرعت در حال از بین بردن دستاوردهایی است که در رسیدن به اهداف توسعه‌ای هزاره سازمان ملل به دست آمده بود.

وی گفت: این دستاوردها صرفا با مساعدت‌هایی که توسط صندوق اوپک و دیگر موسسات مرتبط ارایه شده، به دست آمده‌اند.

اجلاس یک روزه صندوق اوپک با هدف ارایه برنامه عملیاتی سال 2009 برای کمک به کشورهای فقیر، کمک به تامین غذا در کشورهای نیازمند و همچنین کمک‌های مربوط به کاهش رنج مردم فلسطین و کمک به کنترل ایدز در جهان برگزار شد.

هدف از تاسیس صندوق طبق اساسنامه آن کمک به رشد و توسعه اقتصادی واجتماعی کشورهای در حال توسعه (به جز کشورهای عضو صندوق) از طریق اعطای کمکهای بلاعوض و وامهای ترجیحی به صورت بلند مدت و ارزان قیمت است.

این صندوق برای تصمیم گیریهای راهبردی و اجرایی دارای دو رکن اصلی است، نخست اجلاس وزرای کشورهای عضو است که هر سال یکبار برگزار می شود و علاوه بر وظیفه بررسی عملکرد صندوق، راهبردهای دراز مدت آن را نیز تعیین می کند.

رکن دوم تصمیم گیری صندوق، نشستهای هیئت مدیره است که چهار بار در سال تشکیل می شود. هیئت مدیره علاوه بر بررسی وضعیت و عملکرد مالی صندوق و نظارت بر عملیات اجرایی آن، وظیفه بررسی و تصویب پرونده هایی که قرار است به نفع کشورهای در حال توسعه تامین مالی شود را نیز برعهده دارد.

ایران به عنوان یکی از اعضای فعال صندوق اوپک نیز توسعه بین الملی، همواره نقش موثری در تصمیم گیریهای اساسی آن داشته است، ضمن اینکه در حال حاضر 12 کشور اعم از الجزایر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، گابن و ونزوئلا به عنوان اعضای صندوق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها