محققان کلینیک کلیولند مطرح کردند:

6 آسیب ناشی از تلفن همراه و بازی ویدئویی

محققان با مواجه شدن با آمار بالای آسیبهای مفصلی و ماهیچه ای ناشی از استفاده بیش از حد از لوازم الکترونیک به خصوص تلفن همراه به مطالعه و بررسی آسیبهای مرتبط با هر یک از این تجهیزات پرداخته اند.
کد خبر: ۲۵۷۷۱۴

معمولا در پس کلمه جراحت یا آسیب بدنی، ذهنیتی مانند تصادف با اتومبیل یا حوادث ورزشی قرار گرفته است. اما به تازگی پزشکان توجه خود را به نوعی جدید از آسیبهای فیزیکی معطوف داشته اند، آسیبهایی که از استفاده مکرر از تجهیزات الکترونیکی ناشی می شود.

محققان کلینیک کلیولند در اوهایو با توجه به انبوه کاربرانی که به صورتی گسترده از تجهیزات مختلف الکترونیک استفاده می کنند به مطالعه آسیبهایی پرداختند که این مصرف نامحدود می تواند برای بدن انسان به بار بیاورد.

آسیب آرنج در اثر استفاده از تلفن همراه: آسیب آرنج در اثر استفاده از تلفن همراه از جمله آسیبهایی است که در نتیجه استفاده مکرر از تلفن همراه به وجود می آید. این پدیده که به سندروم کانال کابیتال نیز شهرت دارد در میان کاربران تلفن همراه بسیار رواج یافته است. زمانی که فرد بازوی خود را برای مدت طولانی در زاویه ای بیشتر از 90 درجه نگاه دارد، اعصاب این عضو از بدن به خصوص اعصابی با نام النار (Ulnar) کشیده شده و می تواند در نهایت منجر به آسیب دیدگی عملکرد اعصاب شود.

اعصاب النار احساسات را از آرنج تا انگشتهای حلقه و اشاره کنترل می کند. این اعصاب همچنین عملکرد ماهیچه های کوچکی که عمل گرفتن اجسام توسط انگشتان دست را انجام می دهند کنترل می کند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به سندروم کانال کابیتال از اختلالاتی در گرفتن اجسام و کنترل ماهیچه ها رنج می برند.

گرفتگی ماهیچه ناشی از بازی ویدئویی: با وجود اینکه کاربران بازیهای ویدئویی مشابه افراد معتاد به تماشای تلویزیون همیشه در برابر تلویزیون قرار گرفته اند اما فرم نشستن آنها بسیار متفاوت است. کاربران بازیهای ویدئویی بسیار صاف و با ماهیچه های منقبض نشسته و به نمایشگر تلویزیون برای ساعتها خیره می شوند. به گفته محققان با افزایش سن کاربران احتمال ایجاد اختلال در ماهیچه های این افراد افزایش می یابد. مطالعات جدید نشان می دهد اکثر بازیکنان بازیهای ویدئویی در شرایطی ناراحت و نامناسب نشسته و پس از اتمام بازی با اختلالاتی مانند سوزش گردن یا کمر مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش انجمن نرم افزارهای تفریحی میانگین سن یک بازیکن بازی ویدئویی 35 سال بوده و چنین فردی 12 سال است که انجام این بازیها را آغاز کرده است. همچنین وزارت کار آمریکا گزارش داده است که جوانان به صورت میانگین روزانه چهار تا پنج ساعت از زمان خود را در برابر رایانه ها و یا نمایشگر تلویزیون می گذرانند. به گفته پزشکان ماهیچه هایی که برای دوره زمانی معین در یک موقعیت ثابت قرار می گیرند در آینده التهابات دردناکی را به وجود خواهند آورد که با سوزش همراه بوده و در برخی نقاط گرفتگی نیز در ماهیچه ها دیده خواهد شد.

حساسیت تلفن همراه: متخصصان پوست معتقدند استفاده مکرر از تلفن همراه می تواند عارضه ای عجیب را در اثر حساسیت پوست کاربران به نیکل موجود در تلفنهای همراه به وجود آورد. نیکل در تولید بسیاری از محصولات به میزان گسترده ای استفاده می شود. این فلز در عین حال یکی از عوامل رایج آماسهای پوستی در کشورهای توسعه یافته به شمار می رود. افراد حساس به نیکل علائمی مانند سرخ شدن پوست، خارش و یا تاول زدگی را در پوست صورت خود مشاهده خواهند کرد.

محققان معتقدند در بسیاری از مدلهای تلفن همراه از این فلز استفاده می شود و به منظور آزمایش میزان استفاده از این فلز، 22 مدل متفاوت از برندهای متفاوت مورد آزمایش قرار گرفته و مشخص شد حداقل 10 مدل از میان 22 مدل دارای فلز نیکل هستند. بیشترین میزان استفاده از این فلز حساسیت زا در کلیدهای فهرست تلفن، قسمتهای لگوی تلفن و لبه دور نمایشگر اعلام شده و تلفنهایی که رنگ آنها آسیب دیده است نیز می توانند پوست را در معرض التهاب ناشی از نیکل قرار دهند.

جراحتهای ناشی از نینتندو: اولین گزینه ای که پس از شنیدن نام بازیهای نینتندو به ذهن می آید ورزش یا تناسب اندام است زیرا این بازیهای ویدئویی به گونه ای طراحی شده اند که نیازمند حرکات فیزیکی کاربران هستند. بر همین اساس برخی از بازیهای آن نیز بر اساس حرکات ورزشی و مسابقات ورزشی از قبیل گلف یا تنیس طراحی شده است.

اما گزارشهای فراوانی ناشی از آسیبهای عضلانی در اثر استفاده از این بازیها به ثبت رسیده است. کشش بیش از حد عظلات و ماهیچه ها از نمونه های رایجی است که کاربران این بازیها با آن مواجهند زیرا هیجان بازی توجه آنها را نسبت به حرکات فیزیکی خود کاهش داده و ماهیچه های آنان را در معرض کشیدگی و التهاب قرار می دهد.

توهم ارتعاش تلفن همراه: بسیاری از افراد که تلفنهای همراه خود را در کیف یا جیب قرار می دهند دچار توهمی به نام توهم ارتعاش می شوند. این اختلال به این معنی است که زمانی که تلفن همراه در جیب فرد قرار ندارد و یا در حالت بی صدا قرار دارد، فرد احساس می کند تلفن در حال ارتعاش است. محققان دانشگاه نیویورک معتقدند زمانیکه استفاده از تلفن همراه از مرز تعادل پا را فراتر بگذارد این ابزار به قسمتی از وجود انسان تبدیل می شود که در هنگام نبود آن نیز امکان احساس آن وجود دارد.

به گفته محققان کاربران تلفن همراه برای ردیابی سیگنالهای دریافت پیام یا تماس تلفنی خود را انطباق می دهند. اتصال اعصاب مغز این افراد نسبت به دریافت سیگنالهای تلفن همراه قویتر و قویتر شده و در نهایت اعصاب جدیدی را به وجود خواهند آورد که به صورت خودکار ارتعاش تلفن را ردیابی می کند.

آسیب ناشی از نوشتن پیام کوتاه: سوزش و تاول زدگی یکی از محدود تجربیاتی است که در اثر نوشتن زیاد پیامهای کوتاه توسط تلفنهای همراه به وجود می آید. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات رسانه ای نیلسن در سال 2008 نوجوانان آمریکایی به صورت میانگین ماهانه دو هزار و 272 پیام کوتاه نوشته و ارسال می کنند که این تعداد با 80 پیام روزانه برابری می کند.

چنین سطح استفاده ای از انگشتان دست می تواند اختلالاتی مانند بی حسی، سوزش یا گرفتگی را در انگشتان دست به خصوص انگشت شست که در نوشتن با استفاده از تلفن همراه نقش اساسی به عهده دارد به وجود آورد. به گفته پزشکان تعداد افراد مبتلا به این عوارض هر لحظه رو به افزایش است.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها