دبیر کل حزب الله لبنان دوشنبه شب به مناسبت نهمین سال پیروزی مقاومت بر اشغالگران صهیونیستی و آزادی جنوب از چنگال آنها در یک سخنرانی که به صورت ویدئو کنفرانس برای هزاران لبنانی در استادیوم الرایه منطقه صفیر در جنوب بیروت پخش شد،اعلام کرد: پیروزی مقاومت لبنان یکی از دلایل شکل گیری انتفاضه مردم فلسطین بود.اوعید مقاومت و آزادی را به همه لبنانی ها تبریک گفت و تاکید کرد : در چنین روزی،لبنان این کشور کوچک عربی بر یکی از قوی‌ترین ارتشهای جهان با تکیه بر اراده و صبر ملت،خون جوانان ،پایداری و ایستادگی شجاعانه رزمندگان پیروز شد.
کد خبر: ۲۵۵۱۶۵

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار،سید حسن نصرالله در جشن بزرگ نهمین سالگرد پیروزی مقاومت بر اشغالگران صهیونیست و آزادی جنوب لبنان از چنگال آنها که در جنوب بیروت برگزارشد، تاکید کرد : این عید را شهدا،مجروحان و اسیران و مردم صبور ما به سرزمین و تمام امت هدیه کردند که مشکلات و رنجهای کوچانده شدن و شکنجه را به جان خریدند.

وی خاطر نشان کرد : ما می خواهیم این عید یک عید کاملا ملی باشد و امیدوارم اینگونه باشد.

وی افزود : تمایل ما برای زنده نگه داشتن این مناسبت به خاطر تاکید بر روح شجاعانه و مقاومت و ارزشهایی است که این پیروزی را به ارمغان آورد.

دبیرکل حزب الله که سخنانش با تکبیرهای مکرر هزاران شرکت کننده در جشن سالگرد پیروزی مقاومت در منطقه صفیر در جنوب بیروت تایید می شد،ابراز امیدواری کرد که روزی فرا رسد همه لبنانی ها بیش از هر زمانی احساس کنند که این روز،عید آنها است.

نصرالله خاطر نشان کرد : در چنین روزی،لبنان این کشور کوچک بر قدرتمندترین ارتش منطقه و یکی از قوی ترین ارتشها در جهان به لطف صبر مردم و مبارزانش پیروز شد و توانست اشغالگرانی را که بیروت و نیمی از کشور را اشغال کرده بودند،شکست دهد و مقاومت مردم شجاع لبنان توانست این رژیم را به تدریج از بیروت و ضاحیه،صیدا،صور و نبطیه بیرون براند.

وی گفت : باید به این روز افتخار کرد،این پیروزی،پیامدهای بزرگ و خطرناکی برای رژیم صهیونیستی و مناقشه عربی اسرائیلی و همچنین مسئله فلسطین داشت و یکی از دلایل شکل گیری انتفاضه الاقصی بود.

سید حسن نصرالله گفت: از زمان تاسیس حزب الله در سال 1982،عزم و جوانی خود را برای یک مسئله واحد و عادلانه یعنی مقاومت،آزادی اسیران و سرزمین و بازیابی کرامت و بزرگی گذاشته است و به همین سبب از سیاست داخلی فاصله گرفت و بخشی از معادله داخلی لبنان تا سال 2000 نبود و حتی پس از سال 2000 نیز با قدرت وارد معادله داخلی نشد،زیرا ما قویا اعتقاد داشتیم که اسرائیل به شدت برای جنگ دیگری آماده می شود،زیرا این رژیم هرگز تسلیم نتایج شکست بزرگ در می 2000 نخواهد شد و به همین دلیل تمام وقت و انرژی خود را برای آماده شدن به منظور مقابله با جنگ اسرائیل گذاشتیم که ما معتقد بودیم این جنگ رخ خواهد داد و گریزی از آن نخواهد بود،اما زمان وقوع آن را نمی دانستیم و امیدوار بودیم برای مقابله با آن آماده باشیم.

وی افزود : پس از سال 2005 و ترور شهید رفیق الحریری بدون ترک مقاومت وارد معادله سیاسی شدیم نه به خاطر قدرت و درخواست غنایم بلکه برای مشارکت در حفظ سرزمینمان و حمایت از آن در برابر خطرات بازگشتیم.

نصرالله تاکید کرد : ما در سالهای گذشته تمایل و اشتیاق داشتیم با همه رابطه خوب داشته باشیم و وارد درگیری با هیچ کس نشویم.

وی گفت : بر این اساس به برادران دروزی خود در الجبل تاکید می کنم از زمان تاسیس حزب الله،اقدام به برقراری روابط با همه دروزیها در لبنان و با تمام رهبران و شیوخ و نخبگان آنها کردیم و هیچ روزی احساس نکردیم که میان شیعیان و دروزیها و به طور خاص میان حزب الله و دروزیها مشکلی باشد؛روابط ما با همه و در راس آنها حزب سوسیالیست ترقیخواه خوب و حسنه بود که این روابط تا بعد از تقسیم بندی جریانهای لبنانی به جریان 8 مارس و 14 مارس ادامه یافت.
 
وی خاطر نشان کرد : اما مشکل پس از سخنرانی مشخصی درباره سلاح مقاومت آغاز شد که تا وضعیت هفتم می رسید به طوری که ارسلان و رهبران دیگر نقشی در اصلاح امور ایفا کردند و پس از این بود که همه به دوحه ( برای امضای توافقنامه) رفتند و جنبلاط (رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه) نقش مثبتی در دوحه و پس از دوحه داشت و در جهت برقراری آرامش تلاش کرد .

اسرائیل دشمن همه لبنانی ها است

نصرالله که به تحلیل شرایط سیاسی در برهه اخیر می پرداخت،تاکید کرد : ما خود را برای ارتباط ،گفتگو و انجام بازنگری مسئول می دانیم،باید همه لبنانی ها پس از هفتم ژوئن فارغ از هر نتیجه ای که در انتخابات به دست آید،در کنار یکدیگر قرار گیرند و خصومت را کنار گذارند،زیرا نمی توان کشور را بر اساس اصل خصومت ورزی و جدایی از یکدیگر بنا کرد.

وی افزود : ما به برادران خود دروزی خود تاکید می کنیم که حزب الله و جنبش امل پیوسته تمایل و اشتیاق خود را بر همزیستی مسالمت آمیز چه در ضاحیه،الجبل،بقاع غربی،حاصبیا و مرجعیون و تمام سرزمین مورد تاکید قرار داده و آماده انجام هرگونه گفتگو برای تلطیف و آرام کردن فضاها و برطرف کردن شک و شبهه ها آماده ایم و به برادران دروزی خود درباره تلاش کسانی که می خواهند شیعیان و حزب الله را به عنوان دشمن شما معرفی کنند،هشدار می دهم که مراقب و هوشیار باشند و همچنین به شیعیان درباره کسانی که می خواهند حزب سوسیالیست ترقیخواه را دشمن معرفی کنند،هشدار می دهم.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد : اسرائیلی ها کسانی هستند که خواهان دشمنی و خصومت ورزی میان تمام طوایف و گروههای لبنانی هستند.

نصرالله گفت : هرگاه اگر اختلاف یا درگیری یا مناقشه ای در یک منطقه رخ می داد،اسرائیلی ها برای دامن زدن به آن تلاش می کردند.
 
دبیرکل حزب الله به موضوع تفاهم و ائتلاف با جریان ملی آزاد مسیحی به رهبری میشل عون اشاره کرد و اظهار داشت : ما در سخت ترین شرایطی که جریان در لبنان داشت و با دولت و نیروهای سوری درگیر بود،با این جریان در حال گفتگو بودیم و اولین ارتباطی که تاثیر عاطفی داشت،مصاحبه میشل عون با شبکه المنار پیش از بازگشت (به لبنان) بود.

وی افزود : پس از بازگشت میشل عون با وجود اختلافات سیاسی ما،همچنان رابطه احترام متقابل میان ما برقرار بود.

نصرالله درباره ائتلاف چهارجانبه گفت : ائتلاف با حزب سوسیالیست به سبب رابطه قدیمی و تاریخی و با جریان المستقبل پس از توافق با رفیق الحریری که به آخرین بررسی ها برای شرکت در انتخابات نیاز داشت،طبیعی بود.

وی همچنین از اختلافات به وجود آمده با شریک مسیحی خود اشاره کرد و گفت :در آن زمان هیچ مشکلی برای اینکه جریان ملی آزاد،همپیمان مسیحی ما باشد،نداشتیم،اما همپیمان دیگر در ائتلاف چهارجانبه با اینکه میشل عون همپیمان مسیحی ما در ائتلاف باشد،مخالف بود.
 

ما از مرگ و تهدید و هوچی گری و ارعاب نمی ترسیم

سید حسن نصرالله درباره میشل عون رهبر جریان ملی آزاد و یکی از همپیمانان مسیحی حزب الله خاطر نشان کرد : عون رهبری است که دارای دیدگاه و برنامه روشن و یک فرد مستقل است و سفارتخانه ها( دراشاره به دخالتهای سفارتخانه های غربی و برخی کشورها عربی در امور لبنان و تاثیرگذاری آنها بر سران جریان 14 مارس) تاثیری بر تصمیم گیری های وی ندارند و هیچ  کس نمی تواند چیزی را بر وی دیکته کند که به زیان باورهایش باشد و عون دوست دارد مورد احترام قرار گیرد همچنانکه به دیگران احترام می گذارد.

نصرالله افزود : بر اساس تجربه ام با عون،وی را فردی صادق و وفادار به لبنان و از کسانی که صمیمانه به مسیحیان لبنان و نقش و آینده آنها اهتمام دارد،می دانم و مهمتر اینکه،ما وفاداری وی را در جنگ جولای شاهد بودیم با اینکه می دانستیم مدت تفاهم میان ما چند ماه و تمام دنیا علیه ما بود.

وی گفت : هیچ کس نمی تواند چیزی را با زور و تهدید از ما بگیرد،زیرا ما از مرگ و تهدید و هوچی گری و ارعاب نمی ترسیم،اما با وفاداری همه چیز را می توانید از ما دریافت کنید،ما وفادارترین افراد به کشور هستیم و این وفاداری اساس ائتلاف انتخاباتی موجود است و هجمه طرف دیگر به میشل عون و جریان ملی آزاد به سبب ائتلافش با حزب الله است.

نصرالله خاطر نشان کرد : آنها یعنی موافقان دولت ( 14 مارس)، میشل عون را متهم به تشکیل ائتلاف سه جانبه کردند که دروغی بیش نیست و مخالفان(8 مارس) را در دایره اتهام خود قرار دادند ؛آنها خود اتهام ائتلاف سه جانبه و کوتاه کردن دوران ریاست جمهوری را ساخته و پرداخته کردند و عون را متهم به تفسیر جمهوری سوم کردند و شگفت ترین سخنی که شنیدم،سخن نامزد منطقه المتن ( وابسته به 14 مارس) بود که گفت جمهوری سوم،جمهوری حزب الله است.

وی در اشاره به جوسازی 14 مارس گفت : آنها می گویند اگر مخالفان (8 مارس) در انتخابات پیروز شوند،حزب الله حاکم لبنان خواهد شد نه عون در حالی که همه می دانند هیچ کس نمی تواند به تنهایی بر لبنان حکومت کند؛زیرا آنها (14 مارس)نمی توانند بگویند عون استقلال طلب تر از آنها نیست و نمی توانند وی را به فساد متهم کنند و فقط دروغ و اتهام بر ضد وی مطرح می کنند.

طرحی برای جنگ در بیروت وجود داشت

سید حسن نصرالله درباره حوادث سال گذشته بیروت پیش از توافقنامه دوحه گفت : طی سالهای گذشته و از سال 1982 به بعد مشکلی میان ما و مردم بیروت وجود نداشت،اما در پی شکافهای سیاسی پس از جنگ جولای و درخواست ما برای دولت وحدت ملی و تاکید ما به ا ینکه دولت موجود در آن زمان قادر به حمایت از کشور نیست،به همین سبب شکاف جدید میان مخالفان(8 مارس) و موافقان(14مارس) به وجود آمد.

وی تاکید کرد : حزب الله هیچ لحن تحریک آمیز و طایفه ای از سال 1982 نداشته است؛هنگامی که با جریان المستقبل اختلاف پیدا کردیم،به اهل سنت حمله ور نشدیم.

وی افزود : هنگامی که دیدیم اعتصابات نتیجه ای نخواهد داشت و هیچ راهی جز اینکه یک سال تا زمان انتخابات منتظر بمانیم،وجود نداشت،اما فضا به گونه ای بود که طرحی مقاومت را هدف قرار می داد و عناصر این طرح پیش از پنجم می(2008) تکمیل شده بود.

نصرالله گفت که سخنانش درباره حوادث هفتم می و این گفته که روز هفتم می،روز بزرگی بود به طور گزینشی مورد استفاده (جریان 14 مارس)قرار گرفته است و بر اساس همین موضوع تحلیلها و موضعگیری هایی مطرح شد و هر سئوالی که مطرح می کرد پاسخی دریافت نمی کرد.

وی افزود : طرحی در حال آماده شدن بود و شبه نظامیان تحت پوشش شرکتهای امنیتی در حال شکل گیری بودند و دفاتری به ویژه در بیروت داشتند و در کشورهای عربی که نمی خواهم نامی از آنها ببرم،آموزش دیده بودند؛آیا بیروت به شبه نظامیان مسلح نیاز دارد و اگر می گویید دولت،وطن را حفظ می کند،پس چه نیازی به شرکتهای امنیتی مسلح است و از مردم بیروت می خواهم از رهبران 14 مارس در این زمینه سئوال کنند.

وی همچنین از آورده شدن هزاران مرد مسلح به شهر بیروت در حالی که هیچ چیز آن را تهدید نمی کرد، و از نشست دولت سنیوره که موضوع شبکه ارتباطی و دستگاه امنیتی فرودگاه را بررسی کرد که در دستور کار قرار نداشت و اینکه چرا این مسئله را خارج از دستورکار مطرح کرد؟

نصرالله خاطر نشان کرد : شبکه ارتباطی مقاومت پیش از سال 2000 وجود داشت،دولت چه نیازی به تصمیم گیری درباره آن داشت،در حالی که دولتهای پیش از آن،چنین موضوعی را بررسی نکردند.

وی فاش کرد که برخی وزیران به هنگام طرح این مسئله در نشست دولت تاکید می کردند که این موضوع کشور را به سمت فتنه و ویرانگری پیش می برد و حتی برخی از وزیران تهدید به استعفا کردند،اما هیچ کس به آنها اعتنا نکرد.

نصرالله گفت : در این چارچوب،مردم بیروت باید از سنیوره و جریان المستقبل و وزیران دولت سنیوره سئوال کنند،این تصمیم(بر ضد شبکه ارتباطی مقاومت و دستگاه امنیتی فرودگاه بیروت) به نفع چه کسی بود؟چرا کسی از روز جمعه تا کنون به این سئوال من پاسخ نداده است.

وی افزود : من گفتم در آن زمان طرحی برای جنگ در بیروت وجود داشت و بیروت به صحنه جنگ خیابانی تبدیل خواهد شد و با این تصمیم غافلگیر شدیم و ما در اعتراض به این تصمیم،نافرمانی مدنی را در پیش گرفتیم و به سمت درگیری نرفتیم،اما تصمیم گرفتیم به اینکه در صورت تیراندازی به ما،سکوت نخواهیم کرد،زیرا این مسئله آغاز جنگ است و پاسخ باید قاطع و سریع باشد که این مسئله در هفتم می رخ داد و من گفتم که هفتم می،مانع فتنه میان شیعیان و اهل سنت و جنگ داخلی شد .

دبیر کل حزب الله خاطر نشان کرد : وقتی گفتم که هفتم می مانع جنگ و فتنه و درگیری و ضربه زدن به مقاومت و اختلاف و درگیری میان آن و ارتش شد و باعث امضای توافقنامه دوحه شد و بر اساس این خطراتی که پشت سر گذاشتیم،هفتم می را روز بزرگی نامیدم در حالی قبول دارم،روز دردناکی بود و ملاحظات رئیس سلیم الحص و تمام رهبران را قبول داریم،بله از این نظر که قربانیانی به جا گذاشت و خسارتهایی به بار آورد،روز اندوهباری بود،زیرا مقاومتی که عزت را برای لبنان به ارمغان آورد،تنها ماند و به تنهایی از موجودیت خود دفاع کرد.

آنچه اشپیگل اعلام کرد اتهامی کاملا اسرائیلی است

او با اشاره به موضوع اتهام‌زنی هفته‌نامه آلمانی اشپیگل  مبنی بر مداخله حزب‌الله لبنان در ترور رفیق الحریری  نخست‌وزیر فقید لبنان تاکید کرد: آخرین جنگی که علیه حزب‌الله به راه انداخته‌اند این است که حزب‌الله در این ترور دست داشته است.

نصرالله گفت: چند روز گذشته در همایش (مقاومت در عرصه آگاهی‌بخشی و خاطره ) اعلام کردم که جدیدترین توطئه طرح آمریکایی-صهیونیستی ایجاد درگیری عربی-ایرانی است و پس از جنگ تابستان سال 2006 (جنگ 33 روزه) آخرین توطئه‌های که تلاش کردند حزب‌الله را وارد آن کنند اتهام ظالمانه به حزب‌الله بود مبنی بر مداخله حزب‌الله در ترور شهید "رفیق الحریری، و آنچه اشپیگل در این خصوص اعلام کرده است بسیار خطرناک است.

وی افزود: آنچه اشپیگل نوشت خبری مطبوعاتی و ساده نبود. شبکه خبری العربیه  پس از انتشار این خبر نخستین شبکه‌‌ای بود که آن را منتشر کرد و با موضع‌گیری‌های صریح و هماهنگ اسرائیل روبه‌رو شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت: پس از این بود که آویگدور لیبرمن (وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی) پس از این خبر اعلام کرد که باید برای بازداشت سید نصرالله حکم بازداشت صادر شود و اگر دولت لبنان وی را تحویل ندهد باید نصرالله را با زور و قدرت بازداشت کرد.

سید حسن نصرالله افزود: موضعگیری ایهود باراک (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) خطرناک‌تر از موضعگیری لیبرمن است.باراک گفت که رای دادگاه بین‌المللی در خصوص دست داشتن حزب‌الله در ترور رفیق حریری بیانگر طبیعت این حزب است و نشان می‌دهد که این حزب نه تنها با ما می‌جنگد بلکه برای لبنان نیز خطر دارد.

نصرالله افزود: اسرائیل اعلام کرده است اگر دادگاه بین‌المللی اقدامی نکند ما حامی اهل سنت لبنان هستیم و انتقام او را خواهیم گرفت. رفتار اسرائیل با خبر اشپیگل فراتر از رفتاری با یک خبر ساده مطبوعاتی است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: این‌ها دقیقا در زمان انتخابات (پارلمانی) لبنان مطرح می‌شود و اتفاقا آمریکا و اسرائیل از پیروزی معارضان در این انتخابات می‌ترسند. هنگامی که رفیق حریری ترور شد، خیلی‌ها سعی کردند که شیعه را متهم کرده و فتنه شیعه و سنی به راه بیاندازند. اکنون اسرائیلی‌ها چه می‌گویند؟ می‌گویند ای اهل سنت، کسانی که رهبر شما را کشتند شیعیان بودند و به طور مشخص‌تر حزب‌الله لبنان بود.

نصرالله تصریح کرد: آنها (اسرائیلی‌ها) می‌خواهند برای شما بجنگند و انتقام شما را بگیرند. اینان می‌خواهند در این کشور فتنه بر پا بکنند. اتهام اشپیگل، یک خبر ساده مطبوعاتی نیست بلکه فتنه‌ای اسرائیلی است.

نصرالله با بیان این مطلب تاکید کرد: به جرأت می گویم که آنچه اشپیگل اعلام کرد اتهامی کاملا اسرائیلی است و برخورد ما از آن این است که این امر اتهامی کاملا اسرائیلی است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: عقلای لبنانی همه دریافتند که این امر فتنه‌انگیزی است. اولین نکته‌ای که به ذهن هر لبنانی می‌رسد این است که این خبر تلاشی برای فتنه‌افکنی است. من در زمان آزادی چهار ژنرال لبنانی گفتم که درهای دادگاه بین‌المللی نباید برای کسانی که شهادت دروغ دادند باز بماند ولی اطلاعات ما حاکی از این است که راه برای این گونه شهادت‌ها و تلاش‌های دروغین باز است و ما باید با احساس مسئولیت رفتار کنیم و اجازه ندهیم که احساسات و عاطفه ما باعث پیچیده شدن شرایط شود.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها