گروه جامعه: مرزهای شرقی ایران برای ورود اتباع خارجی تنگ‌تر می‌‌شود. به گزارش «جام‌جم» رئیس پلیس کشور از تشدید کنترل مرزهای شرقی کشور برای جلوگیری از ورود اتباع خارجی غیرمجاز خبر داد و افزود: بر این اساس کنترل مرزهای شرقی در برابر ورود اتباع خارجی که گاه و بیگاه امراض و اپیدمی‌ها را به کشورمان می‌آورند و نیز در برابر گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح، کاروان‌های موادمخدر و تاجران غیرقانونی کالا و سوخت، تشدید خواهد شد.
کد خبر: ۲۵۴۶۱۴

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با بیان این که امروز 80 درصد انتقال موادمخدر به صورت غیرعلنی و مخفیانه انجام می‌شود، اظهار کرد: ما برای مقابله با این موضوع طی 3 سال گذشته 800 میلیارد تومان در مرزهای شرقی کشور هزینه کرد‌ه‌ایم و به تبع آن هم‌اکنون شاهد افزایش کشف موادمخدر به دو برابر هستیم، آن گونه که بنا بر ادعای سازمان ملل متحد، از 7700 کیلو موادمخدر تولیدی افغانستان در سال 2008، 3000 تن به ایران وارد شده که از این میزان یکهزار تن یعنی معادل یک سوم توسط ماموران انتظامی، وزارت اطلاعات، گمرک و بسیج کشف شده است و این در حالی است که نرم جهانی از کشف موادمخدر ورودی به یک کشور 10 تا 20 درصد است.

وی با بیان این که در سیستان و بلوچستان همه درگیری‌ها به مرز و حداکثر عمق 20 کیلومتری مرز منتقل شده است، تاکید کرد: اشراف اطلاعاتی، قاطعیت دستگاه‌های قضایی و توسعه مرزی از جمله اقداماتی است که موجب بروز امنیت در این استان شده است، اما در هر حال راه ما طولانی است و هم‌اکنون به نیمی از اهداف رسیده‌ایم و باید تقویت اعتبارات، انسداد مرز و تجهیز و کنترل مرزها افزایش پیدا کند.

به گفته احمدی‌مقدم تا 2 سال آینده مرزهای سیستان و بلوچستان کاملا در کنترل  قرار خواهد گرفت.

رئیس پلیس کشور در ادامه اذعان کرد: نیروهای آمریکایی و غربی که به بهانه مبارزه با موادمخدر در افغانستان حضور پیدا کرده‌اند، در حقیقت دست پنهان در هدایت گروهک‌های تروریستی در این منطقه و ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و فارس و بلوچ هستند. حوادث تروریستی که گاه و بی‌گاه به قصد ایجاد فتنه بین اقوام برادر این منطقه با هدایت این دست پنهان اتفاق می‌افتد، با آگاهی و روشن‌بینی بزرگان شیعه و سنی و مردم کنترل شده است.

700 میلیون دلار هزینه برای انسداد مرزها در 2 سال گذشته

سردار حمیدرضا حسین‌آبادی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر در گفتگو با «جام‌جم»، گفت: از سال 86 اقدام به ساخت تاسیسات مرزی کرده‌ایم و ایران موفق شده است طی 2 سال گذشته حدود 600 کیلومتر کانال و 80 کیلومتر دیوار در مرزها ایجاد کند که هزینه آن حدود 700 میلیون دلار شده است.

وی افزود: سال گذشته 100 میلیارد تومان و امسال 135 میلیارد تومان اعتبار از سوی مجلس برای انسداد مرزها اختصاص داده شده است.

وی با بیان این که در حال حاضر کانال‌کشی فیزیکی مرزها در سیستان تمام شده، توضیح داد: امیدواریم امسال با اعتبار تخصیص داده شده، بتوانیم انسداد فیزیکی مرزها را در بلوچستان ادامه دهیم.

حسین‌‌آبادی گفت: هزینه تقریبی نگهداری سالانه از تاسیسات و تجهیزات مرزهای ایران به طور متوسط 10 میلیارد تومان برآورد شده که  تقریبا تمام این هزینه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌شود.

همچنین آنتونیو ماریو کاستا، رئیس دفتر مقابله با جرم و اعتیاد سازمان ملل و معاون دبیرکل سازمان ملل در گفتگوی اختصاصی با «جام‌جم» در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش بارندگی در سال جاری آیا  پیش‌بینی می‌کنید تولید تریاک در افغانستان افزایش یابد، بیان کرد: پاسخ دادن به این پرسش تا حدودی مشکل است.

سال گذشته بارش برف زیاد بوده و زمین‌ها بسیار حاصلخیزتر شده‌اند و این وضعیت به کشت هر محصول از جمله خشخاش کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به این که فقط 2 کشور تریاک تولید می‌کنند، توضیح داد: در حال حاضر تریاک فقط در برمه و افغانستان تولید می‌شود و اگر هر هکتار زمین در برمه 8 تا 10 کیلو محصول تریاک داشته باشد، این محصول در افغانستان برای هر هکتار 48 کیلوگرم است.

کاستا افزود: ممکن است امسال کاهشی در تولید مواد مخدر داشته باشیم، به طوری که تاکنون 18 استان افغانستان عاری از مواد مخدر شده‌اند، اما این کاهش در میزان تریاک تولیدی رخ نخواهد داد، به این معنی که حتی اگر به واسطه تلاش‌های جهانی سطح زیر کشت خشخاش کاهش یابد، تریاک به دلیل حاصلخیزی زمین‌ها به همان میزان گذشته تولید خواهد شد.

کاستا افزود: ما وظیفه داریم جامعه جهانی را از فعالیت‌های ایران در زمینه مواد مخدر مطلع کنیم.

او همچنین گفت: هیچ کشوری در دنیا مانند ایران با این جدیت در زمینه مواد مخدر مبارزه نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها