بررسی گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران ، در نشست شورای هیات مدیره این آژانس در وین آغاز شد.
کد خبر: ۲۵۲۸۴
به گزارش ایرنا ، رئیس نمایندگی ایران در آژانس انرژی اتمی در وین در این نشست با انتقاد از متن گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت : این گزارش می توانست عادلانه تر و متعادل تر نوشته شود. علی اکبر صالحی اعلام کرد: باعث تاسف است که گزارش سری آژانس در شبی که در اختیار برخی از اعضای هیات مدیره آژانس قرار گرفت ، در شبکه سی .ان .ان . مورد بحث قرار می گیرد. پیش نویس متن گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ، ششم ژوئن در اختیار یکی از رسانه ها قرار گرفت . وی افزود: آژانس باید در این زمینه برای تامین امنیت کشورهای عضو و جلوگیری از تخطی در حقوق آنان تلاش بیشتری کند. با اشاره به معاهده سیف گارد (سیستم نظارتی) اعلام کرد: گزارش های آژانس تنها با رای کشورهای عضو آژانس قابل انتظار است و این تذکرات برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه در آینده است . رئیس نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین درباره پیش نویس متن گزارش آژانس گفت : ایران بر اساس معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای «ان .پی .تی» تخلفی را مرتکب نشده است . صالحی با رد اتهامات و ادعاهای برخی از کشور مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی اعلام کرد: ساخت سلاح هسته ای که باعث ضرر به جامعه بشری می شود، خلاف برنامه های ایران است . صالحی گفت : دیدگاه ایران نسبت به پروتکل الحاقی آژانس مثبت و جدی است و هیچ گاه این پروتکل را زیر سوال نبرده است .

شکست امریکا برای صدور قطعنامه علیه برنامه هسته ای ایران

تلاش امریکا در متقاعد کردن کشورهای عضو شورای هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای صدور قطعنامه علیه برنامه های هسته ای ایران در نشست دیروز وین با شکست روبه رو شد. به گزارش ایرنا یک سخنگوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، در جمع خبرنگاران گفت که امریکا از درخواست و تلاش برای صدور قطعنامه درباره برنامه های هسته ای ایران صرف نظر کرد. وی افزود: نبیله الملا ، سفیر کویت و رئیس نشست این شورا با رایزنی با کشورهای مختلف ، درصدد متقاعد کردن اعضا برای صدور بیانیه ای مشترک درباره ایران است . این مقام آژانس بین المللی انرژی هسته ای در عین حال گفت : تمامی 35کشور عضو شورای هیات مدیره آژانس از ایران خواستند پروتکل الحاقی پیمان عدم تکثیر سلاحهای هسته ای را امضائ کند. وی اظهار کرد: امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران موجب اثبات اظهارات تهران مبنی بر شفاف بودن برنامه های هسته ای و همکاری این کشور با آژانس می شود.

حمایت کشورهای عضو جنبش غیر متعهد ها از ایران

همچنین نماینده کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در نشست شورای هیات مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین از شفافیت برنامه های هسته ای و همکاری تهران با آژانس تقدیر کرد. به گزارش ایرنا، حسین حنیف ، سفیر مالزی در شورای هیات مدیره با قرائت بیانیه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها افزود: باید توجه شود که ایران از محمد البرادعی برای بازدید از تاسیسات هسته ای خود دعوت به عمل آورده است و گزارش آژانس نیز نتیجه مشاهدات رئیس و بازرسان آژانس است . وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه بازرسی ها از برنامه های هسته ای را قبل از موعد رسمی آن صادر کرده است و کارشناسان آژانس زودتر از موعد مقرر به این کشور رفتند. نماینده کشورهای جنبش غیرمتعهدها اظهار کرد که در این بازرسی ها، ایران به بازرسان اجازه داد تا از مناطق مختلف فراتر از مفاد معاهدات دیدار به عمل آورند. حسین حنیف درباره برنامه هسته ای دیگر کشورها گفت : اسرائیل نیز باید فورا امکانات و فعالیت های هسته ای خود را تحت نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار دهد. وی افزود: ما خواستار عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاحهای کشتار جمعی هستیم . حنیف تاکید کرد: فناوری های انرژی اتمی نیز برای استفاده های صلح آمیز باید در اختیار تمامی کشورها قرار گیرد. وی گفت : کشورهای غیرمتعهد خواهان ادامه بازرسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای در عراق هستند.

اعلام آمادگی شرکت روسی برای تحویل سوخت هسته ای به ایران

رئیس بزرگترین شرکت تولید کننده سوخت هسته ای در روسیه اعلام کرد این شرکت آماده تحویل سوخت هسته ای به ایران است . به گزارش خبرنگار صدا و سیما از مسکو و به نقل از اینترفاکس ،الکساندر نیاگو، رئیس شرکت روسی تول ، بزرگترین شرکت تولید کننده سوخت هسته ای در روسیه گفت ، پس از کسب مجوز از دولت این کشور، به ایران سوخت هسته ای تحویل می دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها