معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک:

80 درصد مردم اراک خودسرانه دارو مصرف می‌کنند

دکتر مصطفی دلاور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:‌ در پیشگیری از مصرف خود سرانه دارو باید فرهنگ عامه را اصلاح کنیم.
کد خبر: ۲۵۱۸۴۱

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با ایسنا ، افزود: با توجه به آمار 80 درصدی مصرف خود سرانه دارو در استان مرکزی ، باید اصول صحیح مصرف دارو را در جامعه نهادینه کنیم البته نباید فراموش کنیم که مبنای تعریف ما از مصرف خودسرانه ، متفاوت بوده و به این معنا نیست که هر فردی که خودسرانه دارو مصرف می‌کند ، هیچ‌گاه به پزشک مراجعه نمی‌کند بلکه در بعضی موارد ممکن است به مصرف خود سرانه دارو اقدام کند.

وی افزود: در همین راستا از معدود استان‌هایی هستیم که اقدام به راه‌اندازی کتابخانه دنیای دارو در مدارس کرده و تلاش می‌کنیم با رواج فرهنگ کتاب خوانی در بین دانش آموزان، فرهنگ استفاده صحیح از دارو را نیز در بین آنان نهادینه کنیم.ما معتقدیم که امر فرهنگ سازی باید از همان کودکی آغاز شده و از طریق بچه‌ها به خانواده‌ها منتقل شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: دانش آموزان با مطالعه کتاب‌های دنیای دارو و دریافت پیام آموزشی مربوطه ، بر اساس موضوعات در مسابقه‌های مختلف بر‌گزار شده درسطح استان شرکت کردند و پس از انتخاب شدن، به جشنواره کتاب و دنیای دارو که تیرماه امسال در شیراز برگزار می‌شود، اعزام خواهند شد.

وی درخصوص اینکه بعضی داروخانه‌ها بدون نسخه اقدام به فروش دارو می‌کنند، گفت: طبق آیین نامه، داروخانه‌ها نمی‌توانند بدون نسخه اقدام به فروش کنند اما، همه داروخانه‌ها می‌توانند 30 تا 40 قلم دارو را که به طور عموم در بین مردم شناخته شده و مردم استفاده خودسرانه از آن می‌کنند، مانند قرص‌های استامینوفن، سرماخوردگی و بعضی از داروهای تقویتی را بدون نسخه در اختیار مراجعه کننده قرار دهند.

دلاور درخصوص نظارت بر تولید صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی ، گفت: ما بر تمام مراحل تولید، بسته بندی و عرضه مواد غذایی و آرایشی بهداشتی نظارت کامل داشته و صنایع تولید مواد غذایی و آرایشی بهداشتی باید برای تک تک محصولات خود و حتی تغییر نوع بسته بندی آنها، پروانه مورد نظر را از معاونت غذا و دارو دریافت کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان خاطر نشان کرد: ما با در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های مجهز ، کیفیت مواد غذایی و آرایشی بهداشتی را کنترل کرده و بر نحوه عرضه آنها در فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ و سردخانه‌ها به طور کامل نظارت می‌کنیم.

در حال حاضر 130 داروخانه خصوصی و 18 داروخانه دولتی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها