انقلابی نوین در ایجاد ساختمان‌های هوشمند در کشور

صرفه‌جویی‌ و‌ ایمنی ‌زیر ‌یک‌ سقف

انسان‌ها از بدو پیدایش در آرزوی مکانی امن و راحت برای زندگی بوده‌اند و برای رسیدن به آن هیچ‌وقت دست از تلاش و تحقیق برنداشته‌اند. در قرن حاضر و در عصر فناوری اطلاعات و رایانه، بشر با بهره‌گیری از کاربردهای فناوری اطلاعات و امکاناتی مانند حسگرهای محیطی نوین، ابزارهای کنترل از راه دور، کنترل به‌وسیله تلفن همراه در ساختمان‌های هوشمند می‌تواند به این خواسته جامه عمل بپوشاند. در واقع این مقدمه بهانه‌ای است برای پرداختن به موفقیت محققان دانشگاه صنعتی شریف در ارائه سامانه یکپارچه بومی‌ اتوماسیون هوشمند ساختمانی که با استفاده از آن گام بلندی به سوی طراحی و ساخت ساختمان‌های فوق مدرن با بالاترین راندمان مصرف انرژی برداشته می‌شود. مهندس آرین معبودی، مجری طرح در گفتگویی، جزئیات بیشتری را در این باره ارائه کرده است.
کد خبر: ۲۳۹۴۰۳

ابتدا تعریفی از یک خانه هوشمند با تمام ویژگی‌های فنی و تکنولوژیک آن ارائه کنید.

یک ساختمان هوشمند بنا به تعریف انستیتو، بنایی است که با استفاده بهینه از چند عنصر پایه که شامل سازه، سیستم خدمات و مدیریت است، محیطی مناسب و دارای صرفه اقتصادی ایجاد کند. در یک خانه هوشمند وسایل و تجهیزات داخل ساختمان برحسب خصوصیات محل و نیاز استفاده‌کنندگان و با لحاظ کردن شرایط محیطی، کنترل و مدیریت می‌شوند. این موضوع امکانات متنوع و گسترده‌ای در اختیار می‌گذارد که هر شخص نسبت به علاقه و سلیقه خود می‌تواند از تمامی‌ یا تنها بخشی از آن بهره‌مند شود. از فواید اصلی این فناوری در کنار ایجاد راحتی و امنیت بیشتر، می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره کرد.

زندگی در یک خانه هوشمند چه مزیت‌هایی را برای ساکنانش دارد؟

مدیریت مصرف انرژی در ساختمان هوشمند تاثیر بسزایی در صرفه‌جویی مصرف انرژی دارد. وابسته کردن نور و سیستم گرمایشی  سرمایشی به حضور شخص و برنامه‌ریزی بهینه دمای اتاق‌ها در ساعات مختلف شبانه روز، از مصادیق این مدیریت مصرف انرژی هستند.

همچنین جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به داخل ساختمان در تابستان توسط کنترل اتوماتیک پرده و کرکره، سبب صرفه جویی در مصرف انرژی برای دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی می‌شود.

بعلاوه ساختمان هوشمند با استفاده از اتوماسیون و به عهده گرفتن برخی کارهای تکراری، راحتی بیشتری برای ساکنان به ارمغان می‌آورد.

از سوی دیگر در شرایط بحرانی از جمله آتش‌سوزی، آب گرفتگی و سرقت، ساختمان هوشمند اخطارهایی اعلام می‌کند که می‌تواند سهم بسزایی در پیشگیری از وقوع خرابی یا بیشتر شدن آن ایفا کند.ویژگی خاص دزدگیر در منطقه بندی (Zone) فضاهای تحت پوشش، استفاده از سنسور دقیق تشخیص حضور شخص، حسگر اثر انگشت و همچنین کنترل و ضبط تصاویر دوربین‌های مدار بسته به صورت دیجیتال ایمنی منازل را به شکل چشمگیری بالا می‌برد.

چه سیستم‌هایی اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، الکترونیکی و گرمایشی  سرمایشی در بهینه‌سازی مصرف انرژی کاربرد داشته است؟

در ساختمان هوشمند، می‌توان دمای اتاق‌ها را به تفکیک و براساس نیاز تنظیم کرد. همچنین مشروط کردن رویه کار سیستم به حضور ساکنان در ساختمان تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.

به‌کارگیری این سیستم‌ها تا چه اندازه صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه می‌آورد؟

در ایران تقریبا یک سوم انرژی تولید شده در بخش خانگی مصرف می‌شود. در ساختمان‌های هوشمند می‌توانند تا 40 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند که با توجه به میزان زیاد مصرف انرژی از سوی کاربران خانگی، این مقدار بسیار قابل توجه است. با توجه به میزان هزینه صرف شده برای تولید انرژی، مقدار صرفه جویی بیش از صدها میلیارد تومان خواهد شد.

سامانه طراحی شده به وسیله شما چه ویژگی‌های منحصر به‌فردی بخصوص با توجه به بومی ‌شدن سیستم اتوماسیون یکپارچه آن دارد؟

در این طرح مشکلات خاص منازل و ساختمان‌های ایران بررسی و راه حل‌هایی بر اساس یک سیستم بومی ‌پیشنهاد شده که این مزیت این سیستم در مقایسه با سیستم‌های مشابه وارداتی است. در حال حاضر، عمده سیستم‌های مورد استفاده در کشور خارجی هستند.

نکته قابل توجه این‌که هیچکدام از نرم‌افزارهای خارجی به تنهایی قابل استفاده نیستند و به‌کارگیری آنها وابسته به سخت‌افزارهای شرکت‌های فروشنده است و دانش فنی آنها را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند. علاوه بر این موارد، هسته‌های کنترل نرم‌افزاری خارجی بیشتر متناسب با شرایط محلی و امکانات کشور سازنده تولید شده‌اند؛ در حالی‌که فلسفه تولید سیستم‌های اتوماسیون انجام فعالیت‌های کنترلی بر مبنای تامین آسایش ساکنان و متناسب با شرایط محیطی و بومی ‌سیستم است.

در ایران تقریبا یک سوم انرژی تولید شده در بخش خانگی مصرف می‌شوددرحالی‌که ساختمان‌های‌ هوشمند می‌توانند تا 40‌درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی ‌کنند

یکی دیگر از ویژگی‌های مد نظر در این طرح، به‌کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی مانند موبایل و اینترنت است. به نحوی که تمامی ‌مراحل کنترل تجهیزات ساختمان از راه دور به‌وسیله این سیستم‌های ارتباطی قابل کنترل است.

در سیستم طراحی شده، چگونه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت و اتوماسیون ساختمان استفاده می‌شود؟

این سیستم یکپارچه دارای یک نرم افزار مرکزی است که قابلیت بهره‌گیری از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را با اتصال به تجهیزات ارتباطی مانند اینترنت و موبایل دارد. بهره‌گیری از تکنیک‌های هوش مصنوعی به عنوان یکی از شاخه‌های فناوری اطلاعات به دلیل هوشمند کردن سیستم مرکزی یکی دیگر از موارد بهره‌مندی ازICT  است.

حسگرهای تعبیه شده در ساختمان چه اطلاعاتی را در اختیار ساکنانش قرار می‌دهد؟

با به کارگیری انواع حسگرهای دما، فشار، رطوبت و هوا در داخل و خارج ساختمان و راه‌اندازی یک شبکه و سامانه کنترل نرم افزاری مرکزی می‌توان به صورت دائمی‌ و بی‌درنگ اطلاعات را در اختیار داشت و از آنها به منظور رسیدن به شرایط ایده آل استفاده کرد.

مشکل سیم‌کشی‌های ثانویه در این ساختمان‌ها چگونه حل شده است؟

یکی از ویژگی‌های این طرح، بهره‌گیری از تکنیک بیسم با استفاده از فناوری امواج رادیویی یا همانRF  است که مشکل سیم‌کشی‌های ثانویه در ساختمان را حل کرده است. مزیت اصلی استفاده ازRF  نسبت به فناوری‌های فعلی، کارکرد در برد محیطی بالاتر و کاربرد با دید غیر مستقیم است.

کنترل تجهیزات ساختمان از راه دور به وسیله چه سیستم‌هایی صورت می‌گیرد؟

با به‌کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی مانند موبایل و اینترنت، به نحوی که تمامی ‌مراحل کنترل تجهیزات ساختمان از راه دور با این سیستم‌های ارتباطی قابل کنترل است.

آیا قابلیت و ظرفیت اجرایی برای این ساختمان‌ها در کشورمان وجود دارد؟ هزینه اجرایی این ساختمان‌ها با تمام سیستم‌های به کار رفته چه میزان است و آیا توجیه اقتصادی خواهد داشت؟

ویژگی اصلی سیستم ارائه شده قابلیت یکپارچه سازی تمامی‌ تجهیزات خانه است. یعنی شما می‌توانید تمامی ‌تجهیزات خانه را به این سیستم وصل کنید. بنابراین هزینه اجرای این سیستم در یک ساختمان با توجه به ویژگی‌های ساختمان و تعداد تجهیزات متصل متفاوت خواهد بود. بنابراین این سیستم‌ها به صورت سفارشی ارائه می‌شوند و قیمت اجرای آن با توجه به دامنه نیازهای کاربران متفاوت خواهد بود، البته برای کنترل تجهیزاتی که انرژی مصرف می‌کنند، حتما مقرون به صرفه است.

چشم‌انداز به کارگیری این سیستم‌ها را با توجه به بدنه نیمه سنتی ساخت و سازها در کشورمان چگونه می‌بینید؟

با توجه به ارزان بودن قیمت انرژی در کشور، امروزه سیستم‌های هوشمند خانگی در کشور فقط به عنوان یک کالای لوکس مطرح است ولی با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و در صورت حذف یارانه انرژی که موجب بالارفتن هزینه‌های انرژی می‌شود، تمامی ‌اقشار جامعه از مزایای این سیستم‌ها بهره خواهند گرفت، زیرا صرفه‌جویی‌ ناشی از به‌کارگیری این سیستم‌ها در مدت زمان کوتاهی موجب جبران هزینه‌ها می‌شود.

 پونه شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها