جاده سازی ; گام اول بازسازی افغانستان

جام جم آنلاین - اجرای طرح احداث راهها و جاده ها گام اول برای بازسازی افغانستان محسوب می شود.
کد خبر: ۲۳۸۵۷
مقامات دولت افغانستان عقیده دارند احداث جاده های تازه و بازسازی جاده هایی که در نتیجه یک جنگ 20 ساله تخریب شده اند ، مهمترین عامل برای اجرای دیگر برنامه های دولت برای بازسازی این کشور است .
عبدالله علی وزیر فواید عامه افغانستان می گوید: تا زمانی که جاده نباشد ما نمی توانیم انتظار هیچ گونه تحولی در بازسازی کشور را داشته باشیم و تامین کننده های مالی بازسازی افغانستان نیز اولویت را برای احداث جاده ها قایل شده اند.
وی می افزاید: طرح گسترده راه سازی با انجام عملیات اولیه برای احداث جاده ای به طول 105 کیلومتر که منطقه اسپین بولدک در جنوب افغانستان را به مرز پاکستان متصل می کند ، از چند ماه پیش آغاز شده و هزینه احداث این جاده 25 میلیون دلار برآورد گردیده است .
احداث راهها و شاهراه های جدید تاثیر بسزایی در زندگی مردم افغانستان خواهد داشت که می توان به دسترسی آسان تر به مناطق مختلف کشور ، تسهیل در برقراری امنیت ، تسهیل در امر تجارت اشاره کرد.
برنامه احداث جاده ها در افغانستان به چهار مرحله تقسیم شده است .
مرحله اول ، احداث شاهراه رینگ رود [شاهراه کمربندی] که این شاهراه از کابل به قندهار در جنوب و از آنجا تا هرات در غرب کشیده شده و سپس از هرات به بادغیس و میمنه و آنگاه تا مزار شریف در شمال امتداد می یابد و در نهایت مزار شریف را از طریق کوههای سالنگ به کابل متصل می کند.
طول این شاهراه 2300 کیلومتر است . مرحله دوم ، احداث جاده هایی است که ارتباط افغانستان را با 5 کشور همسایه برقرار می سازند.
مرحله سوم ، احداث یک شاهراه مرکزی است که کابل را از طریق مناطق مرکزی به هرات متصل می کند.
مرحله چهارم ، بازسازی تمام جاده های کنونی است که شهرهای این کشور را به یکدیگر ارتباط می دهند که بازسازی برخی از این جاده ها از هم اکنون آغاز شده است .
در افغانستان 20 هزار کیلومتر جاده وجود دارد که باید بازسازی شوند. یکی از موانع عمده در اجرای بازسازی جاده ها و احداث جاده های جدید وجود میلیون ها مین است که در جاده های کنونی و در مناطق مختلف این کشور کار گذاشته شده اند و پاکسازی این مناطق مین گذاری شده ، مهمترین گام اولیه برای تحقق طرح جاده سازی در افغانستان است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها