وزیر امور خارجه و معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان ضمن تاکید بر توسعه و گسترش روابط با تهران از حجم مبالادت حدود سه میلیارد دلاری با کشورمان در سال گذشته میلادی خبر داد.
کد خبر: ۲۳۵۳۱۳

به گزارش ایرنا از عشق آباد، "رشید مرداف" سه شنبه در جشن روز ملی جمهوری اسلامی ایران در هتل پرزیدنت عشق آباد گفت که دو کشور در طول 18 سال گذشته طرح های زیادی را اجرا کرده اند.

وی گفت: این طرح ها در زمینه های مختلف بویژه تاسیسات آبی، خطوط راه آهن، جاه ای ، لوله گاز و طرح های فرهنگی بوده است.

  مرداف با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی بین دو کشور گفت که تنها در سال گذشته میلادی چندین همایش مشترک علمی نظیر همایش امام رضا، ملانفس و مختومقلی در عشق آباد برگزار شد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان از سوی رییس جمهوری این کشور روز ملی جمهوری اسلامی ایران را به دولتمردان و مردم کشورمان تبریک گفت.

مرداف افزود: رییس جمهوری ترکمنستان روز جمعه به ایران سفر می کند که این نخستین سفر "بردی محمداف" در سال جاری میلادی به خارج از کشور است.

سفیر کشورمان نیز در این آیین با اشاره به دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف گفت که پرتاب ماهواره علمی و تحقیقاتی امید در هفته گذشته یکی از دستاوردهای مهم نظام بود.

"محمدرضا فرقانی" افزود: بزودی دستاوردهای مهم دیگری در جمهوری اسلامی اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از ثبات و امنیت کامل و واقع شدن در یک چهار راه راهبردی منطقه و جهانی، تاثیر غیرقابل انکار در تحولات منطقه ای و برقراری آرامش و صلح در خاورمیانه، آسیای مرکزی، آسیای جنوب غربی و اروپا دارد.

فرقانی افزود: ایران با استفاده از سیاست های راهبردی خود همواره بدنبال همزیستی مسالمت آمیز توام با منافع مشترک و متقابل و گسترش هرچه بیشتر مناسبات سیاسی، اقتصادی و صنعتی و فرهنگی با همه کشورها بویژه همسایگان می باشد.

سفیر ایران تصریح کرد که تهران تلاش می کند از همه مولفه های سازنده و تاثیر گذار در بسط و گسترش مناسبات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی استفاده کند.

فرقانی افزود: سیاست نگاه به شرق ایران نیز در جهت تقویت همکاری با کشورهای آسیایی موثر بوده است و در حال حاضر 60 درصد از مبادلات اقتصادی ایران با آسیا صورت می گیرد و در این راستا ترکمنستان جایگاه بسیار مطلوبی در تعاملات آسیایی ایران دارد.

در جشن روز ملی کشورمان در عشق آباد علاوه بر مقامات دولتی ترکمنستان نمایندگان سیاسی، وابسته های نظامی و فرهنگی و خبرنگاران خارجی مقیم این کشور حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها