وزیر نیرو با مطرح کردن گلایه های خود از برخی اعضای کابینه و انتقاد از واقعی نشدن قیمت آب و برق در کشور، گفت : جدولی که هم اکنون در وزارت نیرو بابت قیمت آب و برق به بخشهای مختلف کشور تنظیم شده به مراتب سخت تر از جدول "مندلیف" است.
کد خبر: ۲۳۴۸۹۲

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز فتاح امروز یکشنبه در جلسه پایش مستمر اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هر زمان که وزارت نیرو از افزایش تعرفه های آب و برق در دولت صحبت به میان می آورد، همه مخالف هستند و به بنده فشار وارد می کنند، با ذکر مثالی در این باره اظهارداشت: به عنوان مثال، وزیر ارشاد بابت تخفیف در قیمت آب و برق مساجد، وزیر آموزش و پرورش درباره قیمت آب و برق مدارس و وزیر کشاورزی در خصوص آب و برق بخش کشاورزی مذاکره می کنند و مخالف افزایش قیمت هستند.

جدول وزارت نیرو سخت تر از جدول "مندلیف"

وزیر نیرو افزود: بر این اساس، جدولی که هم اکنون در وزارت نیرو بابت قیمت آب و برق به بخشهای مختلف کشور تنظیم شده به مراتب سخت تر از جدول "مندلیف" است و هر فرد باید بسیار کارآزموده باشد که بتواند بفهمد در این جدول چه می گذرد، چراکه همه دستگاهها و بخشهای مختلف کشور خود را به شلنگ نفت وصل کرده اند و با یارانه به اداره خود می پردازند.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو از بابت اینکه بتواند از مازاد درآمدهای نفتی بابت سرمایه گذاری در صنعت آب و برق بهره گیرد توقعی ندارد چراکه این پول یارانه شده و در بخشهای مختلف هزینه می شود.

فتاح گفت: وزارت نیرو یک وزارتخانه آباد است و دولتهای قبلی و فعلی زحمات بسیاری برای آن کشیده اند، چراکه نخبگان کشور در این وزارتخانه گرد هم آمده اند. بنابراین، می توان به جرات از عملکرد این وزارتخانه و مهندسان کشور شاغل در آن دفاع کرد.

وی با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن منطق اقتصادی در واگذاری نیروگاهها گفت: اگر چند سال قبل و در ابتدای کار دولت نهم از بنده سئوال می شد که آیا حاضر هستی به عنوان یک سرمایه گذار بخش خصوصی نیروگاهها را خریداری کنید پاسخ من منفی بود اما حال به جرات می توان ادعا کرد که شرایط نیروگاهها بسیار مطلوب و خرید آنها سود آور است.

هدف از واگذاری فخر فروشی در جامعه نیست

وزیر نیرو گفت: هدف از واگذاری فخر فروشی در جامعه نیست که به عنوان یک وزیر عملکرد به ظاهر خوبی در واگذاریها ارائه دهم، بلکه هدف ارتقای کشور و چرخش حرفه ای چرخ اقتصاد است؛ همانند بازار بزرگ تهران که هیچ باری را بر روی جامعه ندارد چراکه خصوصی است و روزانه هزاران میلیارد تومان در این بازار جابه جا می شود، دلیل این امر حضور بخش خصوصی و تبعیت از مکانیزمهای تنظیم بازار است.

وی ادامه داد: این فلسفه کار حرفه ای است و صنعت برق نیز تا دهه 40 چنین مکانیسمی داشت، برق یک کالای لوکس بود که دولت از بابت آن می توانست درآمدزایی داشته باشد، مردم نیز بهینه مصرف می کردند اما حال به دلیل ارزانی قیمت این کالا هدرروی در آن بسیار است.

وزیر نیرو گفت: اگر قرار بر واگذاری نیروگاهها در شرایط  اقتصادی بدی باشد، باید به طور قطع انتظار داشت که بخش خصوصی استقبالی نکند چراکه اگر غیر از این باشد باید در عقل بخش خصوصی شک کرد. باید اجازه دهیم که واگذاری دو نیروگاه صورت گیرد تا مشاهده کنیم این واگذاریها چه گلی بر سر صنعت برق کشور می زند، سپس با تامل بیشتری به واگذاری بقیه نیروگاهها بپردازیم.

آغاز واگذاری مزایده ای نیروگاهها

فتاح گفت: دو نیروگاه خلیج فارس و سهند تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می شوند چراکه قصد نداریم واگذاری را شتابزده صورت دهیم ابتدا باید دید واکنش بازار نسبت به فروش مزایده ای این دو نیروگاه چیست تا بتوان با منطق اقتصادی در خصوص واگذاری 10 نیروگاه دیگر تصمیم گیری کرد.

از عملکرد نیروگاههای کشوردفاع می کنم

وی اظهار داشت: اگر واگذاریها با تامل صورت نگیرد مصیبت بزرگی برای کشور حاصل می شود، اما در مجموع، به عنوان وزیر نیرو از عملکرد نیروگاههای کشور به جدیت دفاع می کنم چراکه راندمان این نیروگاهها مطابق با دنیا است و تجهیزات صنعت برق که در داخل کشور ساخته می شود نیز برابری با تجهیزات سایر کشورهای معتبر و صاحب نام دنیا از جمله آلمان دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: اگر واگذاریها صورت گرفت و بعد از آن 2 هزار مگاوات نیروگاه کشور به هر دلیلی خوابید تکلیف چیست؟ بالاخره باید تدبیری اندیشید که کار به خوبی به سرانجام رسد، ضمن اینکه با توجه به ارزش بالای نیروگاهها (300 تا 500 میلیارد تومان به ازای هر واحد نیروگاهی) قصد نداریم بین المال را به راحتی واگذار کرده و شاهد بهره وری نباشیم.

فتاح در پاسخ به این سئوال که چرا شبکه های برق کشور فرسوده است، تاکید کرد: دولتها در تمامی نقاط دنیا یکبار وارد ساخت شبکه های برق می شوند، در مراحل بعدی ترمیم آنها مستلزم تامین هزینه است، دراین راستا نه دولت اجازه می دهد که قیمتها واقعی شده و منابع مالی به بخش صنعت برق واریز شود تا این کارها صورت گیرد و نه مجلس موافق است بنابراین شبکه های فرسوده روی دست وزارت نیرو مانده است.

به گفته وی، وزارت نیرو برای پاسخگویی به نیاز روز افزون برق کشور و جبران کمبودها باید سالانه 5 هزار مگاوات نیروگاه را وارد مدار کند که بر این اساس اگر قصد بالا بردن ذخیره برق کشور را داشته باشیم باید سرمایه گذاری کنیم، در حالیکه ذخیره برق کشور به نحوی است که به زحمت می توانیم با کاهش فرکانس پاسخگوی پیک تابستان باشیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: براساس اصول قانون اساسی وزارت نیرو اجازه واگذاری شبکه های توزیع برق را ندارد ،ضمن اینکه در بخش آب نیز اجازه واگذاری شبکه های اصلی آب نیز صادر نشده است.

ظرفیت برق کشور

وی افزود: هم اکنون 22 میلیون مشترک برق و 17 میلیون مشترک آب و انشعاب فاضلاب در کشور وجود دارد که هدف ما این است که تمامی آحاد مردم از آب و برق با کیفیت و دائمی برخوردار شوند، این درحالی است که هم اکنون 51 هزار و 500 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور وجود دارد که تا تابستان سال آتی نیز 3 هزار مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد.

98 سد به صورت همزمان درحال ساخت است

به گزارش مهر ، فتاح از در حال ساخت بودن 98 سد به صورت همزمان در کشور خبرداد و تصریح کرد: مطالعات لازم برای احداث 175 سد در کشور به اتمام رسیده که اگر اعتبارات لازم تامین شود قطعا می توان عملیات اجرایی را شروع کرد و به نوعی ادعا نمود که تمامی آبهای کشور اعم از مرزی و سطحی را مهار کرده ایم.

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو سالانه به 10 هزار میلیارد تومان برای هزینه کرد در امور آب و برق نیاز دارد که 5 هزار میلیارد تومان آن از دولت و معادل آن نیز از منابع داخلی و درآمدهای وزارت نیرو از محل فروش آب و برق تامین می شود، از سوی دیگر 1500 میلیارد تومان نیز برای هزینه های جاری این وزارتخانه نیاز است که در مجموع می توان گفت که 8 هزار و 500 میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی و غیردولتی تامین می شود.

وی با انتقاد از واقعی نبودن قیمتهای آب و برق تصریح کرد: پایین بودن قیمت انرژی، کشور را به جولانگاه وسائل پرمصرف وارداتی تبدیل کرده است که متاسفانه هیچ کس به این امر توجه ویژه ای ندارد و مردم نیز در خریدهای خود تنها به ظاهر و قدرت وسائل برقی توجه دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها