گروه رسانه: تنور جشنواره فیلم فجر هنوز داغ نشده و بر اساس تجربه این احتمال هم وجود دارد که دست‌کم تا پایان بخش اول جشنواره که برنامه‌اش منتشر شده این اتفاق نیفتد؛ ولی در عوض آرامش و انتظاری که به دلیل کم بودن فیلم‌های ایرانی که در این چند روز و بخش اول جشنواره اکران می‌شوند بر همه حکمفرماست، باعث می‌شود آنها بهتر دیده بشوند و جلسات نقد و بررسی‌شان هم بهتر برگزار شود. نشست فیلم سوپراستار هم که دیروز عصر بلافاصله بعد از نمایش فیلم با حضور اهالی رسانه در سینما فلسطین برپا شد، چنین ویژگی‌ای داشت.
کد خبر: ۲۳۴۰۰۶

تهمینه‌میلانی ابتدا با اشاره به روند فیلمسازی‌اش از افسانه آه تاکنون گفت: از همان اول دوست داشتم فیلم‌های فلسفی و روان شناسانه بسازم، اما حالا در 48 سالگی فکر نمی‌کنم خیلی بشود به این موضوعات پرداخت. زمان ساخت افسانه آه 27 ساله بودم و فکر می‌کنم اگر منتقدان تشویقم می‌کردند، مسیرم با چیزی که الان هست کاملا فرق می‌کرد. وقتی چیزی مثل سینمای معناگرا هنوز بعد از این همه وقت تعریفی معلوم و مشخص نداشته باشد، طبیعی است که این کارگردان هم در جواب سوالی برای حضور فیلمش در بخش «در جستجوی حقیقت» (فیلم‌های معناگرا) بگوید همه فیلم‌های من به نوعی معنا‌گرا هستند، چون همه‌شان معنای خاصی را به تماشاگر منتقل می‌کنند. ضمن این‌که با توجه به درونمایه فیلم فکر می‌کنم این اسم جدید در جستجوی حقیقت برای نمایش سوپر استار در قالب آن مناسب‌تر باشد.

میلانی در پاسخ به ضرورت انتخاب سوپراستار از جامعه هنری و سینما، گفت: به اعتقاد خودم هم چندان ضرورتی به این انتخاب نبود. می‌توانستم سراغ ورزشکاران و حتی سیاست هم بروم، اما مساله اصلی من یک آدم موفق بود که از حد عادی فراتر رفته باشد و چون شناخت من از جامعه هنری بیشتر است، شخصیتم را از درون خانواده سینما انتخاب کردم و قصدم این نبود که خانواده خودم را که سینما باشد، زیر سوال ببرم.

میلانی با انتقاد از تفکر رایج نسبت به فیلم‌های فلسفی و معناگرا گفت: متاسفانه انگار هر فیلمی که کند باشد و حوصله آدم را سر ببرد، معناگراتر است، اما من می‌خواستم با سوپر استار این موضوع را بشکنم و به فیلم خودم ریتم تند‌تری بدهم و زندگی واقعی را به تصویر بکشم. بیشتر فیلم‌های معناگرای ما در روستاها می‌گذرد و تصور فیلمی که به دنبال حقیقت در شهر باشد گویی ناممکن است و به همین دلیل من سعی کردم این فیلم را در شهر و با روابط پیچیده شهری بسازم و ظاهرا در هر دو نمایشی که تاکنون در جشنواره داشته است، نتیجه بدی نداشته و مردم از آن خوششان آمده است.  وی همچنین خطاب به سوپر استارها گفت: مهم نیست اگر این فیلم به سوپراستارهای ما بر بخورد. آنها باید یک آینه جلوی خود بگذارند و رفتارشان را در آن ببینند.

وی در ادامه تصریح کرد: ادعایی ندارم که فیلم عالی ساخته‌ام، اما دوست دارم در هر زمینه‌ای که فیلم می‌سازم فیلمی خوب باشد تا تماشاگر دست خالی از سینما بیرون نرود. فکر می‌کنم سوپراستار همین ویژگی را دارد.

این کارگردان سینمای ایران در ادامه نشست با اشاره به مسیر آینده سینمای خود با توجه به ساخت «سوپراستار» خاطرنشان کرد: مسیر آینده فیلم‌سازی‌ام بستگی به این‌که مسوول سینمای آینده چه کسی باشد دارد چرا که هر بار مسوولان سینمایی عوض شده‌اند، سلیقه من هم تغییر کرده است. مسیری را که طی می‌کردم مسیر بسیار خوبی بود، اما 2 سال است که از چالش‌های فیلم «تسویه حساب» رنج می‌برم. اما این دلیل نمی‌شود که فیلم نسازم.

تاخیر یک‌ساعته مهمانی

«چهره‌های آراسته آمیخته به لبخند و تواضع» مهم‌ترین ویژگی مهمانی روز گذشته جشنواره بود. این مهمانی در حاشیه برگزاری بازار بین‌المللی فیلم برگزار شد تا با یک تیر، دو هدف را بزند. اول این‌که داوران بخش بین‌الملل را معرفی کند و دیگر این‌که چهره‌های سینمایی مختلف را دور هم جمع کند و برای آنها خاطره‌ها را زنده کند. مهمانی با تاخیر یکساعته‌ای برگزار شد و نبود برخی مهمانان  بخصوص داوران ایرانی  باعث عصبانیت امیر اسفندیاری مرد بین‌المللی فارابی شد به گونه‌ای که بعد از قرار گرفتن در پشت تریبون با بیان این جمله که: «ما توانستیم داوران بخش بین‌الملل را از اقصی نقاط دنیا در اینجا جمع کنیم» از حضور نیافتن اغلب داوران ایرانی در این مراسم انتقاد کرد. البته محمد مهدی عسگرپور یکی از معدود داورانی بود که در این جمع حضور داشت.

در این مراسم هر یک از داوران بخش بین‌الملل با حضور روی سن صحبت‌هایی را مطرح کردند که به دلیل سیستم نامطلوب صوتی تالار برای بسیاری از افراد قابل فهم نبود. مجید شاه‌حسینی، مدیرعامل فارابی نیز با حضور در سالن با برخی سینماگران سلام و علیک کرد. جعفری جلوه هم جزو آخرین افرادی بود که در سالن حضور یافت. چهره‌های سینمایی فراوانی هم در این جلسه حضور داشتند که از میان آنها می‌توان به حجت‌الاسلام محمدعلی زم، نیکی کریمی، فاطمه معتمد‌آریا، رویا تیموریان، محمدمهدی عسگرپور، علی معلم، پرویز شهبازی و... اشاره کرد. داوران بخش اصلی جشنواره نیز میکل اولاسیرگویی از اسپانیا، آندری زویاگینتسف از روسیه، روبرتو استابیله از ایتالیا،‌ پل کاکس از استرالیا و محمدمهدی عسگرپور و مجید شیخ‌انصاری از ایران معرفی شدند. پایان بخش این مراسم نیز صرف غذاهای متنوع ایرانی بود که به ذائقه برخی میهمان‌های خارجی بسیار خوش آمد.

سایت جشنواره فعال نیست

از نکات قابل تامل درباره این دوره از جشنواره فیلم فجر می‌توان به راه‌اندازی سایت جدید جشنواره اشاره کرد. این سایت بتازگی در نشانی جدید راه‌اندازی شده، اما در بسیاری از صفحات آن مانند هیات داوران، سینمای ایران، هیات انتخاب، آرای مردمی، تاریخچه جشنواره، پیش‌فروش جشنواره و... بدون هرگونه اطلاعات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها