کد خبر: ۲۳۰۸۹۰

1 ــ جـلـوی چـین و چروک صورت را نمی‌شود گرفت چون جلوی افزایش سن را نمی‌شود گرفت!

اولا کـه افـزایـش سن فقط یکی از علل چین و چروک‌ صورت است؛ ثانیا که می‌شود جلویش را گرفت یا لااقل می‌شود سرعتش را کم کرد. چطور؟ با همین توصیه‌های ساده:

ضدآفتاب بزنید؛ از مواجهه طولانی با نور خورشید پرهیز کنید؛ دور سـولاریـوم و حـمـام آفـتـاب خـط بـکشید؛ موقع صحبت کردن حتی‌الامکان فرم صورتتان را تغییر ندهید؛ از سیگار و هوای آلوده بـپـرهـیـزیـد؛ مـرطـوب‌کننده بزنید و حتی‌المقدور هوای محل کار و زندگی‌تان را مرطوب نگه دارید.

2 ــ پوست تو خشک است؛ پس صورتت زودتر چین می‌افتد

چـیـن و چـروک‌ در پـوسـت‌هـای خـشـک، نـمـایان‌تر است؛ فقط همین! معنایش این نیست که خشکی پوست،‌ عامل چین و چروک است. چین و چروک‌ 2 عامل اصلی دارد:‌ آفتاب و افزایش سن.

3 ــ وقـتـی هـوا ابـری است؛ دیگر ضرورتی ندارد ضدآفتاب بزنیم!

ضـــرورت دارد؛ حــتـــی در هـــوای ابـــری! بـیــن60 تــا80 درصــد از پـرتـو‌هـای خـورشـیـد قـادرنـد از لایـه‌هـای ابـر بـگـذرند و به بدن یک شناگر در عمق 30 سانتی‌متری آب یک استخر برسند.

4 ــ برو سولاریوم؛ پوستت جوان می‌شود!

بـرعـکـس! مـتـخصصان پوست می‌گویند روند پیری پوست در نـوجـوانانی که زیاد سولاریوم می‌روند، تقریبا از 20 سالگی شروع می‌شود و طوری پیشرفت می‌کند که پوستشان در 40 سالگی شبیه پوست یک فرد 70 ساله می‌شود. دلیلش هم روشن است: استفاده از اشعه فرابنفش در این دستگاه‌ها بسیار متداول است و این باعث شکست رشته‌های کلاژن و الاستین پوست می‌شود و نتیجه‌اش (در درازمدت) می‌شود چین و چروک پوست.

5 ــ شیرینی بخور؛ پوستت شاداب می‌شود!

برعکس! مواد قندی، دشمن پوستند؛ دشمن رشته‌های کلاژن و الاسـتـیـن کـه وظـیـفه‌شان تامین طراوت و انعطاف‌پذیری پوست اســت. مــولـکــول‌هــای مــواد قـنــدی بــاعـث مـی‌شـونـد ایـن رشـتـه‌هـا، خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری‌شان را از دست بدهند و کم‌کم ســر و کـلـه چـیـن و چـروک‌هـا پـیـدا مـی‌‌شـود. شـاهـدش هـم ایـن‌ کـه دیابتی‌ها زودتر از سایرین دچار پیری پوست می‌شوند.

6 ــ چین و چروک صورت فقط یک علت دارد: پیری!

چین‌های صورت معمولا از حدود 30 سالگی ظاهر می‌شوند و با گذشت هر دهه از عمر، بین 6 تا 10 درصد از ضخامت پوست کم می‌شود و طبیعتا چروکیدگی پوست، نمایان‌تر می‌شود؛ اما افزایش سـن فـقـط یـکـی از عـلـل چین و چروک‌ صورت است. پای عوامل دیگری هم در میان است: نور خورشید، ژنتیک، حرکات ارادی و غـیـرارادی پوست مانند خنده، گریه، اخم و امثالهم. آنهایی که زیاد چهره‌ در هم می‌کشند یا زیاد می‌خندند و آنهایی که روی صورتشان می‌خوابند، چهره‌شان بیشتر در معرض چین و چروک‌ است.

7 ــ چین و چروک‌ صورت فقط یک چاره دارد: ماساژ پوست و ورزش‌ ویژه عضلات صورت!

نه! با این کار نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کنید، بلکه اوضاع برخی چین و چروک‌ها را بدتر هم می‌کنید؛‌ مثلا چین اخم از آن چین‌‌هایی اسـت کـه در اثـر انقباض و حالت گرفتن عضلات صورت تشدید می‌شود.

8 ــ ایـن کـه مـی‌گـویـنـد سـیـگـار ‌پـوسـت را پـیر می‌کند؛ از آن حرف‌های مبالغه‌آمیز درباره سیگار است!

هـیـچ مـبـالـغـه‌ای در کـار نـیـسـت! سـیـگـار موجب آسیب گسترده رادیکال‌های آزاد می‌شود و پیری زودرس می‌آورد. سیگار موجب گـسـتـرش خطوط دور لب می‌شود و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم منجر به افزایش فعالیت رادیکال‌های آزاد سمی در پوست می‌شود و آسیب‌های گسترده پوستی به همراه می‌آورد.

دکتر محمد کیاسالا‌ر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها