76 بسته سیاستی برای حل مشکلات کشور

اعلام جزئیات تدوین برنامه پنجم توسعه

گروه اقتصاد: معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اعلام جزئیات تدوین برنامه پنجم توسعه، از پیش‌بینی این برنامه برای حل 76 مشکل کلیدی کشور خبر داد. به گزارش خبرنگار ما، سیدمحمدقاسم حسینی دیروز در گفتگو با خبرنگاران افزود: ما 76 مشکل کلیدی کشور را شناسایی کرده و برای حل آن برنامه داریم. این مسائل در 3 بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دسته‌بندی شده و تک‌تک صاحب بسته سیاستی می‌شوند.
کد خبر: ۲۲۷۰۳۷

وی در بخش اقتصاد یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها را کاهش نرخ تورم ذکر کرد و گفت: نرخ تورم یک مشکل ساختاری است که از مدت‌ها پیش وجود داشته و با برنامه‌های مقطعی نیز نمی‌توان آن را مهار کرد. برنامه پنجم برای کنترل تورم یک بسته سیاستی تدارک دیده، اما به علت این که هنوز نهایی نشده، نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد.

وی مهم‌ترین ویژگی برنامه پنجم در مقایسه با برنامه چهارم را «اهداف بخشی» آن دانست و افزود: اهداف بخشی در اولویت این برنامه قرار گرفته و معنی آن این است که برای هر بخش اهدافی تعریف می‌شود که موجب رشد و تحرک آن بخش خواهد شد. در این حالت اهداف کلی در رتبه اولویت بعدی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که سیاست‌های کلی ناظر بر برنامه پنجم تهیه شده و منتظر تاییدیه رهبر معظم انقلاب هستیم، اظهار کرد: تهیه راهکارها، احکام و اسناد بخشی و فرابخشی برنامه پنجم پس از تایید سیاست‌های کلی  که احتمالا تا پایان امسال خواهد بود  بلافاصله آغاز خواهد شد.

قاسم حسینی با اشاره به این که اهداف چشم‌انداز 20 ساله در برنامه پنجم گنجانیده شده، گفت: مهم‌ترین هدف برنامه پنجم، بسترسازی برای تحقق رشد اقتصادی پایدار و بالا در برنامه‌های ششم و هفتم است.

وی الگوی برنامه پنجم را ایرانی  اسلامی ذکر کرد و افزود: شعار این برنامه، رشد عدالت‌محور است.

وی خاطرنشان کرد: براساس زمانبندی موجود باید تا شهریور 88 برنامه پنجم تدوین شود و از تصویب مجلس بگذرد، اما اگر سیاست‌های کلی ناظر بر این برنامه تا پایان دی‌ماه جاری از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شود، می‌توان امیدوار بود لایحه برنامه پنجم تا پایان امسال به مجلس برود.

وی همچنین از تغییر شکل محتوایی برنامه پنجم خبر داد و اظهار کرد: دیگر برنامه در یک کتاب 400 صفحه‌ای به مجلس نخواهد رفت؛ بلکه یک دفترچه جمع و جور و حاوی احکام کلی که 8 جدول کلان نیز به همراه دارد، به مجلس می‌رود.

وی تصریح کرد: دولت چه برای لایحه بودجه سال آینده و چه برای کل برنامه پنجم، تقاضای گنجانیدن روش منعطف‌تری را از مجلس دارد؛ به طوری که دست دولت برای مانور روی برخی احکام در حین اجرا باز باشد. یکی از مسائل برنامه‌های توسعه قبلی این بود که برای هر تغییر کوچکی باید از مجلس مجوز گرفته می‌شد و برای تغییر یک واو برنامه به 6 ماه زمان نیاز بود.

وی افزود: دولت معتقد است، برای این که دست دولت در تغییر برنامه حین اجرا و با توجه به شرایط و موقعیت‌های پیش‌بینی نشده‌ای که ایجاد می‌شود، باز باشد، مجلس اختیارات خود را در چارچوب کلی برنامه اعمال ‌کند و وارد جزئیات نشود. البته ابزارهای نظارتی مجلس چون سوال، استیضاح و غیره هست که می‌توان از آن استفاده کرد.

قاسم حسینی اظهار کرد: مثلا متوسط قیمت نفت در برنامه چهارم 19 دلار پیش‌بینی شده بود و تازه این قیمت را نیز زیاد می‌دانستند. چه کسی پیش‌بینی می‌کرد ظرف چند سال بعد قیمت نفت به 140 دلار برسد یا بحران اقتصاد جهانی ایجاد شود؟ لذا دولت استدلال می‌کند که برنامه پنجم طوری منعطف تهیه شود که امکان تغییر آن با حفظ چارچوب کلی بسرعت امکان‌پذیر باشد که در این باره رایزنی‌های غیررسمی با مجلس در جریان است.

وی درباره نرخ رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه پنجم نیز حاضر به اعلام رقم آن نشد.معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به طرح تحول اقتصادی نیز گفت: طرح تحول اقتصادی در برنامه پنجم گنجانیده می‌شود.

وی درباره سایر شاخص‌های حیاتی برنامه پنجم افزود: نرخ بیکاری، نرخ تورم و نرخ مشارکت به عنوان 3 متغیر اصلی برونزا در قالب سناریوهای مختلفی مورد ارزیابی و پیش‌بینی قرار گرفته و مثلا درباره نرخ تورم چند سناریو مانند تورم تک‌رقمی و 2 رقمی ارائه شده؛ اما نهایی شدن این خواسته، تصمیمی حاکمیتی است و باید از جانب مقامات بالا ابلاغ شود.

وی درباره استخدام مشاور برای تهیه الگوی اسلامی  ایرانی برنامه پنجم و استفاده از آرای آیت‌الله مصباح یزدی در این باره تصریح کرد: بسیاری موسسه‌ها از جمله موسسه امام خمینی(ره)‌ متعلق به آقای مصباح یزدی پیشنهادهای خود را در این باره اعلام کرده‌اند؛ اما هنوز این پیشنهادها تصویب نشده و نظر شورای‌عالی برنامه پنجم لازم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها