محققان دانشگاه باواریا اعلام کردند صدای زنبورها محافظی است که می توان از آن به عنوان سلاحی علیه آفتها و کرمهای گیاه خوار که باعث وارد آمدن خسارت به محصولات کشاورزی می شوند سود جست.
کد خبر: ۲۲۴۸۰۹

به گزارش مهر، محققان به تازگی دریافته اند که صدای وزوز زنبورها برای گیاهان مفید بوده و می تواند از خورده شدن آنها توسط دیگر جانوران و حشرات جلوگیری کند.

به معنی دیگر زنبورها به عنوان محافظ شخصی گیاهان در طبیعت به شمار می روند زیرا صدای آنها باعث ایجاد ترس در حشراتی مانند کرمها شده و آنها را از گیاه دور می کند. در این صورت احتمال خورده شدن گیاه توسط حشرات دیگر نیز کاهش می یابد.

محققان بر این باورند که کشاورزان با ایجاد فضاهایی کوچک و کاشت گل در این فضاها در کنار برخی مزارع می توانند از ورود حشرات موذی و آفتها به مزارع جلوگیری کرده و میزان محصولات خود را به حداکثر برسانند.

کرمهای هزارپا که عمدتا از گیاهان تغذیه می کنند بر روی سطح بدن خود دارای پرزهایی هستند که این پرزها توانایی حس تغییرات و حرکات در جریان هوا را داشته و به حشره هشدار می دهد. یکی از عوامل ایجاد این تغییرات صوت است که با نزدیک شدن حشراتی مانند زنبور ایجاد می شود.

با این حال این حشرات توانایی تشخیص نوع حشره ای که در حال نزدیک شدن است را نداشته و تفاوت زنبورهای مهاجم و زنبورهای عسل را درک نخواهند کرد. به همین خاطر هر نوع تغییری مبنی بر نزدیک شدن زنبورها به کرمها آنها را تحت فشار و ترس قرار داده و از نزدیک شدن به گیاه منصرف خواهد کرد.

آزمایش ها نشان می دهد مزرعه گیاه فلفل قرمز شیرین زمانی که در معرض عبور و مرور زنبورها قرار دارد 60 الی 70 درصد کمتر از زمان حضور نداشتن زنبورها از حشرات موذی آسیب می بیند.

محققان دانشگاه باواریا در آلمان در حال بررسی امکان استفاده از گلهای زیباتر در کنار مزارعی هستند که به میزان زیادی تحت حمله آفتها قرار دارند تا با استفاده از این شیوه به جذب بیشتر زنبورها پرداخته و گیاهان را از معرض آفتها حفظ کنند. محققان بر این باورند که یافته های آنها می تواند آغازی بر شیوه ای جدید در کنترل بیولوژیکی گیاهان باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها