با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد

اجلا‌س شهرداران آسیا، برای احیای فرهنگ کهن شرقی

گروه جامعه: اولین اجلاس شهرداران کلانشهرها و پایتخت‌های آسیایی روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور، شهردار تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر و جمعی از شهرداران یا نمایندگان شهرداران کلانشهرهای کشورهای آسیایی در سالن همایش‌های برج میلاد به مدت 2 روز آغاز به کار کرد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، اگرچه حضور توام احمدی‌نژاد و قالیباف به عنوان شهرداران قبلی و فعلی شهر تهران پس از مدت‌ها در کنار یکدیگر از نکات جالب توجه این اجلاس بود، اما نکته قابل تامل این بود که به جز دومینیک دوویلپن نخست‌وزیر سابق فرانسه، البکوش نخست‌وزیر سابق الجزایر و محمد هلفانی رئیس بخش حکمرانی مرکز اسکان سازمان ملل متحد که به عنوان مهمان افتخاری در این همایش حضور داشتند با وجود اطلاع‌رسانی‌های وسیعی که شهرداری تهران به عنوان میزبان این اجلاس از چندی پیش در خصوص ابعاد مختلف این نشست و دعوت بیش از 40 شهردار کشورهای آسیایی صورت گرفته بود، اما در روز همایش جز تعداد معدودی از شهرداران برخی از پایتخت‌ها بقیه مدعوین تنها به اعزام نماینده‌ای از جانب خود در این اجلاس بسنده کرده بودند. شهردار تهران به عنوان اولین سخنران این اجلاس، این روز را برای آسیا روزی تاریخی و به‌یادماندنی عنوان کرد و افزود: زمانی که ابتکار برگزاری نشست شهرداران آسیایی در اجلاس روسای پارلمان‌های آسیا در سال 2007 از سوی تهران مطرح شد، این ایده با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و در این روز تعداد زیادی از این کشورها برای اولین بار با شعار
کد خبر: ۲۱۸۱۷۵

قالیباف تصریح کرد: اطمینان دارم این همایش فقط یک نقطه آغازین بوده و حرکت در مسیر ارتقای کیفیت شهروندان و تقویت هویت و ارزش‌های مشترک آسیایی روز به روز سرعت بیشتری پیدا‌خواهد کرد و انتظار می‌رود آثار و دستاوردهای آن در زمینه همکاری و همگرایی از طریق روابط سازنده و دوستی بیشتر میان مدیران شهری به ارتقای وضعیت زندگی مردم در سراسر آسیا منجر شود.

شهردار تهران تاکید کرد:  در جهان پرتلاطم امروز، تامین نیازهای جامعه بشری در گرو رویکرد و بینش جمعی است. ماهیت و روند پرشتاب تحولات جهانی دیگر مجالی برای رویکردی انزواطلب و دیدگاه‌های تکروانه باقی نگذاشته است.

اجلاس تهران گامی بلند در جهت احیای فرهنگ کهن ملت‌ها

در ادامه این اجلاس رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی گفت: به اعتقاد من این اجلاس مقدمه‌ای بر یک کار بسیار بزرگ و خوب بود، چرا که به طور کلی شرق و قاره آسیا علی رغم برخورداری از غنی‌ترین فرهنگ‌ها و تمدن‌های اسلامی، سالهاست تحت تاثیر ادبیات غربی اند و به همین دلیل ارتباط میان ملت‌ها به شدت آسیب دیده است. احمدی‌نژاد تصریح کرد: اجلاس شهرداران آسیایی که به میزبانی شهرداری تهران برگزار شده، گامی بلند در جهت احیای فرهنگ کهن ملت‌های آسیایی است.

در حاشیه اجلاس: 

- اگرچه هدف از این نشست تعامل بیشتر شهرداران شهرهای آسیایی در حوزه مدیریت شهری و چالش‌ها و مشکلات شهرها بود، اما این اجلاس تبدیل به محلی برای برقراری تعاملات سیاسی بین مدعوین و میزبانان شد، بطوری که رئیس‌جمهور و شهردار تهران درحاشیه مراسم  دیدارهایی با نخست وزیر سابق تونس و مقامات شهری اسلام‌آباد پاکستان و نخست‌وزیر سابق فرانسه برگزار کردند.

- تعدادی از شهرداران  یا نمایندگان آنها از مصاحبه و گفتگو با خبرنگاران استقبال می‌کردند اما بسیاری از مدعوین نیز به این بهانه که چون صرفا به نمایندگی از شهردارشان در این اجلاس حضور یافته‌اند؛ بنابراین اختیار کافی برای گفتگو ندارند، از مصاحبه خودداری می‌کردند که در این زمینه می‌توان به نماینده شهردار مسکو اشاره کرد که تلاش خبرنگار ما برای گفتگو با او بی نتیجه ماند.

- خستگی و عدم استراحت کافی از زمان رسیدن به تهران تا حضور در اجلاس از دلایل دیگر بی‌میلی مدعوین به مصاحبه با خبرنگاران بود.

- از نکات قابل توجه این اجلاس حضور خانم  دو آنگ ناچینگ‌مای شهردار شهر چیانگ مای کشور تایلند به عنوان تنها شهردار زن شرکت‌کننده در این مراسم بود.

- هنگام ظهر مهمانان خارجی برای صرف ناهار عازم هتل استقلال شدند و سایر مدعوین برای صرف ناهار به یکی از طبقات سالن‌های مجاور مرکز همایش‌های برج دعوت شدند، اما جالب این بود که بر خلاف روال همیشگی این گونه همایش‌ها و اجلاس‌های عمومی، خبرنگارانی که به دنبال مصاحبه بودند و کمی دیرتر رسیدند با ظرف‌های نقره‌ای‌رنگی شامل انواع غذاها، دسرها و نوشیدنی‌های مختلف دست نخورده  روی میزهای ناهارخوری مواجه شدند ؛ این در حالی بود که بسیاری از مدعوین ناهار را صرف کرده و در حال ترک سالن بودند. 

- به رغم مواقع دیگر که روابط عمومی‌ها برای درج خبرشان مرتب به خبرنگاران زنگ می‌زنند و التماس دعا دارند، روز گذشته هیچ یک از آنان برای انجام مصاحبه خبرنگاران با مهمانان همراهی نمی‌کردند.

- قرار است مهمانان این اجلاس امروز پس از مراسم ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و بازدید از موزه ایران باستان، از مرکز کنترل ترافیک شهر تهران و تونل توحید نیز بازدید به عمل آورند.

- بزرگراه همت روز گذشته به دلیل برگزاری اجلا‌س در سالن همایش‌های برج میلا‌د تا نزدیک ظهر از ترافیک سنگینی برخوردار بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها