بلز پاسکال ریاضیدان فرانسوی بود که به رغم عمر کوتاه خود توانست تاثیری شگرف در توسعه دانش هندسه و فیزیک بگذارد. وی در سال 1623 و در خانواده‌ای ثروتمند دیده به جهان گشود و بی‌شک همین شرایط مناسب موجب رشد وی در عرصه‌های مختلف علمی شده بود.
کد خبر: ۲۰۸۳۱۲

این دانشمند برجسته از همان دوران طفولیت هوش سرشار خود را نشان داد و خیلی زود به سوی جنبه‌های مختلف و جذاب علمی و تحقیقاتی کشیده شد، اما در این میان علوم هندسی یکی از گیراترین مفاهیم علوم آن دوران برای وی به حساب می‌آمد تا آنجا که پدرش برای کشاندن وی به سوی علوم کاربردی‌تر دیگر پاسکال نوجوان را از پرداختن به هندسه منع می‌کرد. پاسکال به همراه پدر خود و در حالی که مادرش را در 3 سالگی از دست داده بود راهی پاریس شد و در آنجا توانست نوعی ماشین حساب ابتدایی برای فعالیت‌های اقتصادی پدرش طراحی کند و به این ترتیب او را در آزاد گذاشتن خود در پرداختن به مطالعات علمی مورد نظرش متقاعد سازد.

این دانشمند در طول عمر کوتاه 39 ساله خود توانست با ارائه مثلث پاسکال و توسعه قانون احتمالات نام خود را در دنیای ریاضیات به عنوان یک تاثیرگذار غیرقابل انکار برجسته سازد. پاسکال همچنین در عرصه نویسندگی و پرداختن به مفاهیم فلسفی فعالیت‌های چشمگیری داشت به طوری که با ارائه اثری ارزشمند در عرصه علوم فلسفی موسوم به Letters Provincials نویدبخش پیدایش نظریه‌پردازی جوان در دنیای فلسفه نوین لقب گرفته بود، اما در کنار این اثر، کتاب ارزشمند دیگر وی یعنی اندیشه‌ها که متشکل از تفکرات مکتوب وی در زندگی شخصی است یکی از شاهکارهای دنیای نویسندگی به حساب می‌آید.

زندگی پاسکال همچون بسیاری از دانشمندان با چالش‌ها و رویدادهای متحول‌کننده همراه بوده است. روزی به همراه چند تن از دوستان خود سوار بر کالسکه در حال عبور از روی پلی بود که با رم‌کردن اسب‌ها و واژگون شدن کالسکه تا یک قدمی مرگ پیش رفت، اما به شکل معجزه‌آسایی از مرگ نجات یافت. البته وی تا مدتی هوشیاری خود را از دست داده بود، اما پس از آن بود که مسیر زندگی وی به کلی متحول شده و همین حادثه باعث شد تا وی به کلی از دنیای علوم و تحقیقات خارج شده و زندگی خود را وقف گرایشات مذهبی و پرداختن به این امور کند.
پاسکال در چند سال پایانی عمر خود بشدت از ناراحتی‌های معده و روده رنج می‌برد و در نهایت به دلیل ابتلا به زخم معده شدید در سال 1662 از دنیا رفت.

بدر السادات میرحسینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها