مسوولان بانک مرکزی به مصوبات بی توجهی می کنند

در روزهای اخیر، 20نماینده مجلس با ارسال نامه ای ، طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده اند.
کد خبر: ۲۰۷۹۹
این عده ، ناتوانی وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجرای مصوبه شهریور ماه مجلس را در ارتباط با تمدید وامهای خشکسالی کشاورزان ، از علتهای این استیضاح دانسته اند. به گفته این نمایندگان ، باوجود گذشت 5ماه از تصویب این قانون ، بانکها هنوز مصوبه مجلس را اجرا نکرده اند. براساس این مصوبه ، دولت موظف شده بود از طریق سیستم بانکی ، وام سالهای 79 و 78 و 77 کشاورزانی را که توانایی بازپرداخت ندارند، تمدید کند و بانکها نیز با تمدید زمان بازپرداخت ، اقساط وامها را به سالهای 84 و 83 و 82 منتقل کنند.
ناهماهنگی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد عامل اصلی است
محمدتقی رنجبر، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در این زمینه گفت : ناهماهنگی میان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی - که از گذشته نیز وجود داشته است - و بی توجهی مسوولان بانک مرکزی نسبت به پیگیری برخی مصوبات تا حصول نتایج ، علت اصلی این استیضاح است . او افزود: طبق مصوبه مجلس ، قرار شده بود وام کشاورزانی - که در سالهای 79 و 78 ، 77 گرفتار خشکسالی شده اند و مقامات مسوول شهرستان این خسارت را تایید کرده اند و پرونده مورد نظر را تشکیل داده اند - استمهال و وام مجددی به آنها اعطا شود که البته این امر، در صورتی ممکن است که به دیگر بانکها بدهکار نباشند. او تاکید کرد: کشاورزان با مراجعه به بانکها مشاهده کردند مشکلاتشان رفع نشده است و این امر در شرایطی رخ داد که مجلس مصوبه ای تصویب کرده بود، اما بانکها آن را اجرا نمی کردند. او در پاسخ به این پرسش که مسوولان بانکها چه دلیلی برای اجرا نشدن مصوبه داشتند ، گفت : مسوولان بانکها می گفتند این مصوبه فقط شامل حال دارندگان پرونده از سوی کمیته سوخت (مقامات مسوول هر شهرستان) است و کشاورزانی که خسارت دیده اند اما پرونده ندارند ، شامل این مصوبه نیستند. به گفته او، هم وزیر امور اقتصادی و دارایی و هم رئیس کل بانک مرکزی باید در نشستی به پرسش نمایندگان پاسخ می دادند تا مشکل در همان مقطع حل می شد. او تاکید کرد: در این استیضاح ، مشکلات مربوط به لایحه تجمیع عوارض نیز مطرح بوده است .
حاجی بابایی : احتمال منتفی شدن استیضاح وجود دارد
در ادامه ، حمیدرضا حاجی بابایی ، نماینده مردم همدان و ارائه کننده طرح استیضاح به مجلس ، با اشاره به صدور بخشنامه ای در تاریخ
28/11/81 از سوی مدیرعامل بانک صادرات ، مبنی بر الزام کلیه واحدهای استان های کشور به تمدید وامهای بازدپرداخت نشده کشاورزان ، گفت : جای امیدواری است که یک روز پس از ارائه طرح استیضاح به مجلس ، چنین بخشنامه ای از سوی بانک صادرات صادر می شود ، در حالی که بیشترین تخطی ها را در ارتباط با تمدید بازپرداخت وام کشاورزان شعبه های مربوط به این بانک داشته است و اگر به مرحله اجرا گذاشته شود و از سوی بانکهای دیگر به آن عمل شود، طرح استیضاح منتفی خواهد بود. او با اشاره به اعزام هیاتی از امروز به استان همدان ، برای بررسی شرایط کشاورزان در این استان گفت : طرح استیضاح به ریاست بانک مرکزی برمی گردد، ولی ما براساس قانون به استیضاح ریاست سازمان مربوط یعنی وزیر اقتصاد ناگزیر هستیم . او با اشاره به این که تنها کسانی که از رانتها برخوردار بوده اند، موفق به تمدید زمان بازپرداخت وامهای معوقه شده اند، گفت : با وجود صراحت قانون «اصلاح و پیشگیری از عوارض ناشی از خشکسالی و جبران خسارات» که سالهای 78 تا 80 را دربر می گیرد، بانک مرکزی بخشنامه ای را در تاریخ 31/3/81 صادر کرده است ، مبنی بر این که همه وامها با سودشان باید دریافت شوند و از آن زمان تا امروز، اغلب بانکها با احضاریه و اخطار ، کشاورزان را به پرداخت وام ، سود و جریمه دیرکرد مجبور کرده اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها