کنترل ‌لوازم‌‌ منزل ‌‌با‌‌ موبایل‌

امروز قصد داریم یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی و قدرتمند گوشی‌های نسل جدید را به شما معرفی کنیم. همان‌گونه که پیشتر هم گفته بودیم، گوشی‌های نسل جدید ترکیبی از چندین دستگاه مختلف هستند که ما را از حمل و جابه‌جایی تک‌تک آنها معاف می‌کنند و هم این‌که ابعاد و حجم بسیار کوچکتری دارند.
کد خبر: ۲۰۷۲۸۴

حال امکانی که ما امروز قصد معرفی آن را داریم، کنترل لوازم الکترونیکی دور و برمان از جمله دستگاه‌های تلویزیون،ضبط صوت، کولر‌های گازی، پخش‌کننده‌های دی‌وی‌دی و سی‌دی و دیگر سخت‌افزارهایی است که کنترل آنها از طریق دستگاه کنترل از راه دور یا همان ریموت کنترل انجام می‌گیرد. در ابتدای کار توضیحی کوتاه راجع به کارکرد آنها خواهیم داد. این دستگاه‌های کنترل از راه دور عمدتا از سیستم فروسرخ (IR)  استفاده می‌کنند و قادر هستند اطلاعات مربوط به کنترل آن وسیله را از طریق همین سیستم به دستگاه دلخواه انتقال دهند. تبادل اطلاعات در سیستم فروسرخ به‌صورت خطی است و شما برای کنترل هر وسیله لازم است که روبروی آن قرار گیرید.
این سیستم بر عکس سیستم بلوتوث که دارای سرعت پایین، اما دامنه 360 درجه است، از سرعتی بالا در انتقال اطلاعات (ولی به‌صورت خطی) استفاده می‌کند. حال با این توضیحات باید توجه داشته باشید که برای استفاده از این برنامه، گوشی موبایل شما حتما باید دارای سیستم فروسرخ باشد.

irRemote  نگارش 03. 1 

در ابتدای کار برنامه را دریافت کنید. این برنامه پیش از نصب باید ثبت شود (که مبحث آن در شماره قبلی گفتهه شده است). پس از ثبت این نرم‌افزار، آن را به گوشی خود انتقال داده و نصب کنید. بعد از نصب نیز شما باید ببینید که خواهان کنترل کدام‌یک از وسایل الکترونیکی اطراف خود هستید. برای این کار ابتدا گزینه Option  را بزنید و سپس گزینه Add Device  را انتخاب کنید. خواهید دید که فهرستی از انواع وسایل الکترونیکی (مانند کولرهای گازی، آمپلی‌فایرها، پخش‌کننده‌های سی‌دی و دی‌وی‌دی، پخش ‌کننده‌های صوتی، سینما‌های خانگی و دیگر کنترلرها) برای شما نمایان خواهد شد. وسیله دلخواه خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب دستگاه مورد نظر، فهرست دیگری از شرکت‌های تولیدکننده مشهور این گونه لوازم نمایش داده خواهد شد که شما باید مارک مربوط به دستگاه خود را نیز از این لیست انتخاب کنید. پس از انتخاب شرکت مورد نظر دوباره برای شما لیست دیگری به نمایش در خواهد آمد که همانا شماره‌های دستگاه‌های کنترل از راه دور است.

هر دستگاه کنترل از راه دور برای خود و بر حسب شرکت سازنده یک شماره دارد و شما برای به‌دست‌آوردن شماره دستگاه کنترل خود باید ریموت کنترل را به‌دقت نگاه کنید. در پشت و یا روی آن شماره‌ای وجود دارد که می‌تواند به شکل 5RX21C، 2 5541D و .... باشد. حال شما باید در آن منو دنبال شماره مورد نظر خود بگردید. اگر شماره مورد نظر شما در آن لیست موجود نبود، از گزینه Refresh  برای به‌روزرسانی این لیست استفاده کنید. اگر بعد از به‌روزرسانی نیز شماره مورد نظر یافت نشد، شما می‌توانید از نزدیک‌ترین شماره شبیه به دستگاه خود استفاده کنید. مثلا اگر دستگاه شما 16D21A بود می‌توانید از شماره 99D21A نیز استفاده کنید. در بسیاری از مواقع شماره‌های شبیه به هم می‌توانند جای یکدیگر استفاده شوند و کار خواهند کرد.

البته باید این نکته را یادآور شویم که برای به‌روزرسانی لیست‌ها و شماره‌ها و ... شما باید دسترسی به اینترنت داشته باشید که می‌توانید از دستگاه‌های همچون وایرلس، بلوتوث و GPRS برای اتصال به اینترنت استفاده کنید.

حال بعد از انتخاب شماره دستگاه کنترل از راه دور خود با یک لیست خالی موجه خواهید شد که تنها گزینه Refresh  در آن موجود است که با کلیک بر روی آن، گزینه‌ای جدید به آن لیست خالی اضافه خواهد شد و شما با کلیک بر روی آن کنترلر مربوط به خود را در فهرست کنترل‌های خود ذخیره خواهید کرد. این لیست متشکل از کنترل‌هایی است که شما یافته‌اید و از اینترنت دانلود کرده‌اید تا در مواقع ضروری از آنها استفاده کنید. اکنون با کلیک بر روی یکی از آنها نمایی از یک دستگاه کنترل از راه دور بر روی صفحه نمایش موبایل شما ظاهر خواهد شد. که کارکرد‌های مختلف آن بر اساس دکمه‌های موبایل شما تنظیم شده است.

اگر شما به فاصله 2-3 متری دستگاه مورد نظر بایستید و خروجی فروسرخ (اینفرارد) را به‌سمت دستگاه بگیرید و از دکمه‌ها استفاده کنید، می‌بینید که دستگاه نسبت به گوشی شما واکنش نشان خواهند داد.

همچنین شما می‌توانید بر اساس جواب گرفتن صحیح از آن دستگاه کنترل از راه دور با استفاده از گزینه option  و سپس Rank به آن وسیله امتیاز دهید تا دیگران نیز از کارایی مفید آن آگاهی پیدا کنند. در تنظیمات برنامه شما می‌توانید پوسته برنامه را عوض کنید و یا روش خروجی پرتو فروسرخ خود را نیز تغییر دهید که البته اینها در صورت پیش‌فرض، بهترین کارایی را خواهند داشت و شما لازم نیست برای کارایی بهتر دستگاه‌ها تغییراتی را در آنها اعمال کنید.

کارایی و ویژگی‌های این برنامه بسیار بالا است و ما تنها برخی از ویژگی‌های ممتاز این برنامه را معرفی می‌کنیم.
خودتان هم می‌توانید با کمی جستجو با زوایای مختلف و متنوع این برنامه آشنا شوید و از این برنامه لذت ببرید.
برای دریافت نسخه‌ای از آخرین نگارش این برنامه از نشانی اینترنتی زیر استفاده کنید:
http://forum.persianmobiles.com/2894-post1.html

 پژمان عاملی فرد

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها