آئین سنتی مذهبی "قالیشویان" همزمان با سالروز شهادت غریبانه حضرت علی بن امام محمد باقر(ع)،جمعه باحضور صدها هزار نفر از عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در "مشهد اردهال" کاشان برگزار شد.
کد خبر: ۲۰۶۴۸۸

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در این آئین، فلسفه پراکندگی اعضای خاندان نبوی و علوی در مناطق مختلف جهان اسلام بخصوص خاورمیانه و بالاخص ایران را یک امر عادی، طبیعی و بدون برهان، حکمت و فلسفه ندانست و گفت: وجود ائمه اطهار (ع) و فرزندان و نوادگان آنها در این مناطق دارای حکمت، فلسفه و تقدیر الهی بوده است.

آیت الله "عبدالنبی نمازی" افزود: ائمه اطهار (ع) و فرزندان و نوادگان آنها با فداکاری در راه خدا و با خون و شهادت خودشان شجره طیبه توحید را روی کره زمین زنده نگه داشته اند.

وی، مراقبت و فداکاری در راه دین خدا را ماموریت درجه یک اهل بیت عصمت و طهارت (ع) عنوان کرد و گفت: همه اعضای خاندان پیامبر اکرم (ص) براساس این رسالت از مدینه، مکه و شهرهای مرکزی اسلام خارج شدند و به گوشه و کنار جهان رفتند تا شهادت و قبور و بارگاه آنها باعث استمرار خط نبوت و ولایت شود.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) هم بر اساس تقدیر الهی به سرزمین فین و کاشان عزیمت کرداند.

وی از این امامزاده عظیم الشان به عنوان شخصیتی عالم، مجاهد و مبارز فی سبیل الله یاد کرد و گفت: میلیونها نفر در سال این امامزاده را شفیع خود قرار می دهند و خداوند سبحان نیز به علت مقامی که این سید بزرگوار دارد حاجات آنها را روا می کند.

آیت الله نمازی تصریح کرد: خداوند تبارک وتعالی اعضای اهل بیت را هرکدام در منطقه ای به عنوان حجت، شفیع ، واسطه و رابط بین خلق و خدا قرار داده است تا مردم پناهگاهی داشته باشند.

امام جمعه کاشان یادآور شد: اهالی فین و زائران امروز گردهم آمده اند تا بگویند خود و فرزندانشان در مسیر دفاع از اسلام وحفظ آرمانها و احکام الهی تا آخرین قطره خون باجان و مالشان در راه دین اسلام و خاندان عصمت و طهارت (ع) ثابت قدم خواهند ماند.

وی تاکید کرد: تقابل بین حق و باطل امروز هم درجهان وجود دارد، دشمنان دربرابر اسلام مقابله می کنند و کشورهای اسلامی عراق، افغانستان، پاکستان و فلسطین تحت نفوذ و تسلط دشمنان اسلام قرار گرفته اند.
آیت الله نمازی افزود: همه مسلمانان وظیفه دارند با یکدیگر در صف واحد و فشرده متحد باشند و با صفا، برادری و اخوت، خودشان را برای دفاع از اسلام آماده کنند.

به گفته وی، امروز در یک جبهه، استکبار، آمریکا و اسرائیل قرار دارند و در جبهه دیگر ، اسلام و در خط مقدم آن انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و ملت مجاهد ، قهرمان و سلحشور ایران قرار گرفته اند.

عضو خبرگان رهبری چوبهای بدست گرفته توسط اهالی فین کاشان را نماد سلاح دانست و گفت: پیام این نماد آن است که ما برای دفاع از اسلام با اتحاد و برادری در برابر دشمنان مسلح هستیم و با آنها مقابله می کنیم.

وی هشدار داد: باید خیلی مراقب باشیم امروز اسلام در محاصره سخت دشمنان قرار گرفته است و همه مسلمانان باید بدانند درکجای زمان قرار دارند و مسئولیتشان در دفاع از اسلام و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) چیست.

در آئین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فینی "قالی مقدس" را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود حسین حسین گویان به طرف چشمه آبی می برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوبها روی دست گرفته و با ندای یاحسین یاحسین به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.

امسال جوش و خروش مردان چوب بدست و جوانان سیاه پوشی که با فریادهای یا حسین یاحسین بر سر و سینه می زنند همراه با خیل عظیم مشتاقانی که از شهرهای دور و نزدیک برای دیدن این آئین آمده بودند فضای معنوی و شور و هیجان خاص و وصف ناپذیری به این مراسم منحصر به فرد داده بود.

حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر (ع) اوایل قرن دوم هجری به دعوت اهالی فین، قم و کاشان ازطرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس ازسه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در خطه "اردهال" کاشان شهید شد.

قالیشویان یکی از کهن ترن آئینهای سنتی مذهبی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهرماه برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) درخطه گلگون اردهال برگزار می شود.

مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها