بازار مواد سفیدکننده دندان پررونق شده است‌

به‌‌ هر ‌‌قیمتی‌‌ دندان‌های ‌خود‌ را ‌سفید ‌نکنید

همه می‌دانیم اولین فاکتورهای تاثیرگذار در چهره انسان‌ها، چشم‌ها و لبخندشان است؛ بنابراین خیلی عجیب به نظر نمی‌رسد که بازار سفید کردن دندان‌ها‌ (Bleaching) بسیار پررونق شود تا حدی که این کار بخش عمده‌ای از اعمال زیبایی را در رشته دندانپزشکی به خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر: ۲۰۵۲۹۳

به طور کلی 2 نوع تغییر رنگ دندانی داریم و عوامل مختلفی سبب تغییر رنگ طبیعی دندان می‌شوند. بنابراین دانستن نوع و عامل ایجادکننده این تغییر، می‌تواند ما را برای چگونگی درمان راهنمایی کند.

تغییر رنگ خارجی: جرم روی سطح دندان است و بر اثر نوشیدنی‌های تیره مانند قهوه یا کشیدن سیگار ایجاد می‌شود.

اگرچه در خیلی از مواقع، با یک مسواک زدن منظم و خوب از بین می‌رود، اما اگر بی‌توجهی شود و مدت بیشتری بماند، دیگر براحتی از بین نمی‌رود و دندان نیاز به سفید کردن پیدا می‌کند. در این مواقع سفید‌کردن دندان‌ها تا چند هفته، تحت نظر دندانپزشک صورت می‌گیرد.

تغییر رنگ داخلی: رنگریزه‌ها در داخل دندان شکل می‌گیرند و در سطح آن نمایان می‌شوند. این تغییر می‌تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود: الف)‌ ضربه به دندان که می‌تواند خون‌رسانی دندان را قطع کند و در نتیجه سطح دندان تیره و سیاه شود. ب)‌ مصرف تتراسایکلین در دوران کودکی. ج)‌ تغییر رنگ طبیعی دندان در اثر بالا رفتن سن و د)‌ مصرف بیش از حد فلوراید (فلوئورزیس)‌.

هر کدام از این عوامل رنگ خاصی را در دندان ایجاد می‌کنند. این نوع تغییر رنگ‌ها بسیار سخت‌تر سفید می‌شوند. قبلا برای آنها درمان روکش پیشنهاد می‌شد؛ اما امروزه روش‌های سفید کردن دندان‌ها یا بلیچینگ در ماه‌های متوالی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

توصیه می‌شود اگر شما نیز دچار تغییر رنگ به علت‌های فوق هستید، به صورت خودسرانه محصولات سفیدکننده دندان را نخرید.

با دادن اطلاعات کافی به دندانپزشکتان، او را در رسیدن به علت اصلی تغییر رنگ راهنمایی کنید و از وی مشورت بخواهید.

بعضی اوقات تغییر رنگ دندان در اثر تغییر رنگ مواد پرکردگی سفیدرنگ (کامپوزیت)‌ است که مواد سفیدکننده هیچ تاثیری در برگرداندن رنگ آن ندارد. در این موارد تنها راه این است که دندانپزشک ماده پرکردگی را تعویض کند.

با چه مکانیسمی دندان‌ها سفید می‌شود؟

دندان از 2 لایه تشکیل شده است: 1)‌ لایه سخت بیرونی به نام مینا 2)‌ لایه نرم درونی به نام عاج‌

مینا از منشورهای مینایی تشکیل یافته و طوری طراحی شده است که دندان را در مقابل نیروهای جویدن، اسیدهای غذا و ضربه محافظت می‌کند.

اما لایه مینایی متخلخل است، در نتیجه مواد رنگریزه‌دار در گذر زمان، به این منشورها وارد می‌شوند و از سفیدی طبیعی رنگ دندان می‌کاهند. بیشتر از آنچه فکر کنید این رنگریزه‌ها داخل لایه مینایی می‌شوند به حدی که با مسواک‌زدن معمولی نمی‌توان آنها را پاکیزه کرد.

روش‌های سفید کردن اگر واقعا بجا مصرف شوند، علمی هستند و با ایجاد واکنش‌های شیمیایی اکسیداسیون، ترکیبات رنگریزه‌دار را از بین می‌برند. بیشتر این مواد حاوی کربامید پراکساید و هیدروژن پراکساید هستند.

برای بلیچینگ 3 روش مرسوم است:

1 - در مطب دندانپزشک.

2 - کیت‌های خاص و پیشرفته سفیدکننده که به توصیه دندانپزشک در خانه توسط فرد مصرف می‌شود.

3 - موادی که در بازار موجود است.

سفید کردن دندان‌ها در مطب‌

این روش، سریع‌ترین و موثرترین راه سفید کردن دندان است. دندانپزشک با محافظت از لثه‌ها، مواد را فقط روی دندان‌ها قرار می‌دهد و تمام مراحل اکسیداسیون تحت نظارت مستقیم دندانپزشک انجام می‌گیرد.

ممکن است شروع واکنش‌های شیمیایی با گرما، نورهای مخصوص یا لیزر انجام شود.

بعضی دندانپزشکان ترجیح می‌دهند بخشی از درمان در مطب انجام گیرد و بخشی از آن نیز با آموزش‌های خاص و توسط کیت‌های مخصوص توسط خود بیمار در منزل ادامه یابد.

کیت‌های مخصوص که توسط بیمار در منزل استفاده می‌شود به شما اجازه می‌دهد این کار را در خانه انجام دهید، اما مدت بیشتری طول می‌کشد تا به نتیجه برسید.

برای این کار دندانپزشک باید با قالب‌گیری از دهان شما، قالب مخصوصی را برایتان درست کند که با دندان‌هایتان تطابق داشته باشد و از لثه‌هایتان محافظت کند. این روش نیز باید حتما با مشورت دندانپزشک و بنا به تشخیص او انجام شود.

مواد موجود در بازار

انواع مختلفی وجود دارد مانند: نوارهای سفیدکننده، برس‌های مخصوص و قالب‌هایی که ادعا می‌شود برای سایز دهان همه افراد مناسب است.دقت کنید اغلب اینها فقط دندان‌های قدامی را سفید می‌کنند و در واقع بقیه دندان‌ها فراموش می‌شوند. در ضمن قالب‌ها معمولا سایز همه افراد نیست و تطابق خوبی به اندازه قالب‌های دست‌ساز دندانپزشک ندارد. در نتیجه خطر تماس مواد سفیدکننده با لثه و آسیب آن را به دنبال دارد.

همچنین اگر بیمار دقیقا نداند تا چه مدت باید از آن استفاده کند، استفاده بیش از حد آن مشکل‌ساز می‌شود.

اگر قصد خرید یکی از این محصولات را دارید، دندانپزشک خود را در جریان بگذارید.

ریسک‌ها و عوارض درمان بلیچینگ‌

1)‌‌حساسیت: بیشترین عوارض این درمان، حساسیت شدید دندان به غذاهای سرد و گرم است. اگر در حین درمان دچار این مشکل شده‌اید، ممکن است با تکمیل درمان برطرف شود، اما اگر یک ماه بیشتر از خاتمه درمان گذشته و شما این حساسیت را احساس می‌کنید، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

2)‌ آسیب به لثه: بیش از 50 درصد اشخاصی که این درمان‌ها را انجام می‌دهند، تا حدودی دچار آسیب لثه می‌شوند. این عارضه بیشتر در اثر استفاده از قالب‌های موجود در بازار که با دهان تطابقی ندارند، ایجاد می‌شود.

3)‌ سفید کردن ناهماهنگ: دندان‌هایی که دارای روکش یا مواد پرکردگی هستند، تحت اثر این درمان سفید نمی‌شوند. دندان‌های طبیعی تغییر رنگ پیدا می‌کنند، در نتیجه باعث ایجاد ظاهری غیریکنواخت می‌شوند. در این موارد باید پرکردگی‌ها و روکش‌ها تعویض شوند.

در این درمان، نوک دندان‌ها سفید می‌شود، بعد بتدریج بقیه قسمت‌های دندان روشن‌تر می‌شود.

در اواسط درمان، حتی دندان دچار لکه‌های سفیدرنگ می‌شود که البته این اثر با تکمیل درمان بهبود می‌یابد.

آگاه باشید که...

بلیچینگ یک روش علمی و درمانی است، اما اگر در جای مناسب و بدون مشورت با دندانپزشک انجام شود، باعث حساسیت‌های شدید و مشکلات فراوان می‌شود.

بهترین روش پیشگیری است! بهترین راه پیشگیری از تغییر رنگ‌های دندان، ترک کردن سیگار و نوشیدن مایعات رنگ‌دار به وسیله نی است.

عاقلانه تصمیم بگیرید و تحت تاثیر آگهی‌های تجاری و بازار داغ مواد سفیدکننده دندان نباشید.

دکتر پریسا پیروزمند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها