کالین پاول مدارک خود علیه عراق را ارایه داد

جام جم آنلاین - کالین پاول وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه 5 فوریه مدارک خود علیه عراق را به شورای امنیت ارایه داد.
کد خبر: ۲۰۳۵۵
به گزارش شبکه تلویزیونی CNN ، کالین پاول وزیر خارجه امریکا در یک سخنرانی که بیش از 80 دقیقه به طول انجامید اسناد و مدارکی مبنی بر نقض مفاد قطعنامه 1441 سازمان ملل متحد توسط عراق ، ارتباط این کشور با شبکه القاعده ، ادامه برنامه تسلیحات هسته ای را به شورای امنیت ارایه کرد.
کالین پاول در آغاز سخنان خود گفت : قطعنامه 1441 آخرین فرصت را دراختیار عراق قرار داده بود، شورای امنیت از عراق خواسته بود که خلع سلاح شود ، نه اینکه بازرسان به عراق بروند تا آنچه که پنهان شده است را کشف کنند.
وی افزود تمام اسنادی که به شما نشان می دهم توسط سرویس های اطلاعاتی امریکا و سایر کشورها به دست آمده اند.
شما شاهد یک زنجیره از وقایع و اقدامات تکان دهنده ای خواهید بود که نشان می دهد عراق و صدام حسین کمترین حسن نیتی را نشان نداده اند.
کالین پاول ابتدا یک نوار از گفتگوی دو افسر عراقی را پخش کرد که بااشاره به یک ماشین دستکاری شده مجتمع القندی ابراز می کنند که بازرسان نباید آن را مشاهده کنند.
دیگری در پاسخ می گوید که این وسیله منتقل شده است .
در یک نوار دیگر که در روز 30 ژانویه ضبط شده یک افسر گارد ریاست جمهوری می گوید، تعدادی از مهمات که درمیان آنها مهمات ممنوعه وجود دارد باید جابه جا شوند.
کالین پاول آنگاه گفت این اقدامات بخشی از پنهان کاری هایی است که درجریان 12 سال اخیر به فرمان عالیترین سطوح قدرت در عراق انجام می شوند.
صدام حسین و رژیم عراق به جای همکاری با بازرسان تمام تلاش خود را مصروف این پنهان کاری کرده اند که بازرسان هیچ چیزی را پیدا نکنند.
ما می دانیم که پسر صدام دستور داده بود تمام سلاح های ممنوعه از کاخ های صدام جمع آوری شوند و به مکانهایی دیگر انتقال یابند و تمام مدارک در خانه دانشمندان عراقی پنهان گردند.
سپس کالین پاول تصاویر ماهواره ای که روز دهم نوامبر 2002 از یک انبار مهمات مجتمع نظامی التاجی برداشته شده بود را نشان داد.
وی با نشان دادن یک کامیون مخصوص پاکسازی در پیرامون یکی از انبارها گفت این امر ثابت می کند که قبل از آمدن بازرسان عراق تمام اماکن نگهداری سلاحهای کشتارجمعی را به خوبی پاکسازی کرده است .
عکس دیگری یک مرکز موشک های بالستیک را نشان می داد که وسایل نقلیه و یک جرثقیل برای جابه جا کردن موشک ها مشاهده می شدند.
پاول گفت : چرا عراق این نقل و انتقالات را انجام داده است؛ وی افزود عراق از شبکه وسیع جاسوسان خود برای جاسوسی بازرسان استفاده کرده است .
در عین حال صدام حسین دانشمندان عراقی را مجبور به امضای سوگندنامه هایی کرده است که درصورت افشای اسرار جرم آنها مرگ است .
حتی یکی از دانشمندان عراقی را مخفی کرده و برای وی گواهی فوت جعلی صادر شده است .
کالین پاول یک نوار ویدئو مربوط به سال 1995 را نشان داد که یک هواپیمای میراژ اف یک عراقی درحال تمرین پخش مواد شیمیایی بود.
وی گفت عراق مخازن سوخت هواپیماهای بمب افکن میراژ را تغییر داده و می تواند مواد شیمیایی یا میکروبی را از این طریق منتشر نماید.
همچنین تصاویری از مجتمع المصیب نشان داده شد که در ماه مه 2002 ماشین ها و کامیون های پاکسازی در آن مشغول فعالیت هستند ، سپس تصاویری از همین مکان به نمایش درآمد که خاک این منطقه تراشیده شده و پوسته روی خاک برداشته شده است تا نشانه های ساخت سلاحهای شیمیایی ازبین رفته باشد.
پاول گفت عراقی ها حتی سلاحهای شیمیایی را روی انسان آزمایش کرده اند و به نقل از یک منبع افزود 1600 نفر زندانی به واحدهای ویژه ای که آزمایش های شیمیایی انجام می دادند منتقل شده و پس از انجام آزمایش و مرگ آنها، اجسادشان تشریح می شد تا عملکرد این سلاحها بررسی شود.
پاول تاکید کرد: ما تخمین می زنیم عراق بین 100 هزار تا پانصد هزار تن مواد شیمیایی کشنده دراختیار دارد.
پاول در ادامه سخنرانی خود گفت هیچ نشانه ای از اینکه صدام حسین از برنامه تولید سلاحهای هسته ای دست کشیده باشد وجود ندارد، صدام حسین مصمم است دستکم به یک بمب هسته ای دست یابد.
عراق دارای دستگاه هایی برای غنی سازی اورانیوم است و در سال 1999 و 2000 میلادی تلاش کرد ازطریق شرکتهایی در رومانی ، هند، روسیه و اسلوونی به وسایل لازم برای شکافتن هسته سلاح اتمی دست یابد.
وی گفت عراق برنامه تولید موشکهای بالستیک با برد بیش از 1200 کیلومتر را دنبال می کند.
این موشکها برای دفاع استفاده نمی شود بلکه عراق با این موشکها قصد پرتاب کلاهک های شیمیایی ، میکروبی و هسته ای را دارد.
کالین پاول درمورد ارتباط عراق با شبکه القاعده گفت ، عراق از چند دهه قبل با شبکه های تروریستی در ارتباط بوده است .
امروز نیز به یک شبکه تروریستی که با القاعده در ارتباط است ، پناه داده است . این گروه در مناطق کردنشین که خارج از کنترل بغداد است فعالیت می کند اما ماموران عراقی با آنها همکاری می نمایند.
وی گفت علاوه براین دستکم حدود 24 نفر از اعضای بلندپایه القاعده در عراق به سر می برند.
کالین پاول در پایان سخنان خود پیشینه صدام حسین در کشتار مردم عراق ، کردها و حملات شیمیایی علیه اتباع خود در شمال و جنوب عراق و استفاده از سلاحهای شیمیایی در جنگ عراق و ایران علیه نیروهای ایرانی اشاره کرد.
وی گفت صدام هنوز آرزوی تسلط بر منطقه را در سر دارد.
وی در پایان گفت : عراق از این فرصتی که دراختیار این کشور گذاشته شده بود، استفاده نکرد.

کالین پاول چندین کشور از تهاجم امریکا به عراق حمایت می کنند
پاول : امریکا می تواند به تنهایی علیه عراق دست به اقدام نظامی بزند
دیدگاه های پاول در روزنامه وال استریت ژورنال
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها