گروه سیاسی: غلامعلی حدادعادل بعد از آن که از ریاست مجلس محروم شد در جمع خبرنگاران اعلام کرد تا مدت‌ها روزه سکوت خواهد گرفت اما ظاهرا روزه سکوت وی به درازا نکشید و او ناچار شد درخصوص کمبودها و کاستی‌ها لب به سخن بگشاید و از نقایص نظارت مجلس و ناکامی‌های عمل به قوانین مصوب بگوید. وی روز گذشته در اولین نطق قبل از دستور خود در مقام نماینده تهران بعد از تشکیل مجلس هشتم با یادآوری وظیفه نمایندگان و خاطره شهدایی که خون آنها در راه انقلاب ریخته شده، اعلام کرد که خادمان ملت باید فراتر از طرفداری از هر حزب، جناح، تشکیلات و جریان سیاسی، طرفدار ملتی باشند که 30 سال پیش جوانان مومن و دلاورش به شهادت رسیدند. حدادعادل با یادآوری این که اگر ذره‌ای از صراط مستقیم، حق و عدالت منحرف شویم در پیشگاه خداوند جبار، قهار و منتقم گرفتار خواهیم آمد، خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد که مجلس نیرومند و منطقی، فراکسیون‌های نیرومند و منطقی می‌خواهد و اگر فراکسیون‌ها به منزله اتاق فکری برای مجلس درنیایند، آنچه از مجلس حاصل می‌شود، چیزی خواهد بود بی‌نظم و بی‌حساب، موزائیک‌وار و شتابزده که حکایت از روزمرگی می‌کند و چنین است که فرصت‌ها از دست می‌رود.
کد خبر: ۲۰۱۱۳۰

وی با اشاره به این که اگر در خارج از صحن مجلس برنامه و تشکیلات مدیریتی برای هدایت کار مجلس به وجود بیاید و رفتار مجلس در صحن علنی خلق‌الساعه و عجولانه نباشد، مجلس هویت پیدا می‌کند، افزود: آن‌وقت اگر گفته شود که مجلس باید چنین و چنان کرده و یا می‌تواند چنین و چنان کند، معلوم می‌شود که مجلس چیست و کیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی با یادآوری این که در مجلس بعد نظارتی ضعیف است، اعلام کرد که کار مجلس نه فقط مجلس هشتم بلکه همه مجالس غالبا شبیه کار مادری است که نوزادی را با سختی در درون خود پرورش دهد و با سختی آن را به دنیا آورد و برای او شناسنامه بگیرد، آن‌گاه این فرزند را پس از تولد در کوچه و خیابان سر راه بگذارد و دل از او برکند و دیگر سراغش را هم نگیرد.حداد عادل در قسمت دیگری از نطق قبل از دستور خود با تاکید بر این که قانون مدیریت جامع خدمات کشوری معروف به نظام هماهنگ پرداخت با تلاش بسیار به تصویب رسید اما امروز کسی چه می‌داند که چه سرنوشتی پیدا کرده است، گفت: مجلس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 را تصویب کرد، در حالی که چه کسی مراقبت می‌کند تا بداند این قانون چگونه اجرا می‌شود و تا چه اندازه مبنا و راهنمای کار دولت قرار گرفته است؟

وی به قانون ساماندهی حمل و نقل و تبصره 13 قانون بودجه سال 85 و سهمیه‌بندی بنزین اشاره کرد و گفت: آیا کاهشی در مصرف بنزین در خیابان‌های شهر مشاهده می‌کنیم؟ آیا مردم از راه‌بندان‌های وحشتناک آسوده شده و آیا میزان خرید ارزی بنزین همان است که مجلس تصویب کرده است؟

حداد عادل با تاکید بر این که مسوولان می‌گویند علاوه بر مبلغی در حدود 3 میلیارد دلار بودجه ارزی تصویب شده از سوی مجلس، به 8 میلیارد دلار دیگر نیز احتیاج دارد، خاطرنشان کرد که باید بپرسیم چه بر سر قانون بودجه آمد.

وی با تاکید بر نظارت مجلس و فرمایشات رهبری گفت: رهبری فرمودند که کار مجلس ریل‌گذاری است تا قطار دولت روی این ریل حرکت کند، آیا دولت روی ریل قوانین مجلس حرکت می‌کند که پاسخ مثبت یا منفی به این سوال مستلزم نظارت سازمان یافته و مدیریت شده است و چنین ابزاری در ساختار مجلس پیش‌بینی شده است.

رئیس مجلس هفتم تاکید کرد اگر نمایندگان می‌خواهند زحماتشان نتیجه داشته باشد و از قانونگذاری ثمری حاصل شود، باید در اندیشه اصلاح ساختار مجلس به منظور تقویت نظارت بر اجرای قوانین باشند.

انتقاد منصفانه چیزی غیر از تضعیف دولت است‌

رئیس کمیسیون فرهنگی بعد از نطق خود در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالات متعدد بویژه در مورد عملکرد دولت و مرز بین نقد و تخریب دولت اعلام کرد که بیان عیب‌ها و انتقاد منصفانه چیزی به غیر از تضعیف دولت است. وی افزود: عده‌ای هیچ حسنی را نمی‌بینند و همیشه عیب‌جویی می‌کنند و برخی دیگر عیبی نمی‌بینند و فقط دنبال تعریف و تمجید هستند که هر دو امر اشتباه است.

وی تاکید کرد: تضعیف دولت اشتباه است، ولی بیان ضعف برنامه‌ها یک وظیفه است.

حدادعادل با اشاره به بیانات رهبری در هفته دولت و تایید خدمات دولتمردان گفت: ایشان فرمودند دولت را تضعیف و تخریب نکنید تا بتواند کشور را اداره کند، بر همین اساس باید عیب و اشکال‌ها و محاسن را منصفانه نقد کرد.وی افزود: اگر کسی فقط ضعف‌ها را می‌بیند و بیان می‌کند، معلوم می‌شود که قصد تخریب دارد.

حدادعادل گفت منتقد باید فکر کند که اگر خودش جای مسوولان بود، دوست داشت چطور از او انتقاد کنند، دولت هم باید خودش را جای دیگران بگذارد که اگر جای مردم یا نمایندگان بود، چطور انتقاد می‌کرد.

وی درباره نتیجه نامه رحیم‌مشایی به کمیسیون فرهنگی گفت: من از آقای مشایی خواستم نامه‌ای بنویسد و درباره اظهاراتش توضیح دهد، نامه ایشان نظر اعضای کمیسیون را برآورده نکرد. اعضای کمیسیون هم موضع خود را نسبت به نامه ایشان اعلام کردند. حدادعادل افزود: انتظار ما این بود که ایشان نامه بهتری می‌نوشت.

وی در خصوص دوباره آمدن مشایی به کمیسیون گفت: ما از ایشان دعوت نکرده‌ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی در خصوص این که آیا شما فرم اطلاعات خانوار را پر کرده‌اید، گفت: من این فرم را اصلا ندیده‌ام و آن را پر نکرده‌ام، چرا که معتقدم اگر قرار است به شخصی کمک شود، نباید برای امثال بنده باشد. البته آقای احمدی‌نژاد گفت، کسانی که می‌توانند زندگی خود را بگذرانند، از این فرم‌ها پر نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها