دکتر علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس درباره ادغام ذوب آهن اصفهان و سنگ آهن مرکزی گفت: این کار نیازمند تصویب وزارت صنایع و معادن است که مصوبه آن از طریق بورس ارائه می‌شود، البته هیات عالی واگذاری نیز باید براساس قانون اصل 44 دراین باره تصمیم گیری کند.
کد خبر: ۱۹۶۹۲۷

به گزارش ایسنا ، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه مراسم افتتاح2سامانه و تالارخدمات امور سهامداری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در جمع خبرنگاران درباره اظهار نظر برخی از مسولین در خصوص اعلام قیمت برای برخی از سهام از جمله مخابرات توضیح داد: اطلاعات شرکت بورس همان داده‌هایی است که روی سایت در اختیار عموم قرار دارد و اظهار نظر یک مسوول در مورد قیمت سهام مخابرات مشمول دست‌کاری قیمت نبوده و موضوعی حتمی نیست و رقم اعلامی از نظر ما هیچ مبنایی ندارد.

وی درباره ماهیت تقاضای نانوشته در سازمان بورس برای خرید سهام گفت: تقاضای نانوشته این است که به عنوان مثال کسی با تلفن اعلام کند که سهمی برایش خریداری شود و البته موظف است که فرم مربوطه را پرکند. با توجه به اینکه تقاضا وابسته به قیمت است و هر چه قیمت افزایش یابد، تقاضا کاهش می‌یابد. همچنین یک فرد ممکن است از طریق چند کارگزار درخواست دهد.

او در پاسخ به این پرسش که چهار میلیارد تقاضا پیش از عرضه سهام مخابرات برای خرید آن وجود داشته؟ گفت: تصور نمی‌کنم این تعداد تقاضا پیش از عرضه برای خرید این سهام وجود داشته است، قیمت روی 160 تومان عرضه‌ می شد که تا 157 تومان کاهش یافت و باز به روال قبل بازگشت. البته اگر شرایط بازار مساعد باشد، سازمان خصوصی سازی باید به تعهد عرضه خود عمل کند و تصور می‌کنم به جز پنج درصد عرضه شده فعلی، پنج تا شش درصد دیگر حداقل به شرکت بورس تعهد داشته باشد. بورس همواره درخواست کرده که در همان زمان که صف خرید بالاست، این میزان سهام نیز عرضه شود اما تحقق آن به مصوبه‌های مختلف باز می‌گردد.

صالح آبادی با اشاره به ادامه پس لرزه‌های مخابرات در پاسخ به راهکار حل تعلل در واگذاری مابقی سهام شرکت‌ها گفت: در روز عرضه‌ اولیه هر سهمی باید دستور فروش پر شده و به رویت شرکت بورس برسد و پس از ارائه آن به کارگزار اجازه عرضه داده می‌شود و این تنها راه ممکن برای جلوگیری از تعلل است. اما متاسفانه در روز بعد شرکت‌ها به تعهد خود عمل نمی‌کنند.

رییس سازمان بورس افزود: هنگامی که اعلام می‌شود در روز مشخصی قرار است سهمی عرضه شود، یک فضای عمومی برای آن ایجاد می‌شود اما اگر به خاطر این موضوع جلوی عرضه گرفته شود ابعاد منفی در جامعه ایجاد می‌شود. این در حالی است که همواره در مصوبه‌ هیات پذیرش تاکید داشته‌ایم در روز عرضه محرز شود که مجوز عرضه صادر شده یا خیر؟ پس باید آمادگی داشت که اگر روز عرضه سررسید و جلوی عرضه گرفته شد چنین اتفاقی در مورد آن سهام رخ داده است.

صالح آبادی گفت: یکی از مشکلات پالایشگاه تبریز نیز همین موضوع است زیرا در مورد پالایشگاه اصفهان که در بورس عرضه شد قرار بود روزهای پس از عرضه اولیه مابقی پنج درصد سهام عرضه شود. اما این اتفاق نیفتاد و اعلام شد که برگه سهم را شرکت ملی پالایش و پخش در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار نداده است (وکالت نداده) و بدین ترتیب شرکت بورس در مورد پالایشگاه تبریز اعلام کرده تا زمانی که برگه از آن‌ها دریافت نشود سهام شرکت عرضه نمی‌شود. در حال حاضر عرضه پالایشگاه تبریز هیچ مشکلی جز این موضوع ندارد.

صالح آبادی ادغام ذوب آهن اصفهان و سنگ آهن مرکزی را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به این‌که سنگ آهن مرکزی ایران ماده اولیه ذوب آهن اصفهان را تامین می‌کند و شرکت سنگ آهن مرکزی جزو 531 شرکت در فهرست واگذاری قرار دارد، طبق اصل 44 جزو موارد حاکمیتی دولت نبوده بنابراین در هیات پذیرش پیشنهاد ادغام این دو شرکت مطرح شد به طوری که ذوب آهن اصفهان، سنگ آهن مرکزی را خریداری کرده و پس از ادغام این دو یک جا وارد بورس شوند که به طور قطع اگر سنگ آهن به ذوب آهن داده شود نه تنها قیمت ذوب آهن در بورس بالاتر می‌رود بلکه ریسک تامین مواد اولیه برای ذوب آهن کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: این کار نیازمند تصویب وزارت صنایع و معادن است که مصوبه آن از طریق بورس ارائه می‌شود. البته هیات عالی واگذاری نیز باید براساس قانون اصل 44 در این باره تصمیم گیری کند.

رییس سازمان بورس در خصوص لایحه مالیات ابزارهای جدید به ایسنا گفت: لایحه‌ای در زمان وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی ارائه شد و در حال حاضر نیز با وزیر جدید در میان گذاشته شده است که فردا (روز دوشنبه) در جلسه کمیسیون فرعی شورای بورس و هفته آینده در شورای بورس این موضوع مطرح می‌شود و پس از تصویب آن تا اواسط شهریور ماه به هیات دولت ارسال خواهد شد، البته پس از تصویب در شورای بورس متن کامل آن اعلام می‌شود.

وی تمام نهادها، ‌بازارها و ابزارهای جدید، OTC، شخصیت حقوقی صندوق‌ها و عرضه‌ سهام در خارج از کشور را مشمول این لایحه دانست. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها