هنرمندان شهرستانی در جشن 30‌سالگی انقلاب حاضر می‌شوند

اعلام جزئیات 30 اثر موسیقایی صدا و سیما در جشن انقلاب‌

گروه فرهنگ و هنر: آهنگسازان و موسیقیدانان برجسته کشور با ساخت 30‌آهنگ و موسیقی فاخر به پیشواز جشن‌های سی ‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی می‌روند. کرم‌رضا پیریایی، رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما با اعلام این خبر گفت: اکنون که 3 دهه از آن خیزش شکوهمند گذشته است، با فراخوان مرکز موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 30 نفر از استادان موسیقی و آهنگسازان برجسته کشور، دعوت صدا و سیما را لبیک می‌گویند و گردهم خواهند آمد تا با خلق آثار خود یاد پایداری‌ها و آرمان‌های شکوهمند انقلاب را گرامی دارند.
کد خبر: ۱۹۴۲۴۳

به گزارش فارس وی افزود: به‌گواهی اسناد انقلاب، اهالی هنر بویژه جامعه موسیقی کشور نقش بارز و روشنی در شکل‌گیری هیجانات و شور انقلابی داشته‌اند و با ساخت آثار ماندگار، وظیفه تاریخی خود را در آن مقطع بخوبی انجام داده‌‌اند.

برنامه کار

پیریایی در خصوص شیوه ساخت 30 اثر فاخر گفت: در این طرح، هر آهنگساز ساخت یک اثر را به عهده خواهد گرفت و بر اساس شناخت و تجربیات خود، یک زاویه از ابعاد و مضامین مورد توجه انقلاب را در قالب‌های موسیقایی ارائه خواهد کرد.

رئیس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما، در خصوص ژانر این آثار تولیدی بیان کرد: عموم این آثار در قالب ایرانی شامل موسیقی سنتی یا محلی -‌ مقامی ساخته می‌شوند، اما ژانرهای ارکسترال و تلفیقی شامل آثار بی کلام نیز به کار گرفته خواهد شد.

حضور ملی‌

وی ادامه داد: 10 قطعه از آثار یاد شده را استادان برجسته موسیقی محلی و مقامی سراسر کشور با گویش‌های مختلف لری، کردی، لری بختیاری، ترکی، گیلکی، مازنی، عربی و خراسانی خواهند ساخت و 20 قطعه دیگر نیز به شناخته شده ترین استادان موسیقی کشور سفارش داده شده است. پیریایی در پاسخ به این پرسش که انتخاب کلام این آثار موسیقایی به چه شکل بوده و آیا این طرح شامل بازسازی سرودهای انقلابی نیز خواهد شد یا خیر، گفت: طبعا برای ساخت این آثار، ترانه سرایان و شاعران مطرح کشور دعوت به همکاری می‌شوند و در خصوص بحث بازسازی سرودهای انقلابی، طبعا تأکید بر ساختار موسیقایی منسجم و مضامین ستوده است.

وی به فارس گفت: در این راه، منعی برای بازسازی و روایت نوینی از آثار ماندگار موسیقی مرتبط با انقلاب وجود ندارد، اما باید مراقب باشیم که مواریث هنری انقلاب شکوهمند اسلامی که در اذهان و خاطرات مردم ماست حفظ و پخش شود.

اجماع هنرمندان موسیقی‌

رئیس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما، اجماع 30 موسیقیدان بزرگ کشور را برای ساخت این تعداد موسیقی فاخر در تاریخ فرهنگ و هنر کشور کم نظیر خواند و گفت: حاصل اجماع بزرگان هنر کشور، شکل‌گیری یک رویداد ارزشمند در بستر رسانه ملی و بلکه سپهر فرهنگی کشور است.

مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما طی 2 سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری را به منظور تقویت موسیقی رسانه انجام داده که از آن جمله می‌توان به بررسی 5 هزار اثر موسیقایی طی 54‌روز و انتخاب 1000 اثر از این تعداد برای پخش، تقویت شوراهای مرکز موسیقی، توجه به موسیقی محلی  -‌ مقامی و تأکید بر این نوع موسیقی و برگزاری جشنواره‌های ترنم وحدت و ترنم رحمت اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها