گفتگو با جیمز مک آوی‌

ارتباط با انبوه مخاطبان‌

جیمز مک آوی، بازیگر اسکاتلندی‌تبار سینما با اکشن دلهره‌آور و کمیک‌استریپی «تحت تعقیب» تبدیل به یکی از ستارگان مطرح روز سینما شد. فیلم هفته قبل فروش خیلی خوبی در سطح بین‌المللی کرد. مک‌ آوی در قصه فیلم جوانی است که با تراژدی مرگ پدرش روبه‌رو می‌شود. او که در جستجوی قاتلین پدرش است، با جوان مرموزی آشنا می‌شود که وی را به یک دنیای پررمز و راز زیرزمینی می‌برد.
کد خبر: ۱۹۰۴۳۰

این بازیگر قبل از این در فیلم‌های غیرمتعارف و اسکاری همچون «آخرین پادشاه اسکاتلندی» و «کفاره» بازی کرده است. مک آوی کار بازیگری را از سال 1995 شروع کرد و تا به حال نقش‌های مکمل فیلم‌هایی مثل «وقایع‌نگاری نارینا»، «پنه‌لوپ» و «ویمبلدون» را بازی کرده است. «تحت تعقیب» که توسط تیمور بکمامتبوف فیلمساز روسی ساخته شده، اولین فیلم مک آوی در نقش اصلی است. در فیلم وی با آنجلینا جولی و مورگان فریمن همبازی است.

تحت تعقیب اولین فیلم مهم شماست که نقش چشمگیری در آن دارید.

شرایط کامل برای بازیگر این است که بتواند بازی و چهره خودش را خیلی خوب روی پرده سینما به نمایش بگذارد. نقش‌های قبلی‌ام در سینما همه نقش‌های خوبی بودند، ولی این یکی تاثیر ویژه‌اش را در مخاطب می‌گذارد. کارهای پیشین من عمدتا آثاری هنری و غیرمتعارف بودند که تماشاچی خاص دارند و برای عموم مردم (و به قصد سرگرمی صرف)‌ ساخته شده بودند. «تحت تعقیب» اولین فیلم عامه‌پسند من است که مخاطبان آن طیف وسیع تماشاگران هستند.

شما که بازیگر فیلم‌های غیرمتعارف بودید، چه چیز نقش خود در «تحت تعقیب» را دوست داشتید که شما را جذب بازی در آن کرد؟

خیلی خشنود بودم که نقش کاراکتری را به عهده می‌گرفتم که مثل یک نوجوان 16 ساله، قواعد را می‌شکند و ورجه وورجه می‌کند. او دائم به اطراف می‌پرد و با آدم‌های بد ماجرا درگیر می‌شود. نقش‌های قبلی‌ام حسی و درونی بودند، ولی این یکی خیلی فیزیکی و ظاهری بود. باید از نظر بدنی خودم را آماده بازی در نقش می‌کردم. البته بازی در چنین نقش تازه‌ای خیلی هم ساده نبود، ولی هم خسته شدم و هم لذت بردم.

شخصیت شما در فیلم وابسته به کاراکتر فوکس (با بازی جولی)‌ است. این شما را نگران نمی‌کرد؟

اصلا. به هر حال، نقش اصلی بین ما دو نفر تقسیم می‌شود و جولی شهرت بیشتری در مقایسه با من دارد.
حضور کاراکتر اوست که مرا وارد ماجراجویی بزرگ‌تری می‌کند که من باید با آن دست و پنجه نرم می‌کردم. فوکس به من می‌گوید که پدرم در یک گروه گنگستری تروریستی کار می‌کرد و حالا من باید به مقابله با یک گروه خطرناک بروم، اما کاراکتر من به تنهایی قادر به مبارزه با این گروه نیست و مجبور می‌شود از فوکس کمک بگیرد. فوکس هم برای مبارزه با این گروه دلایل خاص خودش را دارد.

از این که مورگان فریمن را در نقش منفی می‌دیدید، چه احساسی داشتید؟

او بازیگر بزرگ و توانایی است و در صحنه‌هایی که با هم بازی داشتیم چیزهای خیلی زیادی از او یاد گرفتم. او نقش خود را با چنان قدرتی بازی می‌کرد که فکر می‌کردم اصلا رئیس یک گروه خلافکار خطرناک است. صحنه‌ای که او دستورمی‌دهد عواملش مرا تا سر حد مرگ بزنند، خیلی جالب بود. اقتدار او   که در نگاهش پنهان بود ‌ واقعا مرا ترساند. خیلی خوشحال شدم که در این فیلم در کنار او بودم. گذشته از بازیگری، فریمن آدمی بسیار مهربان و خونگرم است.

آیا بدل‌کاری‌های فیلم را خودتان انجام دادید؟

نیمی از آن را بله. برای بازی در نقش مجبور به تمرینات سخت بدنی و ورزشی شدم تا بتوانم به خوبی از عهده اجرای صحنه‌های اکشن برآیم. باید غذای مخصوص می‌خوردم و این رژیم غذایی خیلی اذیتم کرد. روزی چهار ساعت هم ورزش ویژه می‌کردم. خوشحالم که تمام این زحمات به ثمر نشست و حاصل آن روی پرده سینما به خوبی دیده می‌شود.

کاراکتر خودتان را در فیلم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با آن که «تحت تعقیب» اکشنی دلهره‌آور است، اما در پشت این ظاهر پر سروصدا و پر زدوخورد یک فکر فلسفی نهفته است که امیدوارند تماشاگران آن را بگیرند و خیلی خوب متوجه پیام آن شوند. از این‌رو، این فیلمنامه و کاراکتری که بازی می‌کردم چالش برانگیز بود. همین مساله‌ کمی نگرانم می‌کرد. این موضوع را با تیمور بکمامتبوف کارگردان فیلم مطرح کردم و حرف‌ها و توضیحات وی کمک خیلی زیادی به من کرد تا نقشم را بهتر درک کنم. این ابر قهرمان کمیک استریپی برای خودش یک آدم روشنفکر است!‌

10 سالی را که در کار هنری بوده‌اید چگونه تحلیل می‌کنید؟

من در سینما، تلویزیون و تئاتر بوده‌ام و کار در هر سه رسانه را دوست دارم. از کارنامه کاری‌ام راضی‌ام و امیدوارم که بتوانم مدت زمانی طولانی این دوروبرها بپلکم و بازی کنم. «تحت تعقیب»‌ برایم حکم یک تولد دوباره را دارد. حالا می‌توانم نقش‌ها و فیلم‌های باز هم بهتری را کار کنم. قصدم این است که نهایت استفاده را از این موقعیت خوب ببرم. دوست ندارم که زندگی جنجالی‌ای داشته باشم. سادگی را ترجیح می‌دهم و امیدوارم همیشه وضعیت به همین شکل باشد.

زندگی مشترک با آن مای داف بازیگر چگونه است؟

از زندگی خانوادگی‌ام به شدت راضی‌ام و مسائل مربوط به آن در کنار حرفه بازیگری، حرف اول را می‌زند.
خوشبختانه چون همسرم خودش بازیگر است، مشکلات کاری‌ام را درک می‌کند و از این نظر با من همراه است. سعی‌ام این است که کار و حرفه‌ام لطمه‌ای به زندگی خانوادگی‌ام نزند و حفظ تعادل در این رابطه خیلی سخت و مشکل است.

این روزها مشغول بازی در چه فیلمی هستید؟

تازه بازی در «ایستگاه آخر» را تمام کرده‌ام. در فیلم نقش منشی لئو تولستوی نویسنده و فیلسوف بزرگ و کلاسیک روسیه را دارم. فیلم یک کار درام اجتماعی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها