گزارشی از پشت صحنه برنامه خونه خاله کدوم وره؟

هنر بهترین دوست برای تنهایی است‌

ظهر یکی از روزهای گرم تابستان است و آفتاب امروز غوغا می‌کند. توی این گرمای تابستان تعدادی آدم در استودیوی پخش زنده شبکه 2 حاضرند. جمع حاضر، یا کودکان و خردسالانند که پاکی و صفا در سرشت آنان نهفته است و یا برنامه‌سازان کودک‌اند که سعی می‌کنند همواره کودک و نوجوان باشند و با دنیای دوست داشتنی آنان فاصله نگیرند.
کد خبر: ۱۸۹۷۸۱

چرا که این دنیا سرشار از دوست داشتنی‌‌ها و خوبی‌هاست و زشتی و پلیدی، در آن راه ندارد. وارد استودیو که می‌شویم، یک تلفن بزرگ که اسمش زینگول است توجه‌‌مان را به خودش جلب می‌کند.

بچه‌ها جون من زینگولم

تلفن خاله خانومم

گوشی دارم زنگ می‌زنم‌

بیشتر وقت‌ها مشغولم

رضا علی‌زاده بازیگر نقش زینگول در گوشه‌ای از استودیو نشسته و منتظر اجرای برنامه است. او متولد 1357 است و مدت یک سال است که با برنامه خونه‌خاله همکاری دارد. علی‌زاده در سال‌های گذشته با قصه‌های «قلی‌قلی‌و قلک» ، «سلام کوچولو» «مثبت من» همکاری داشته و در فیلم سینمایی شام عروسی به کارگردانی آقای وحید‌زاده هم بازی کرده وقتی مجری برنامه سارا روستاپور یا همان خاله سارا وارد می‌شود تعدادی از بچه‌ها را می‌بینم که دورش جمع می‌شوند. چند تا از کوچولو‌ها پیش خاله سارا می‌روند و می‌گویند که دلشان می‌خواهد شعر بخوانند. خاله‌سارا با بی‌حوصلگی و تنها در یک فرصت کوتاه توضیحاتی درباره برنامه به بچه‌ها می‌دهد و از آنها می‌خواهد که شاد و پر انرژی جواب سوال‌هایش را بدهند. در اینجا هر کسی مشغول کاری است یکی عروسکی را می‌چرخاند و دیگری پذیرایی می‌کند و خانم موقر تهیه‌کننده برنامه با کارگردان هنری کارهای باقیمانده  را سر و سامان می‌دهند. جواد طالبی کارگردانی «خونه خاله کدوم وره» را به عهده دارد. او اولین تجربه کارگردانیش را در مرکز تولید تئاتر کودکان و نوجوانان کانون با نمایش عروسکی قصر شکسته آغاز کرد.

او درباره دوران کودکی خود می‌گوید: دوران کودکی من با 9 ماه درس خواندن و 3 ماه کار گذشت. من از دوم ابتدایی تا اول دبیرستان تابستان‌ها را کار کردم. بعد از این زمان بود که یواش‌یواش تئاتر وارد زندگی‌ام شد و تاکنون خارج نشده است. کودکی برای من معنی خاصی جز سادگی ندارد. کودکی برای من در انتظار زودتر بزرگ شدن به سر شد. نمی‌دانم شاید چون بزرگتر‌های آن دوره خیلی برای ما کوچک‌ترها بزرگی می‌کردند.

جواد طالبی به کارش علاقه دارد. او سال‌هاست که با گروه کودک در دو بخش نویسندگی و کارگردانی همکاری دارد.
او درباره شیرین‌ترین خاطره‌اش از برنامه‌های زنده تلویزیونی می‌گوید: در ویژه‌برنامه آزادسازی خرمشهر دوستی که قرار بود کاغذپران‌ها را بزند، نتوانست به موقع این کار را انجام دهد. من هم هول شدم و وسط پخش برنامه از جلوی دوربین رد شدم و آن روز کلی خجالت کشیدم و در آخر می‌گوید: از قول من به بچه‌ها بگویید، هنر بهترین دوست برای تنهایی است، دنبالش بروید.

در این زمان آقای عطریان کارگردان تلویزیونی برنامه از طالبی می‌خواهد که گروه را برای اجرای برنامه جلوی دوربین بفرستد. دقایقی به ضبط برنامه نمانده است و ما هم باید صحنه را ترک کنیم.

محمدحسین قاسمی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها