رئیس‌جمهوری لبنان تهدید کرد

احتمال‌ جنگ‌ با اسرائیل برسر مزارع شبعا

گروه بین‌الملل: میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان هشدار داد در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای بازپس‌گیری مزارع اشغالی شبعا،احتمال روی آوردن به اقدام نظامی برای آزادی آن از چنگال اسرائیل وجود دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سلیمان شامگاه یکشنبه پس از دیدار با بشار اسد، همتای سوری‌اش و بان کی‌مون، ‌دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه برگزاری نشست سران اتحادیه‌مدیترانه‌ای در پاریس، پایتخت فرانسه به خبرنگاران گفت: آزادی کشتزارهای شبعا با دیپلماسی و از طزیق قطعنامه‌های بین‌‌المللی به ویژه قطعنامه 1701 شورای امنیت صورت خواهد گرفت. وی افزود: چنانچه دیپلماسی شکست بخورد ما مزارع شبعا را با عملیات نظامی آزاد خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۸۸۸۱۴
سلیمان تاکید کرد: لبنان متعهد به احیای تمامیت ارضی خود درمورد مزارع شبعا است. این مزارع در منطقه‌ای کوهستانی به مساحت 25 کیلومتر مربع قرار دارد و در نقطه تماس جنوب شرق لبنان، جنوب غربی سوریه و شمال فلسطین اشغالی واقع شده است.

رئیس‌جمهوری لبنان در مورد مذاکرات صلح با اسرائیل گفت امیدوار است رژیم‌صهیونیستی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه قطعنامه 1701 که دو سال پیش آن را پذیرفته است، عمل کند. وی خاطرنشان کرد:  اسرائیل تاکنون به این قطعنامه مبنی بر عقب‌نشینی از مزارع شبعا عمل نکرده است.

قطعنامه 1701 در آگوست 2006 و پس از جنگ 34 روزه بین اسرائیل و حزب الله لبنان صادر شد. لبنان از زمان عقب‌نشینی رژیم‌صهیونیستی از جنوب لبنان در سال 2000 خواستار آزادی کشتزارهای شبعا شده است. رژیم صهیونیستی این منطقه را از سال 1967 به اشغال خود درآورده است.

رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی از کشتزارهای شبعا را به قطعنامه 242 شورای امنیت که مبتنی بر عقب‌نشینی از بلندی‌های جولان است، مرتبط می‌داند حال آن‌که لبنان معتقد است عقب‌نشینی از این منطقه به قطعنامه 425 شورای امنیت که مختص جنوب لبنان است، مرتبط است.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه 27 خرداد به طور سرزده وارد بیروت شد و در دیدار با مقام‌های لبنان اعلام کرد آمریکا معتقد است که زمان هم اکنون برای حل و فصل مساله کشتزارهای شبعا مطابق قطعنامه 1701 شورای امنیت فرا رسیده است. جریان غربگرای حاکم بر لبنان موسوم به 14 مارس خواهان آن است تا مزارع شبعا تحت قیمومیت بین‌المللی قرار بگیرد.

جنبش حزب‌الله لبنان درواکنش به سفر رایس به بیروت و مطرح کردن موضوع مزارع شبعا اعلام کرد به اعتقاد حزب‌الله قرار دادن این منطقه تحت نظارت بین‌المللی به معنای بازگرداندن حاکمیت لبنان نیست زیرا هیچ کس نمی‌داند که برای این منطقه تحت نظارت بین‌المللی چه پیش خواهد آمد.

طرح جایگزینی سازمان ملل متحد به جای اشغال اسرائیل از سوی نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه مطرح شده است که درماه می‌از لبنان دیدار داشت.

سلیمان می‌گوید به‌زودی اسنادی را به سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد که در آن‌ بر لبنانی بودن این مزارع تاکید شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها